Beantwoord

Ontvangen e-mail KPN mbt Beëindiging SMTP relay

  • 22 September 2015
  • 32 reacties
  • 31152 keer bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/4359#M382

Hallo RoVerschuren,

Het klopt inderdaad dat poort 25 altijd te gebruiken is op Zakelijke aansluitingen. Veel ZZP en MKB-ers hebben juist wel een consumenten verbinding voor zakelijk gebruik. Daarnaast is KPN consumenten lijnen gaan aanbieden voor zakelijke klanten aangezien er steeds meer vraag is naar Interactieve TV erbij. De server mail.kpnmail.nl werkt inmiddels ook op zakelijke aansluitingen.

Deze configuratie lijkt mij voldoende. Kunt u ons laten weten of het ook daadwerkelijk goed werkt?

 

Ik heb dit voor meerdere klanten in orde gemaakt en werkt zonder problemen.

Echter vind ik het raar dat we meedere klanten hebben met KPN zakelijk en er maar 1 klant de melding ontvangen heeft dat deze mail relay service niet meer gaat werken na 1 oktober.

Tevens heb ik ook contact gehad met de zakelijke helpdesk en deze vertelde mij dat het dan ook vanaf 1 oktober niet meer gaat werken. Maar vervolgens lees ik hier dat het definitief uitgezet word op 12 november.
Reputatie 7
Badge +11
Beste Grox,

Welkom bij de zakelijke community van KPN!

Ik geef graag antwoord op uw vragen met betrekking tot de beëindiging van de relay server.

1. Indien de hoster/aanbieder van het e-mailaccount of de domeinnaam een uitgaande server aanbied, kan deze het beste worden gebruikt. Op KPN aansluitingen kan er gebruik worden gemaakt van mail.kpnmail.nl, een PTR record is alleen nodig wanneer er gebruik wordt gemaakt van een eigen mailserver.

2. Gebruikers van Exchange Online kunnen gebruik maken van smtp.outlook.com. Een SPF record is al aanwezig. De server smtp.kpn-officedsl.nl blijft ook werken (voor nog niet gemigreerde accounts).

3. Bij een zakelijk Eigen Site & Mail abonnement, consumenten E-mail Only abonnement of alle andere consumenten aansluitingen kan gebruik worden gemaakt van de nieuwe Authenticated SMTP server: smtp.kpnmail.nl

Voor een uitgebreid overzicht zie de http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/16722/" target="_blank.

De impact voor het uitzetten van de server heeft meer impact dan verwacht. De server gaat dan ook niet al morgen uit de lucht maar pas op 9 november. Daarnaast wordt de wijziging opnieuw gecommuniceerd met een duidelijkere uitleg.

>> https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/4945#M444" target="_blank <<
Toch even een vraag, hoe zit dit met zakelijk internet, dus een klant met zadsl/opib die nu smtp.kpn-officedsl gebruikt:

1. Moeten klanten die een email adres ergens anders hosten ook de mail.kpnmail.nl gebruiken en ptr aanmaken?

2. Wat moeten klanten doen die een domeinnaam + email bij kpn hebben  (exchange online) en smtp.kpn-officedsl gebruiken?

3. Hoe zit het met klanten die een email only pakket hebben (met kpnmail, planet oid) en smtp.kpn-officedsl gebruiken.

Mvg,

Grox
Reputatie 7
Badge +11
Hallo RoVerschuren,

Het klopt inderdaad dat poort 25 altijd te gebruiken is op Zakelijke aansluitingen. Veel ZZP en MKB-ers hebben juist wel een consumenten verbinding voor zakelijk gebruik. Daarnaast is KPN consumenten lijnen gaan aanbieden voor zakelijke klanten aangezien er steeds meer vraag is naar Interactieve TV erbij. De server mail.kpnmail.nl werkt inmiddels ook op zakelijke aansluitingen.

Deze configuratie lijkt mij voldoende. Kunt u ons laten weten of het ook daadwerkelijk goed werkt?

https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/4292#M377


Beste RoVerschuren,

De server is oorspronkelijk neergezet voor klanten die te maken hebben gehad met een poort 25 blokkade en dus niet met een eigen mailserver konden uitmailen. Deze blokkade is opgeheven waardoor het gebruik van de KPN server niet langer noodzakelijk is en kunnen klanten gebruik maken van een eigen mailserver of uitgaande mailhost vanuit de e-mailaanbieder.

Ontzettend bedankt https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/983 voor zijn toelichting en het delen van zijn ervaringen! Dat maakt het gebruik in de praktijk wat beter leesbaar. Smiley Erg vrolijk

Een PTR record (Pointer Record) koppelt een IP adres aan een hostnaam. Met een lookup op het IP adres van de aansluiting kan zo de bijbehorende verzendende mailserver worden geïdentificeerd.

