Vraag

Langzaam internet op willekeurige tijdstippen

  • 23 September 2019
  • 5 reacties
  • 344 keer bekeken

Hey Ieder.

Ik loop tegen een vraag aan waar ik eigenlijk niet direct uit lijk te komen. Sinds enige weken geeft het bedrijf waar ik onder andere voor werk aan dat het op sommige momenten heel erg langzaam internet heeft. Dit is niet op piek momenten (wanneer er veel mensen aan het werk zijn), maar op totaal willekeurige momenten (bijvoorbeeld op een dinsdag, wanneer er bijna niemand aan het werk is). Ze hebben een 100mbit lijn van de KPN, zonder veel randapparatuur. Alleen verschillende Windows 10 computer, welk aan aan linux active directory hangen.

Ze maken wel gebruik van office 365 in combinatie met onedrive en outlook, maar ik weet niet of de snelheid hierdoor sterk naar beneden zou gaan.

Verder als ik in de router log kijk, zie ik dit wel structureel terug komen, overdag meer dan in de avond (rond 18u houdt dit een beetje op)

code:
2019-09-17 10:08:28 PPP(eth_voice):send PADI and wait for PADO 128 sec
2019-09-17 10:10:36 PPP(eth_voice):send PADI and wait for PADO 128 sec
2019-09-17 10:12:45 PPP(eth_voice):send PADI and wait for PADO 128 sec
2019-09-17 10:14:53 PPP(eth_voice):send PADI and wait for PADO 128 sec
2019-09-17 10:17:01 PPP(eth_voice):send PADI and wait for PADO 128 sec
2019-09-17 10:17:43 Dhcps:SendAck, Dev[a4:34:d9:b7:xx:7e], ip [192.168.19.214], lease [144000]
2019-09-17 10:17:43 Dhcps:SendAck, Dev[a4:xx:d9:b7:xx:7e], ip [192.168.19.214], lease [144000]
2019-09-17 10:18:16 TR069:Start to create a new session.
2019-09-17 10:18:17 TR069:Session create success.
2019-09-17 10:18:17 TR069:Receive informresponse.
2019-09-17 10:18:17 TR069:Receive RPC GetParameterValues.
2019-09-17 10:18:17 TR069:RPC GetParameterValues success.
2019-09-17 10:18:17 TR069:Session close .
2019-09-17 10:18:35 Dhcps:SendAck, Dev[dc:xx:3e:4a:57:c4], ip [192.168.19.190], lease [144000]
2019-09-17 10:18:35 Dhcps:SendAck, Dev[dc:x:3e:4a:57:c4], ip [192.168.19.190], lease [144000]
2019-09-17 10:19:08 Dhcps:SendAck, Dev[e4:2b:34:31:x:cd], ip [192.168.19.164], lease [144000]
2019-09-17 10:19:08 Dhcps:SendAck, Dev[e4:2b:34:x:14:cd], ip [192.168.19.164], lease [144000]

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen @localhost10 ,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum!
Ik kan mij goed voorstellen dat het veel vraagtekens oproept als de verbinding op random momenten wegvalt en zo traag is. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus laten we op onderzoek gaan naar de oorzaak hiervan. Nu ben ik ik eigenlijk gelijk even benieuwd, komt dit met enige regelmaat voor? En is dit op terugkerende momenten zoals bijvoorbeeld de dinsdag die u noemt? En hoe is de apparatuur met internet verbonden, draadloos?

Tot slot wil ik u dan vragen om het klantnummer van deze verbinding in uw forumprofiel in te vullen, zodat ik op onderzoek uit kan.

Alvast bedankt!
Hey Rick,

Als eerste tof dat je reageert. Volgens hen is de verbinding vaak langzaam tussen 11:00 en 14:00 uur.
Op willekeurige dagen, Het maakt niet uit of ze het WiFi gebruiken of de ethernet kabel.

Het klantnummer heb ik toegevoegd in mijn profiel.
Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen @localhost10 ,

Bedankt voor uw reactie en het invullen van het klantnummer!
Ik zie dat het gaat om een KPN EEN pakket. Ik heb gelijk even geschakeld met de servicedesk en wij vroegen ons af of jullie het modem al eens gereset hebben?

Daarnaast adviseren we om het kastje dat vóór het modem is aangesloten (de NTU) ook even helemaal van de stroom te halen en vervolgens opnieuw op te starten. Er is een grote kans dat dit de wegvallende verbinding oplost.

Mocht dit niet lukken is het belangrijk om een aantal keer een speedtest te doen (juist op de momenten dat het traag is). Met de resultaten van de speedtest kunnen we weer schakelen met de servicedesk van KPN EEN en kunnen we verder op onderzoek uit.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben!
Hey Rick,

Zolang de verbinding daar loopt, is de router eenmalig gerest door een KPN medewerker (/monteur), waardoor de hele active directory niet meer functioneerde en evenals alle wachtwoorden van de Wi-Fi weer opnieuw ingesteld konden worden. Dus lijkt mij het enig sinds begrijpelijk dat ik mijn kanttekeningen plaats bij het resetten van de router.

Daarnaast zal ik aan hen (werk extern) doorgeven om dit te doen, Ik zal hier op terug komen.
Reputatie 7
Badge +6
Goedemiddag,

Bedankt voor uw reactie!
Ik kan mij goed voorstellen dat u er niet direct op zit te wachten om de wachtwoorden en dergelijke weer opnieuw in te stellen. Aan de andere kant is voor nu natuurlijk wel belangrijk dat het niet weg blijft vallen.

En voor alle duidelijkheid, het gaat nu om een reset van de het NTU (glasvezel) kastje. Dit is dus het kastje waar de Experiabox op aangesloten is.

Ik hoor het graag!

Reageer