Beantwoord

Kpn smtp relay systeem

  • 6 November 2015
  • 30 reacties
  • 3983 keer bekeken

ik heb de afgelopen tijd verschillende e-mails gekregen over het stoppen van het kpn smtp relay systeem. Ik zou gebruik maken van een eigen emailserver met een tijdelijke uitzondering vanwege een blokkade op poort 25. Hierover heb ik de afgelopen maanden verschillende keren een email/formulier met vragen gestuurd, maar nooit een reactie ontvangen. Hopelijk kan iemand hier me helpen.

Voor zover ik weet heb ik geen eigen mailserver. Ook weet ik niets over blokkades van poort 25. En Mx-records zeggen me helemaal niets. ik ben en heb ook geen systeembeheerder.

ik gebruik op verschillende apparaten email met de volgende instellingen:

Inkomend:

Hostname: Pop.hccnet.nl

serverpoort: 110 (of niets opgegeven)

uitgaand:

Server: smtp.kpn-officedsl.nl

serverpoort: 25

kan iemand aangeven wat ik moet wijzigen om te kunnen blijven emailen na 9 november?

alvast dank voor de reactie!
icon

Beste antwoord door EHBP 6 November 2015, 11:29

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Beste EHBP,

De communicatie over deze wijziging is naar mijn persoonlijke mening niet optimaal. U heeft deze melding ontvangen omdat u gebruik maakt van de uitgaande mailserver smtp.kpn-officedsl.nl, deze komt per aankomende maandag te vervallen. U dient uw uitgaande serveradres te wijzigen naar mail.kpnmail.nl. De overige instellingen hoeft u niet te wijzigen. U kunt dit meteen gaan aanpassen, graag hoor ik van u of het werkt!
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Stel-uw-vraag/Kpn-smtp-relay-systeem/m-p/4967#M125Beste EHBP,

De communicatie over deze wijziging is naar mijn persoonlijke mening niet optimaal. U heeft deze melding ontvangen omdat u gebruik maakt van de uitgaande mailserver smtp.kpn-officedsl.nl, deze komt per aankomende maandag te vervallen. U dient uw uitgaande serveradres te wijzigen naar mail.kpnmail.nl. De overige instellingen hoeft u niet te wijzigen. U kunt dit meteen gaan aanpassen, graag hoor ik van u of het werkt!

 Beste Tim,

hartelijk dank voor je snelle reactie!

ik heb het aangepast en kan gewoon email versturen en ontvangen. 

Het werkt dus (al houd ik mandag de vingers nog wel even gekruist).

nogmaals dank!
Reputatie 7
Badge +11
Graag gedaan ;)

Het komt maandag vast goed, anders verneem ik wel een bericht van u!
Beste (andere) Tim,

ik kwam op deze post omdat een klant (met een eigen domein en e-mail adressen) net belde dat hij geen e-mail meer kon verzonden via hun gebruikelijke KPN smtp server. Ze zijn een zakelijke klant van KPN en gebruikten dus dusverre smtp.kpn-officedsl.nl als server. Ik begreep (deels) uit de berichten die ik o.a. hierboven lees dat mail.kpnmail.nl het wel zou moeten doen maar daarop krijgen ze eveneens de melding dat relaying niet is toegestaan.

Is hier een andere oplossing voor om toch de server van KPN te blijven gebruiken zonder te moeten vertreouwens op de SMTP server van de hoster?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie!
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1317 schreef op https:///t5/Stel-uw-vraag/Kpn-smtp-relay-systeem/m-p/5014#M131Beste (andere) Tim,

ik kwam op deze post omdat een klant (met een eigen domein en e-mail adressen) net belde dat hij geen e-mail meer kon verzonden via hun gebruikelijke KPN smtp server. Ze zijn een zakelijke klant van KPN en gebruikten dus dusverre smtp.kpn-officedsl.nl als server. Ik begreep (deels) uit de berichten die ik o.a. hierboven lees dat mail.kpnmail.nl het wel zou moeten doen maar daarop krijgen ze eveneens de melding dat relaying niet is toegestaan.

Is hier een andere oplossing voor om toch de server van KPN te blijven gebruiken zonder te moeten vertreouwens op de SMTP server van de hoster?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie!

