Beantwoord

Ontvangen e-mail KPN mbt Beëindiging SMTP relay

  • 22 September 2015
  • 32 reacties
  • 31152 keer bekeken

Onderstaande e-mail werd ontvangen door een klant van ons. Echter hebben we meerdere klanten die gebruik maken van een KPN zakelijke lijn.

Kan er na 1 oktober helemaal geen gebruik gemaakt worden van het mailsysteem van KPN zonder dat ik me aanmeld met gebruikersnaam en wachtwoord?

Er word nu gebruik gemaakt van Exchange server die de mail versturen via smart host naar smtp.kpn-officedsl.nl.

Gaat deze manier van versturen dan verdwijnen?

Geachte heer, mevrouw, 

Uw internetdienst is verbeterd. Het versturen of ontvangen van uw e-mail is stabieler geworden met minder kans op storingen. U maakt nu gebruik van ons SMTP Relaysysteem om e-mail te versturen of te ontvangen. Door de verbetering is het vanaf 1 oktober niet meer nodig om de SMTP relay te ondersteunen. 

Pas de instellingen van uw e-mailsysteem aan 
Om te kunnen blijven e-mailen vragen wij u eenmalig uw instellingen voor 1 oktober aan te passen. Wij adviseren u dit direct te doen, zodat uw geen hinder ondervindt na de omzetting. 

Wat betekent dit voor u? 
U kunt op 2 manieren gebruikmaken van ons SMTP Relaysysteem; u beschikt over een e-mailadres met uw eigen domeinnaam of u maakt gebruik van een e-mailadres van KPN. 
1. Uw e-mailadres eindigt op uw eigen domeinnaam. 
U kunt uw instellingen aanpassen in 2 stappen: 

A. Verwijderen van de relayhost op uw e-mailplatform 
Uw leverancier van uw e-mailplatform of uw systeembeheerder kan u hierbij helpen. Kijk voor meer informatie bij de veelgestelde vragen op kpn.com/mail 

B. Aanpassen van het PTR (reverse DNS) record van uw IP-adres 
Stuur een e-mail naar zakelijkinternet@kpn.com met als titel ‘aanpassen PTR record’. In het bericht vermeldt u het IP-adres (of adressen) waarvan u het PTR record aangepast wilt hebben en uw bedrijfsnaam, adres, postcode en plaatsnaam. 
2. U maakt gebruik van een e-mailadres van KPN 
Onze e-mailadressen eindigen op:@kpnmail.nl,@planet.nl of@hetnet.nl. Door het wijzigen van de uitgaande e-mailserver in mail.kpnmail.nl op al uw mailprogramma’s en apparaten past u de instellingen aan. 

Op kpn.com/mail vindt u per programma en per apparaat hoe u de instellingen aanpast. 

Hebt u nog vragen? 
Ga dan naar kpn.com/mail of bel gratis 0800-0403. Wij zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. 

Met vriendelijke groet, 

Joost Steltenpool 
Directeur Products & Marketing 
Zakelijke Markt
icon

Beste antwoord door Tim 30 September 2015, 17:29

Bekijk origineel

32 reacties

https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1302 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5030#M461
En voor bijvoorbeeld een scanner die naar e-mail wil scannen (en je hebt lokaal geen server) ben je helemaal de sjaak.... 

 Inderdaad. Wij hebben nu al 4 klanten die dit probleem hebben.
En er is er zelfs 1 die kpn exchange online gebruikt, KPN verbinding heeft maar scan 2 mail moet via SSL en Ricoh laat dit alleen toe met een applicatiecertifcaat wat ook weer een bak geld gaat kosten.

Aan de ene kant begrijp ik het allemaal wel van KPN, maar vindt het toch erg vervelend voor de mensen die een KPNlijn hebben en toch geen gebruik kunnen maken van bv scan 2 email.
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1318 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5028#M459

https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5024#M455

Beste   &  ,

Ontzettend vervelend dat u niet op de hoogte bent van deze wijziging! KPN heeft haar klanten meerdere malen op de hoogte gebracht, jammer om te zien dat we niet iedereen hebben kunnen bereiken. Smiley Verdrietig

,

In uw ander https:///t5/Internet/smtp-zakelijkmail-nl-werkt-sinds-vanmiddag-opeens-niet-meer/m-p/5019#M454 geeft u aan gebruik te maken van een KPN verbinding, u kunt dan de volgende instellingen gebruiken:

mail.kpnmail.nl 
Poort 25 
Gebruikersnaam: geen gegevens invullen 
Wachtwoord: geen gegevens invullen

