Beantwoord

Ontvangen e-mail KPN mbt Beëindiging SMTP relay

  • 22 september 2015
  • 32 reacties
  • 26617 keer bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Dag KPN,

Het is voor ons nog altijd niet duidelijk, hierboven staan dat zakelijke klanten ook na 9-11 gebruik kunnen maken van smtp.kpn-officedsl.nl, maar hier https://www.kpn.com/zakelijk/mkb/mailinstelling.htm staat juist van niet? 

We moeten echt zeker weten dat klanten van ons a.s. maandag geen probleem hebben. Op welke lijnen/klanten is dit van toepassing? 

Alvast bedankt!

Peter
Beste Tim,

Kan gebeuren 😉.

Maar het is mij nog altijd niet duidelijk hoe het zit wanneer je een eigen mailserver draait.

Kun je dan (zoals jij meldt) mail.kpnmail.nl invullen, of werkt dat vanaf aanstaande maandag niet meer zoals vermeld op kpn.com/mail.

Groeten,

Peter
Als je een eigen mailserver hebt (Kerio, Exchange, etc) kun je hier geen gebruik van maken. KPN heeft in al zijn wijsheid besloten te stoppen met een SMTP Relay server....   

Opties die je dan hebt is versturen op MX (zorg dat je SPF en PTR record goed staan) of een alternative SMTP dienst zoeken (die zijn er helaas niet ech veel). Soms kan de hoster van je domein nog wat doen. En anders heb je gewoon een probleem.

En voor bijvoorbeeld een scanner die naar e-mail wil scannen (en je hebt lokaal geen server) ben je helemaal de sjaak.... 
Onderhand is uiteraard het e.e.a. uitgeschakeld, echter is het nu zo dat zodra mensen mail proberen te versturen onze mailserver, dat er toch het e.e.a. niet klopt, dit is alleen zo als er verbinding gemaakt wordt vanuit een KPN IP adres;

relay=static.kpn.net may be forged), reject=550 5.7.1 <user@domeinnaam.tld>... Relaying denied. IP name possibly forged [xxx.xxx.xxx.xxx]

Een mogelijke oorzaak hiervan is dat het reverse DNS record van het klant IP (xxx adres in dit geval) niet overeenkomt met de hostnaam welke aangegeven wordt(static.kpn.net).

Is het zo dat de KPN klant voor zijn eigen IP adres een geldig PTR record moet laten aanmaken om dit te laten functioneren?
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5100#M480Beste kmg454,

Ik begrijp uw gedachte heel goed. Dit is echter niet helemaal de aanleiding geweest voor KPN om de functie uit te schakelen. De reden dat KPN deze functie nu blokkeert is dat er misbruik van gemaakt werd door (niet)klanten die veel SPAM verstuurden via de uitgaande (verouderde) mailservers. Het versturen van veel SPAM heeft weer impact op de kwaliteit van onze dienstverlening. Zo stonden we nogal vaak op "blacklistings" van onder andere Microsoft, Google & Hotmail.

De betaalde dienst voor relaying is eigenlijk alleen voor klanten die hier noodzakelijk gebruik van willen maken. Op een KPN aansluiting zou er gebruik gemaakt kunnen worden van de normale SMTP server.

Indien u geen configuratie werkend krijgt, wil ik u daar graag bij helpen. Uit uw voorgaande bericht maak ik op dat u een eigen domeinextensie heeft voor e-mail. Wat voor type internet abonnement heeft u precies bij KPN?

 Beste Tim.

Ik bied mijn klanten netjes SMTP functionaliteit als zij dit nodig hebben, maar het is heel frustrerend dat KPN dit voor de meeste niet heeft gecommuniceerd. Wij zijn al sinds maandag continue bezig met het helpen van onze klanten voor het instellen van hun SMTP settings dit kost ons veel geld en tijd. Ik neem aan dat ik de factuur voor dit extra werk naar KPN kan sturen.
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1316 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5013#M451https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5012#M450Beste Hugo,

Dat kan goed kloppen!

Wanneer de ontvangende mailserver controleert op een PTR-record, vraagt deze het IP-adres van de hostnaam op, controleert of deze overeenkomt met het IP-adres waarmee de verbinding is gemaakt en doet daarna een reverse lookup op het IP-adres om te kijken of ook daar de hostnaam weer terugkomt. Is dit niet het geval, dan zal het e-mailbericht geweigerd worden.

Als er gebruik wordt gemaakt van een KPN verbinding zal deze static.kpn.net retouren. Met een PTR record kan een andere hostnaam opgegeven worden. Het aanmaken van een PTR-record is enkel mogelijk op een zakelijke aansluiting bij KPN.

 Uit alle meldingen die ik vandaag binnen hebt gekregen, blijkt dat 90% van de mensen helemaal nooit is ingelicht omtrent deze aanpassing.

 Hier ook iedere klant met een kpn zakelijk aansluiting kan geen mails meer verzenden. KPN weigert de klanten verder te helpen. Dit betreft klanten met een externe hosting aanbieder. Deze hosting aanbieder levert zelf geen relay / verzendserver als mogelijkheid voor de klanten.

Forceren jullie de zakelijke klanten om een andere partij te gebruiken voor het verzenden van mails middels smtp?
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5024#M455Beste   &  ,

Ontzettend vervelend dat u niet op de hoogte bent van deze wijziging! KPN heeft haar klanten meerdere malen op de hoogte gebracht, jammer om te zien dat we niet iedereen hebben kunnen bereiken. Smiley Verdrietig

,

In uw ander https:///t5/Internet/smtp-zakelijkmail-nl-werkt-sinds-vanmiddag-opeens-niet-meer/m-p/5019#M454 geeft u aan gebruik te maken van een KPN verbinding, u kunt dan de volgende instellingen gebruiken:

mail.kpnmail.nl 
Poort 25 
Gebruikersnaam: geen gegevens invullen 
Wachtwoord: geen gegevens invullen

 Gegeven oplossing heeft geen zin gehad;

550 5.7.1. unable to relay

Reageer