 Voor zover mij bekend heeft iedere klant van KPN met een zakelijke verbinding (ZADSL/OPIB) heeft in het verleden van KPN aanbod gekregen voor een gratis eigen domeinnaam + 5 emailadressen. Uiteraard nooit verplicht hier gebruik van te maken, maar als u inkomend voor een email hostingpakket gekozen hebt bij een andere provider, zult u deze provider ook uw uitgaande mail moeten laten verzorgen. KPN kan namelijk geen autenticatie op niet-kpn emaildressen uitvoeren. Er bestaat bij KPN overigens wel een betaalde zakelijk relay variant hoorde ik vandaag, voor zowel inkomend als uitgaand mailverkeer. Ik neem aan dat men u hierover verder kan informeren.
Sommigen mensen krijgen nog een mailtje, KPN weet ons alleen te vinden voor de facturen en de aanbiedingen.

Belachelijk wij kunnen al een hele dag niet werken, omdat er niet gemaild kan worden. Nu moet ik mijn domein verhuizen naar KPN en mijn website willen ze ook hosten.............?????????? beetje vreemd dat ik na 6 jaar opeens alles bij KPN moet hebben omdat het anders niet werkt. OHJA...en dan werkt alles over een paar dagen weer........

Sorry, ik kan geen paar dagen zonder email ik heb een bedrijf!
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1149 schreef op https:///t5/Stel-uw-vraag/Kpn-smtp-relay-systeem/m-p/5017#M132https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1317 schreef op https:///t5/Stel-uw-vraag/Kpn-smtp-relay-systeem/m-p/5014#M131Beste (andere) Tim,

ik kwam op deze post omdat een klant (met een eigen domein en e-mail adressen) net belde dat hij geen e-mail meer kon verzonden via hun gebruikelijke KPN smtp server. Ze zijn een zakelijke klant van KPN en gebruikten dus dusverre smtp.kpn-officedsl.nl als server. Ik begreep (deels) uit de berichten die ik o.a. hierboven lees dat mail.kpnmail.nl het wel zou moeten doen maar daarop krijgen ze eveneens de melding dat relaying niet is toegestaan.

Is hier een andere oplossing voor om toch de server van KPN te blijven gebruiken zonder te moeten vertreouwens op de SMTP server van de hoster?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie!

 Voor zover mij bekend heeft iedere klant van KPN met een zakelijke verbinding (ZADSL/OPIB) heeft in het verleden van KPN aanbod gekregen voor een gratis eigen domeinnaam + 5 emailadressen. Uiteraard nooit verplicht hier gebruik van te maken, maar als u inkomend voor een email hostingpakket gekozen hebt bij een andere provider, zult u deze provider ook uw uitgaande mail moeten laten verzorgen. KPN kan namelijk geen autenticatie op niet-kpn emaildressen uitvoeren. Er bestaat bij KPN overigens wel een betaalde zakelijk relay variant hoorde ik vandaag, voor zowel inkomend als uitgaand mailverkeer. Ik neem aan dat men u hierover verder kan informeren.

 Okay, dat is helder. Geen relays meer binnen het abonnement. Ik ga in conclaaf. Dank u wel.
 
Hier hetzelfde probleem KPN, website hosting bij Tele2 maar al sinds 15 jaar ADS + opvolgers van KPN gebruikt voor de uitgaande email.

NOOIT geinformeerd, waarom geen info bij de digitale facturen verstuurd, dat werkt prima bij jullie.

Gezien de enorme hoeveelheid klachten die ik voorbij zie komen lijkt het me niet meer dan billijk dat jullie een smtp server aanbieden, die de zakelijke klanten nu kunnen gebruiken, zodat wij de door u onstane problemen op kunnen lossen.

Bij omzetting naar het Ondernemerspakket (door jullie) hebben wij geen gebruikersnaam, wachtwoord of inlogcode ontvangen.

Nu 1 dahg zonder uitgaande mail, dus graag per omgaande een zinvolle reactie
Reputatie 7
Badge +11
Beste Willma, Tim & groxie,

Ik begrijp dat deze wijziging een behoorlijke impact op uw bedrijfsvoering heeft. Het is KPN helaas niet gelukt om iedereen te informeren die gebruik maken van de oude mailservers. Heeft u ondertussen al een oplossing gevonden voor het kunnen versturen van e-mail? Ik help u uiteraard graag om een oplossing te zoeken.

Indien voor u scenario 2 van toepassing is ("U hebt geen eigen mailserver, maar wel e-mailadressen met uw eigen domeinnaam bij een andere hostingaanbieder") en uw hostingaanbieder geen uitgaande mailserver biedt, is dat mogelijk een probleem voor u.

