Beantwoord

Kpn smtp relay systeem

  • 6 November 2015
  • 30 reacties
  • 3983 keer bekeken

ik heb de afgelopen tijd verschillende e-mails gekregen over het stoppen van het kpn smtp relay systeem. Ik zou gebruik maken van een eigen emailserver met een tijdelijke uitzondering vanwege een blokkade op poort 25. Hierover heb ik de afgelopen maanden verschillende keren een email/formulier met vragen gestuurd, maar nooit een reactie ontvangen. Hopelijk kan iemand hier me helpen.

Voor zover ik weet heb ik geen eigen mailserver. Ook weet ik niets over blokkades van poort 25. En Mx-records zeggen me helemaal niets. ik ben en heb ook geen systeembeheerder.

ik gebruik op verschillende apparaten email met de volgende instellingen:

Inkomend:

Hostname: Pop.hccnet.nl

serverpoort: 110 (of niets opgegeven)

uitgaand:

Server: smtp.kpn-officedsl.nl

serverpoort: 25

kan iemand aangeven wat ik moet wijzigen om te kunnen blijven emailen na 9 november?

alvast dank voor de reactie!
icon

Beste antwoord door EHBP 6 November 2015, 11:29

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Beste Jan Willem,

Sorry, ik vind het erg vervelend dat deze instellingen niet correct blijken te zijn. De informatie op de website is zeer onduidelijk en blijkbaar niet eens correct! Zojuist heb ik een reactie gekregen vanuit de organisatie op deze hulpvraag. Het lijkt er toch echt op dat bij het Ondernemerspakket geen onbeveiligde uitgaande mailserver meer wordt aangeboden. :(

Een mogelijkheid zou eventueel zijn om gebruik te gaan maken van de "Exchange Online" optie die gratis meegeleverd wordt bij uw Ondermerspakket. Hiermee kunt u tot 5 mailboxen aanmaken en gebruiken. Deze uitgaande mailserver zou u hopelijk zonder problemen kunnen gebruiken ook voor uw eigen mailaccount. Op het moment probeer ik via Twitter een klant hiermee te helpen. Ik durf nog niet met 100% zekerheid te zeggen of dit wel gaat werken. Indien u een poging wilt wagen, zou ik graag een account met u willen testen.

Als alternatief heeft KPN een dienst met een relay server voor 12.00 euro per maand. Deze dienst kunnen we 6 maanden lang gratis aangebieden zodat u voldoende tijd heeft om een andere mogelijkheid te zoeken. Als u hier gebruik van wenst te maken hoor ik dat graag.

De laatste optie is wanneer uw e-mail provider geen uitgaande mailserver kan aanbieden, te verhuizen naar een andere aanbieder die wel een eigen uitgaande mailserver heeft.
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Kpn-smtp-relay-systeem/m-p/5135#M509Beste Jan Willem,

Sorry, ik vind het erg vervelend dat deze instellingen niet correct blijken te zijn. De informatie op de website is zeer onduidelijk en blijkbaar niet eens correct! Zojuist heb ik een reactie gekregen vanuit de organisatie op deze hulpvraag. Het lijkt er toch echt op dat bij het Ondernemerspakket geen onbeveiligde uitgaande mailserver meer wordt aangeboden. Smiley Verdrietig

Een mogelijkheid zou eventueel zijn om gebruik te gaan maken van de "Exchange Online" optie die gratis meegeleverd wordt bij uw Ondermerspakket. Hiermee kunt u tot 5 mailboxen aanmaken en gebruiken. Deze uitgaande mailserver zou u hopelijk zonder problemen kunnen gebruiken ook voor uw eigen mailaccount. Op het moment probeer ik via Twitter een klant hiermee te helpen. Ik durf nog niet met 100% zekerheid te zeggen of dit wel gaat werken. Indien u een poging wilt wagen, zou ik graag een account met u willen testen.

Als alternatief heeft KPN een dienst met een relay server voor 12.00 euro per maand. Deze dienst kunnen we 6 maanden lang gratis aangebieden zodat u voldoende tijd heeft om een andere mogelijkheid te zoeken. Als u hier gebruik van wenst te maken hoor ik dat graag.

De laatste optie is wanneer uw e-mail provider geen uitgaande mailserver kan aanbieden, te verhuizen naar een andere aanbieder die wel een eigen uitgaande mailserver heeft.

 Beste Tim,

Is het gelukt met het gebruiken van de uitgaande mailserver van Exchange Online? Ik wil best een poging wagen.

Groeten, Jan Willem
Reputatie 7
Badge +11
Beste Jan Willem,

Met de betreffende klant is het toch lastig gebleken om hierbij te helpen via Twitter. Om niet teveel tijd van u te vragen zou ik alvast een Exchange Online account voor u kunnen activeren. Vervolgens help ik u graag om deze in te stellen. Fijn dat u het wil proberen!

Het is mogelijk dat om de mailserver te kunnen gebruiken, u een SPF record moet aanmaken op de DNS records van uw domeinnaam zodat de mailserver van Outlook toestemming heeft om e-mail te kunnen versturen met uw domeinnaam. Hier komen we dan vanzelf op uit als het niet werkt.

Graag ontvang ik uw gegevens in een privébericht zodat ik het account voor u kan activeren.
Beste Tim,

Het is inderdaad nog niet opgelost. Kpn heeft ons de zm-relay server van kpnexchange aangeboden die we nu ook gebruiken.

Maar deze oplossing is maar tijdelijk en zeker geen goede oplossing, er kan alleen vanaf kantoor gemaild worden. Thuis, waar ik ook kpn heb kan er niet gemaild worden. Tevens is deze oplossing de 1e 6 maanden gratis voor het ongemak.......

En na 6 maanden mogen we 15 euro per maand voor deze ongein gaan betalen, natuurlijk heb ik hiervoor ook contact gehad met kpn en de oplossing is.............. Dat ik mijn website bij kpn ga hosten. Dit houd in dat ik mijn hele site opnieuw moet bouwen, de gebruikelijke mailadressen niet kan gebruiken etc.....

En dat allemaal omdat jullie zonder ons op de hoogte te brengen de smtp verwijdert hebben en geen oplossing bieden......

:(

Willma 
Goedemiddag Wilma. Van harte welkom op ons forum! ik vind het jammer dat je niet het gevoel hebt dat er een oplossing wordt geboden. Ik ben het met u eens dat de communicatie beter had moeten verlopen over het buiten gebruik stellen van de (tijdelijke) relay server. Iets dat ik helaas niet kan terugdraaien. Heeft u bij uw huidige hostingprovider geen uitgaande mailserver? Heeft u daar ook een eigen domeinnaam? Is het laatste het geval, dan kunt u de domeinnaam verhuizen en laten hosten door KPN. U heeft uw site dan ook zo weer in de lucht, als u daar eerst een back up van maakt en deze weer terugzet in de nieuwe situatie, lijkt mij. Zijn uw gebruikelijke e-mailadressen afwijkend van die van uw domein?

Reageer