 

Gegeven oplossing heeft geen zin gehad;

550 5.7.1. unable to relay

 

Beste kschrijver12,

Jammer dat de gegeven oplossing niet werkt! De instellingen zijn afhankelijk van welk abonnement u gebruikt. Op deze pagina kunt u de instellingen vinden die voor u van toepassing zijn. Ik ben benieuwd of het met deze instellingen wel lukt! Is dit niet het geval, kunt u dan aangeven welk abonnement u bij ons heeft en welke instellingen u precies heeft ingevuld bij de uitgaande e-mailinstellingen? Dan help ik u graag verder.
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1302 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5030#M461

Als je een eigen mailserver hebt (Kerio, Exchange, etc) kun je hier geen gebruik van maken. KPN heeft in al zijn wijsheid besloten te stoppen met een SMTP Relay server....   

Opties die je dan hebt is versturen op MX (zorg dat je SPF en PTR record goed staan) of een alternative SMTP dienst zoeken (die zijn er helaas niet ech veel). Soms kan de hoster van je domein nog wat doen. En anders heb je gewoon een probleem.

En voor bijvoorbeeld een scanner die naar e-mail wil scannen (en je hebt lokaal geen server) ben je helemaal de sjaak.... 

 

Beste Plep,

Wanneer u een eigen mailserver gebruikt, volg dan deze stappen om weer te kunnen mailen:

Stap 1
Neem contact op met uw serverbeheerder. Vraag hem de mailserver zo in te stellen dat de e-mail direct over poort 25 verzonden wordt. Houdt u er rekening mee dat wij geen wijzigingen kunnen en mogen doorvoeren op uw mailserver. Raadpleeg de bijlage voor de uitleg van 2 voorbeelden voor het instellen van Microsoft Exchange 2007 en Microsoft Exchange 2010.

Stap 2
Laat uw PTR record aanpassen. Mail daarvoor onderstaande gegevens naar zakelijkinternet@kpn.com.

Aanvrager:

Telefoonnummer:

E-mailadres:

Bedrijfsnaam:

Publiek IP-adres mailserver:

Hostname:

Record type: PTR

Wij bieden overigens een alternatieve oplossing aan via onze betaalde KPN dienst Mail Store & Forward. Hiermee wordt o.a. het relayen van e-mail wel ondersteund. Deze dienst wordt voor klanten, die geraakt zijn door het wegvallen van de relay server, de eerste 6 maanden gratis aangeboden. Let wel dat de informatie op de bestelpagina nog niet klopt. De korting staat niet vermeld en er wordt aangegeven dat het een jaarcontract betreft. 

U heeft vervolgens 6 maanden de tijd om, over te stappen naar een KPN cloud oplossing, op zoek te gaan naar een andere e-mail oplossing in de markt of na 6 maanden de Mail Store & Forward dienst te blijven gebruiken (vanaf dan betaald).
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1224 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5067#M471https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1302 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5030#M461Als je een eigen mailserver hebt (Kerio, Exchange, etc) kun je hier geen gebruik van maken. KPN heeft in al zijn wijsheid besloten te stoppen met een SMTP Relay server....   

Opties die je dan hebt is versturen op MX (zorg dat je SPF en PTR record goed staan) of een alternative SMTP dienst zoeken (die zijn er helaas niet ech veel). Soms kan de hoster van je domein nog wat doen. En anders heb je gewoon een probleem.

En voor bijvoorbeeld een scanner die naar e-mail wil scannen (en je hebt lokaal geen server) ben je helemaal de sjaak.... 

 Beste Plep,

Wanneer u een eigen mailserver gebruikt, volg dan deze stappen om weer te kunnen mailen:

Stap 1
Neem contact op met uw serverbeheerder. Vraag hem de mailserver zo in te stellen dat de e-mail direct over poort 25 verzonden wordt. Houdt u er rekening mee dat wij geen wijzigingen kunnen en mogen doorvoeren op uw mailserver. Raadpleeg de bijlage voor de uitleg van 2 voorbeelden voor het instellen van Microsoft Exchange 2007 en Microsoft Exchange 2010.

Stap 2
Laat uw PTR record aanpassen. Mail daarvoor onderstaande gegevens naar zakelijkinternet@kpn.com.