Meer informatie kunt u vinden op: http://kpn.com/mail" target="_blank
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Stel-uw-vraag/Kpn-smtp-relay-systeem/m-p/5039#M136Beste Willma, Tim & groxie,

Ik begrijp dat deze wijziging een behoorlijke impact op uw bedrijfsvoering heeft. Het is KPN helaas niet gelukt om iedereen te informeren die gebruik maken van de oude mailservers. Heeft u ondertussen al een oplossing gevonden voor het kunnen versturen van e-mail? Ik help u uiteraard graag om een oplossing te zoeken.

Indien voor u scenario 2 van toepassing is ("U hebt geen eigen mailserver, maar wel e-mailadressen met uw eigen domeinnaam bij een andere hostingaanbieder") en uw hostingaanbieder geen uitgaande mailserver biedt, is dat mogelijk een probleem voor u.

Er is echter een betaalde KPN dienst (Mail Store & Forward - zmrelay.kpnxchange.com) die o.a. het relayen van e-mail ondersteund. Deze wordt voor klanten die geraakt zijn door het wegvallen van de relay server, de eerste 6 maanden gratis aangeboden.

U heeft vervolgens 6 maanden de tijd om, over te stappen naar een KPN cloud oplossing, op zoek te gaan naar een andere e-mail oplossing in de markt of na 6 maanden de Mail Store & Forward dienst te blijven gebruiken (vanaf dan betaald).

Meer informatie kunt u vinden op: kpn.com/mail

 Kunnen jullie ook duidelijk aangeven hoe de gedupeerde klanten gebruik kunnen gaan maken van deze aanbieding.

zmrelay.kpnxchange.com opent niet op mijn computer, graag iets meer duidelijk om dit probleem te corrigeren.

Ik neem trouwens aan dat de kosten van het Ondernemerspakket nu omlaag kunnen nu jullide de uitgaande email niet meer zelf gaan verzorgen.

 
 Heb net gebeld met KPN Klantenservice over de mogelijke oplossing die Tim hierboven meld: 

"Er is echter een betaalde KPN dienst (Mail Store & Forward - zmrelay.kpnxchange.com) die o.a. het relayen van e-mail ondersteund. Deze wordt voor klanten die geraakt zijn door het wegvallen van de relay server, de eerste 6 maanden gratis aangeboden.

U heeft vervolgens 6 maanden de tijd om, over te stappen naar een KPN cloud oplossing, op zoek te gaan naar een andere e-mail oplossing in de markt of na 6 maanden de Mail Store & Forward dienst te blijven gebruiken (vanaf dan betaald)."

Deze oplossing is niet bekend, zelfs van dit forum heeft de dame aan de andere kant van de lijn nooit gehoord.

Mijn vraag is hoe kunnen de geduppeerde de hierboven aangeboden oplossing uitvoeren?????
Gisteren zonder een melding van KPN te hebben gehad ook plotseling overvallen door veranderingen in uitgaande mail. Contact met helpdeskmedewerker gehad en de server voor uitgaande post op mailhost.kpnxchange.com ingesteld. Dit zou de oplossing moet zijn. Verbindingsassistent zegt dat er de verbinding met server goed is maar mail kan nog steeds niet verzonden worden. Moest toen de helpdesk voor cloud diensten bellen. Resultaat: 's-middags steeds in gesprek, in de avond na 36 minuten verbinding nog steeds geen medewerker aan de lijn en vanochtend de mededeling: vanwege onvoorziene omstandigheden kunnen wij u niet te woord staan. Verder vandaag wordt de helpdesklijn gewoon niet meer beantwoord. Ook de chatmedewerker op de site voor de ondersteuning is steeds afwezig.
Beste AstridM,

U geeft aan gebruik te maken van het Ondernemerspakket. Gebruikt u dan de volgende instellingen voor de uitgaande e-mail:

Ondernemerspakket:








































 1  SMTP server mail.kpnmail.nl
 2  Beveiligingstype Geen
 3  Poort Poort 25
 4  Aanmelden Verplicht
 5  Gebruikersnaam U hebt geen gebruikersnaam nodig. De verbinding komt automatisch tot stand na opstarten van uw Ondernemers Pakket
 6   Wachtwoord Het IP-adres van deze verbinding is uw sleutel om e-mail via deze server te verzenden.
 7   Webmail Geen

Ik hoor graag of u met deze instellingen weer kunt mailen!
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1328 schreef op https:///t5/Stel-uw-vraag/Kpn-smtp-relay-systeem/m-p/5050#M139