De meeste ontvangende mailservers controleren de verzendende mailserver (SMTP server), waarvan een mail verstuurd wordt, op authenticiteit. De ontvangende mailserver controleert of het IP adres waarmee de verzendende mailserver verstuurt wel degelijk overeenstemt met de naam waarmee deze server zich aanmeldt. Er wordt dus een ’Reverse DNS’ gedaan op het IP adres van de verzendende server. Wanneer deze namen overeenstemmen, is er een grotere waarschijnlijkheid dat de ontvangen e-mail geen SPAM is.

Sommige ontvangende mailservers weigeren e-mails wanneer een PTR record niet aanwezig is bij de verzender.

Op een zakelijke verbinding van KPN kan ook gebruik worden gemaakt van onderstaande mailserver.


































 1  SMTP server mail.kpnmail.nl
 2  Beveiligingstype Geen
 3  Poort Poort 25
 4  Aanmelden Verplicht
 5  Gebruikersnaam U hebt geen gebruikersnaam nodig. De verbinding komt automatisch tot stand.
 6   Wachtwoord Het IP-adres van de verbinding is uw sleutel om e-mail via deze server te verzenden.

 
[/quote]
[/quote]
Oké duidelijk.

We stellen nu onderstaande instellingen in voor onze klanten.

mailserver stuurt mail weg en identificeert zichzelf met mailserver.domeinnaam.nl

PTR record aangevraagd voor het publieke ip adres van de klant. Deze word nu geresolved naar mailserver.domeinnaam.nl

Tevens een SPF record aangemaakt waarin het ip en mailservernaam in opgenomen is.

Tot zoverre de uitgaande mail.

Echter roept bovenstaand bericht een aantal vragen bij mij op,

Poort 25 is nooit geblokkeerd geweest bij zakelijke klanten. Ontvangen van e-mail op deze poort is nooit een probleem geweest.

Uitgaand mailen naar een hosting provider als smart host heeft ook nooit problemen gegeven.

Poort 25 blokkade was bij diverse consumenten lijnen wel aanwezig.

mail.kpnmail.nl werd eerst alleen gebruikt voor consumenten en niet voor zakelijk. Is dit in de tussentijd veranderd?
Reputatie 7
Badge +11
Beste RoVerschuren,

De server is oorspronkelijk neergezet voor klanten die te maken hebben gehad met een poort 25 blokkade en dus niet met een eigen mailserver konden uitmailen. Deze blokkade is opgeheven waardoor het gebruik van de KPN server niet langer noodzakelijk is en kunnen klanten gebruik maken van een eigen mailserver of uitgaande mailhost vanuit de e-mailaanbieder.

Ontzettend bedankt 
  •  voor zijn toelichting en het delen van zijn ervaringen! Dat maakt het gebruik in de praktijk wat beter leesbaar. :D

    Een PTR record (Pointer Record) koppelt een IP adres aan een hostnaam. Met een lookup op het IP adres van de aansluiting kan zo de bijbehorende verzendende mailserver worden geïdentificeerd.

    De meeste ontvangende mailservers controleren de verzendende mailserver (SMTP server), waarvan een mail verstuurd wordt, op authenticiteit. De ontvangende mailserver controleert of het IP adres waarmee de verzendende mailserver verstuurt wel degelijk overeenstemt met de naam waarmee deze server zich aanmeldt. Er wordt dus een ’Reverse DNS’ gedaan op het IP adres van de verzendende server. Wanneer deze namen overeenstemmen, is er een grotere waarschijnlijkheid dat de ontvangen e-mail geen SPAM is.

    Sommige ontvangende mailservers weigeren e-mails wanneer een PTR record niet aanwezig is bij de verzender.

    Op een zakelijke verbinding van KPN kan ook gebruik worden gemaakt van onderstaande mailserver.


































     1  SMTP server mail.kpnmail.nl
     2  Beveiligingstype Geen
     3  Poort Poort 25
     4  Aanmelden Verplicht
     5  Gebruikersnaam U hebt geen gebruikersnaam nodig. De verbinding komt automatisch tot stand.
     6   Wachtwoord Het IP-adres van de verbinding is uw sleutel om e-mail via deze server te verzenden.
  • Reputatie 2
    Badge +1
    Wij hebben ook een tijdje gebruik gemaakt van de KPN 'Smarthost'. Helemaal snappen doe ik het bericht van KPN niet en ik denk meneer Steltenpool al helemaal niet.

    E-mail verzenden en ontvangen zijn twee verschillende dingen. Verzenden door bijvoorbeeld Exchange kan rechtstreeks of via een Smarthost. KPN stopt kennelijk met die smarthost. Exchange moet in dat geval even worden aangepast om de e-mail rechtstreeks af te leveren bij de geadresseerde.

    Het ontvangen van e-mail kan ook op verschillende manieren. Met een eigen domein laat je inkomende e-mail rechtstreeks aan de deur (bijvoorbeeld Exchange) bezorgen. Kwestie van de MX record instellen via het KPN Software Online Control panel (https://pem.kpn.net). Het verhaal van die PTR record ontgaat me?

    Overigens gebruiken we die Smarthost methode van Exchange al een tijdje niet meer - e-mail was te lang onderweg of werd soms helemaal niet bezorgt.

    Reageer