Aanvrager:

Telefoonnummer:

E-mailadres:

Bedrijfsnaam:

Publiek IP-adres mailserver:

Hostname:

Record type: PTR

Wij bieden overigens een alternatieve oplossing aan via onze betaalde KPN dienst Mail Store & Forward. Hiermee wordt o.a. het relayen van e-mail wel ondersteund. Deze dienst wordt voor klanten, die geraakt zijn door het wegvallen van de relay server, de eerste 6 maanden gratis aangeboden. Let wel dat de informatie op de bestelpagina nog niet klopt. De korting staat niet vermeld en er wordt aangegeven dat het een jaarcontract betreft. 

U heeft vervolgens 6 maanden de tijd om, over te stappen naar een KPN cloud oplossing, op zoek te gaan naar een andere e-mail oplossing in de markt of na 6 maanden de Mail Store & Forward dienst te blijven gebruiken (vanaf dan betaald).

 Kijk nu zijn we waar het KPN om te doen is ¨Wij bieden overigens een alternatieve oplossing aan via onze betaalde KPN dienst Mail Store & ForwardDit is nu al jaren de misselijke bedrijfsvoering van KPN eerst alles gratis ter beschikking stellen en als je genoeg klanten hebt die er afhankelijk van zijn geworden dan sluit je alles af en bied een betaalde dienst aan. 
Reputatie 7
Badge +11
Beste kmg454,

Ik begrijp uw gedachte heel goed. Dit is echter niet helemaal de aanleiding geweest voor KPN om de functie uit te schakelen. De reden dat KPN deze functie nu blokkeert is dat er misbruik van gemaakt werd door (niet)klanten die veel SPAM verstuurden via de uitgaande (verouderde) mailservers. Het versturen van veel SPAM heeft weer impact op de kwaliteit van onze dienstverlening. Zo stonden we nogal vaak op "blacklistings" van onder andere Microsoft, Google & Hotmail.

De betaalde dienst voor relaying is eigenlijk alleen voor klanten die hier noodzakelijk gebruik van willen maken. Op een KPN aansluiting zou er gebruik gemaakt kunnen worden van de normale SMTP server.

Indien u geen configuratie werkend krijgt, wil ik u daar graag bij helpen. Uit uw voorgaande bericht maak ik op dat u een eigen domeinextensie heeft voor e-mail. Wat voor type internet abonnement heeft u precies bij KPN?
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5100#M480Beste kmg454,

Ik begrijp uw gedachte heel goed. Dit is echter niet helemaal de aanleiding geweest voor KPN om de functie uit te schakelen. De reden dat KPN deze functie nu blokkeert is dat er misbruik van gemaakt werd door (niet)klanten die veel SPAM verstuurden via de uitgaande (verouderde) mailservers. Het versturen van veel SPAM heeft weer impact op de kwaliteit van onze dienstverlening. Zo stonden we nogal vaak op "blacklistings" van onder andere Microsoft, Google & Hotmail.

De betaalde dienst voor relaying is eigenlijk alleen voor klanten die hier noodzakelijk gebruik van willen maken. Op een KPN aansluiting zou er gebruik gemaakt kunnen worden van de normale SMTP server.

Indien u geen configuratie werkend krijgt, wil ik u daar graag bij helpen. Uit uw voorgaande bericht maak ik op dat u een eigen domeinextensie heeft voor e-mail. Wat voor type internet abonnement heeft u precies bij KPN?

 Beste Tim.

Ik bied mijn klanten netjes SMTP functionaliteit als zij dit nodig hebben, maar het is heel frustrerend dat KPN dit voor de meeste niet heeft gecommuniceerd. Wij zijn al sinds maandag continue bezig met het helpen van onze klanten voor het instellen van hun SMTP settings dit kost ons veel geld en tijd. Ik neem aan dat ik de factuur voor dit extra werk naar KPN kan sturen.
Reputatie 7
Badge +11
Beste kmg454,

Ik kan u helpen om deze klacht in te dienen. Het is zeker goed dat wij u en nog meer klanten niet hebben bereikt over deze wijziging. Het is mogelijk om een klacht in te dienen via de website van KPN of ik kan dit intern voor u in behandeling laten nemen. Ik ontvang graag een privébericht van u met uw gegevens zodat ik u verder kan helpen.

Reageer