Gisteren zonder een melding van KPN te hebben gehad ook plotseling overvallen door veranderingen in uitgaande mail. Contact met helpdeskmedewerker gehad en de server voor uitgaande post op mailhost.kpnxchange.com ingesteld. Dit zou de oplossing moet zijn. Verbindingsassistent zegt dat er de verbinding met server goed is maar mail kan nog steeds niet verzonden worden. Moest toen de helpdesk voor cloud diensten bellen. Resultaat: 's-middags steeds in gesprek, in de avond na 36 minuten verbinding nog steeds geen medewerker aan de lijn en vanochtend de mededeling: vanwege onvoorziene omstandigheden kunnen wij u niet te woord staan. Verder vandaag wordt de helpdesklijn gewoon niet meer beantwoord. Ook de chatmedewerker op de site voor de ondersteuning is steeds afwezig.

 

Beste KloekDesign,

Wegens de veranderingen in de uitgaande mail hebben mijn collega's voor de clouddiensten het erg druk. Goed dat u mij op het forum heeft gevonden! Ik help u hier graag mee. 

Wilt u de volgende instellingen eens proberen? Ik hoor graag of dit een oplossing biedt in uw situatie!

 






























Uitgaande mail  
Server (SMTP) smtp.outlook.com
Poort 587
Coderingsmethode TLS
Verificatie SMTP-server Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP)is verificatie vereist. Gebruik dezelfde inloggegevens als de server voor inkomende mail.
Webmailadres
http://mail.office365.com

Vandaag na zo'n 80 minuten in de wacht te hebben gestaan toch nog iemand van de helpdesk aan de lijn gekregen. De conclusie is dat de migratie bij KPN tot gevolg heeft dat onze versie Mail voor Mac niet meer geschikt is voor uitgaande mail. Moet dus maar naar een nieuw systeem uitkijken. Vanavond heb ik nog gekeken naar Mail n.a.v. uw tip maar zie nu dat ik zelfs geen andere uitgaande mailserver kan selecteren. Kortom: veel tijdverlies de afgelopen dagen. En het blijft onprofessioneel van KPN om de geplande migratie niet van te voren bij de klanten te melden.
Reputatie 7
Badge +11
Beste KloekDesign,

Het valt niet goed te praten dat we niet alle klanten hebben kunnen benaderen die van de dienst gebruik maken. De mailservers zijn ooit opgezet voor consumenten die een eigen mailserver hebben en poort 25 daar niet voor konden gebruiken. De reden dat KPN deze functie nu blokkeert is dat er misbruik van gemaakt werd door (niet)klanten die veel SPAM verstuurden via de uitgaande (verouderde) mailservers. Het versturen van veel SPAM heeft weer impact op onze dienstverlening.

Wat voor internet aansluiting heeft u precies bij KPN en vanuit welke (e-mail) provider komt uw e-mailaccount? Ik geef u graag advies over de juiste uitgaande e-mailinstellingen voor Apple Mail.
Bij KPN heb ik het ondernemerspakket en de mailprovider is ook KPN.
Reputatie 7
Badge +11
Beste KloekDesign,

Wij zijn dan volledig verantwoordelijk om u te voorzien van een werkende uitgaande mailserver.

In dit topic staat meer informatie over het instellen van Exchange Online op Apple devices.

Heeft u deze instellingen ook geprobeerd? Ik hoor graag of het bij u werkt!

original.jpg
Sinds dinsdagavond kan ik in Mail zelfs geen andere uitgaande mailserver meer selecteren.
Reputatie 7
Badge +11
Dat is wel opmerkelijk, welke versie van Apple Mail gebruikt u precies?

In deze stappen wordt uitgelegd hoe de e-mail instellingen te controleren (Apple Mail 5). Kunt u zoals op de website te zien ook kiezen voor de optie Wijzig SMTP-serverlijst bij Server uitgaande post (SMTP)?
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1327 schreef op https:///t5/Internet/Kpn-smtp-relay-systeem/m-p/5043#M494 Heb net gebeld met KPN Klantenservice over de mogelijke oplossing die Tim hierboven meld: 

"Er is echter een betaalde KPN dienst (Mail Store & Forward - zmrelay.kpnxchange.com) die o.a. het relayen van e-mail ondersteund. Deze wordt voor klanten die geraakt zijn door het wegvallen van de relay server, de eerste 6 maanden gratis aangeboden.

U heeft vervolgens 6 maanden de tijd om, over te stappen naar een KPN cloud oplossing, op zoek te gaan naar een andere e-mail oplossing in de markt of na 6 maanden de Mail Store & Forward dienst te blijven gebruiken (vanaf dan betaald)."

Deze oplossing is niet bekend, zelfs van dit forum heeft de dame aan de andere kant van de lijn nooit gehoord.

Mijn vraag is hoe kunnen de geduppeerde de hierboven aangeboden oplossing uitvoeren?????

 Wij zitten met hetzelfde probleem. Ik ben benieuwd of je de bovenstaande oplossing hebt gedaan. Ik voel me voor het blok gezet en ben eigenlijk niet van plan om dit te doen.
Reputatie 7
Badge +11
Beste http://zakelijke-community.kpn.com/t5/Internet/Kpn-smtp-relay-systeem/td-p/4966/page/3#" style="border-radius: 2.5px; color: rgb(51, 51, 51); padding: 0px 2.5px; background-color: rgb(204, 204, 204);" target="_blank,

Het is niet onze bedoeling om u voor het blok te zetten. Ik geef u graag advies!

Kunt u mij uw situatie toelichten?

- Heeft u een eigen domeinnaam of een eigen mailserver?

- Wie is uw e-mailprovider? Kan deze e-mail provider u een uitgaande mailserver bieden?

- Wat voor internetabonnement heeft u precies bij KPN?
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Kpn-smtp-relay-systeem/m-p/5114#M505Beste  ,

Het is niet onze bedoeling om u voor het blok te zetten. Ik geef u graag advies!

Kunt u mij uw situatie toelichten?

- Heeft u een eigen domeinnaam of een eigen mailserver?

- Wie is uw e-mailprovider? Kan deze e-mail provider u een uitgaande mailserver bieden?

- Wat voor internetabonnement heeft u precies bij KPN?

 Beste Tim,

We hebben een eigen domein dat wordt gehost bij Shoptrader, waar onze webshop draait. Shoptrader biedt geen uitgaande mailserver. En geven aan dat je gebruik dient te maken van de smtp server van je Internet provider. We nemen van KPN voor onze fysieke winkel het Ondernemerspakket Internet en IP Bellen af.

Wat mij het meest stoort is dat zonder enige vorm van communicatie jullie de smtp server hebben uitgezet en dat jullie Servicedesk daar nogal laconiek mee omgaat. Wij hebben een bedrijf te runnen en dat is zonder mail haast onmogelijk!

Groeten, Jan Willem
Reputatie 7
Badge +11
Beste Jan Willem,

In dat geval zou u gebruik moeten kunnen maken van de standaard uitgaande mailserver van KPN.

Op de website staan de instellingen die u kunt gebruiken met uw Ondernemerspakket.

Ondernemerspakket: 







































 1  SMTP server mail.kpnmail.nl
 2  Beveiligingstype Geen
 3  Poort Poort 25
 4  Aanmelden Verplicht
 5  Gebruikersnaam U hebt geen gebruikersnaam nodig. De verbinding komt automatisch tot stand na opstarten van uw Ondernemers Pakket
 6   Wachtwoord Het IP-adres van deze verbinding is uw sleutel om e-mail via deze server te verzenden.
 7   Webmail Geen


Graag verneem ik van u of u met deze instellingen weer kunt mailen!
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Kpn-smtp-relay-systeem/m-p/5126#M507Beste Jan Willem,

In dat geval zou u gebruik moeten kunnen maken van de standaard uitgaande mailserver van KPN.

Op de website staan de instellingen die u kunt gebruiken met uw Ondernemerspakket.

Ondernemerspakket: 

 1 SMTP servermail.kpnmail.nl
 2 BeveiligingstypeGeen
 3 PoortPoort 25
 4 AanmeldenVerplicht
 5 GebruikersnaamU hebt geen gebruikersnaam nodig. De verbinding komt automatisch tot stand na opstarten van uw Ondernemers Pakket
 6  WachtwoordHet IP-adres van deze verbinding is uw sleutel om e-mail via deze server te verzenden.
 7  WebmailGeen
Graag verneem ik van u of u met deze instellingen weer kunt mailen!

 Schermafbeelding 2015-11-13 om 10.31.30.png

Zowel op onze iMacs als op onze Windows systemen lopen we dan tegen het bovenstaande aan. Op de oude office-dsl server stond er bij Identiteiscontrole: geen. Als ik daar nu voor "geen" kies dan krijg ik een foutmelding "Unable to relay".

Ons IP adres is 31.160.29.34

Reageer