Vraag

Pairbonding technisch mogelijk, maar administratief niet aan te vragen

  • 1 augustus 2018
  • 10 reacties
  • 527 keer bekeken

Beste,

Hopelijk kan iemand mij hier wel helpen, want ik kom via de verkoopkanalen van KPN niet verder.

Momenteel nemen we VDSL af van KPN op 1 aderpaar.
Via dit topic (https://zakelijkforum.kpn.com/internet-9/vdsl-en-of-pair-bonding-mogelijk-3556) heb ik al eens een aanzet gedaan om te kijken of pair bonding mogelijk is om dubbele snelheid te realiseren.

Ondertussen zou ik dit graag willen realiseren en na kijken op de website en telefonisch met KPN tot de conclusie gekomen dat dit mogelijk is. Alleen administratief bleek het nog niet zo eenvoudig.

Daarvoor vandaag een monteur aan de deur gehad. Deze heeft het geheel uitgezocht. Hieruit blijkt dat er twee invoerkabels zijn op dit adres en dat ik gebruik maak van de tweede IVK. Hierop gebruik ik nu aderpaar 1 en zijn er nog 3 beschikbaar waarvan hij er 1 zelfs uitgemeten heeft. Allemaal terug te vinden door hem en in de administratie bij de afdeling waar hij contact mee had. Geen vuiltje aan de lucht dus.

Dit heeft hij teruggekoppeld, alleen hierna kan de afdeling verkoop me alsnog geen pair bonding op een tweede aderpaar activeren. Ze geven aan dat het technisch mogelijk is, maar dat ze het administratief niet kunnen verwerken. De monteur (en ook de eerdere monteur) geven echter aan dat dit wel mogelijk moet zijn.

Conclusie, als er een monteur zou komen zou het aangesloten kunnen worden maar omdat KPN hun eigen aansluitingen niet op orde heeft in de administratie (ook bevestigd door KPN monteur, staat op werkbon) krijg ik niets voor elkaar.

Is er niet iemand bij KPN die dit toch in een ticket naar een monteur kan krijgen?? Ik ben ondertussen gefrustreerd van een stukje bureaucratie...

10 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Goedemiddag @bemeall,

Het is natuurlijk vervelend als het wel mogelijk lijkt te zijn en door een administratieve issue hier intern toch niet mogelijk. Ik zoek dit graag voor u uit. Ik heb in ieder geval gecheckt of bonding inderdaad mogelijk is en zie dat dit technisch mogelijk is. Echter zijn er pakketten bij KPN waarvoor we geen bonding aanbieden, zoals het Ondernemerspakket en KPN EEN.

Ik zie op dit adres ook een Ondernemerspakket staan, maar weet niet of het om dit pakket gaat. Zou u eventueel wat meer informatie omtrent uw huidige pakket of beoogde pakket willen sturen via privébericht? Dan kan ik gericht op onderzoek uit. Ik ben ook benieuwd wat het administratieve obstakel precies is, waardoor het niet mogelijk blijkt te zijn tot nu toe.
Reputatie 5
Badge +5
Goedemiddag @bemeall,

Bedankt voor de gegeven in privébericht. Ik heb dit intern onderzocht en het KPN beleid is op dit moment om geen pairbonding aan te bieden als er meer dan 1 abonnement op een bepaald adres staat. Waarom dit besloten is, is nog een grote vraagteken. Hiervoor heb ik intern vragen uitgezet om meer duidelijkheid te verkrijgen. Zodra ik een update heb, zal ik je u op de hoogte.
Ok ik hoor het graag.
Overigens wel opmerkelijk want dan zou in een verzamelpand als dit niemand meer pair binding aan kunnen vragen ook al zijn er meer dan voldoende paren beschikbaar.Zeker omdat al twee monteurs hebben aangegeven dat het technisch gezien geen probleem is, voelt het voor mij toch vooral als tegenwerken.

Ik hoop dan ook dat KPN een beetje mee wil denken in deze.
Reputatie 5
Badge +5
Dat klopt inderdaad, de gene bij wie ik het na heb gevraagd gaf ook dit soort voorbeelden waarbij het dus niet mogelijk was. De monteurs kijken vanuit technisch oogpunt en dit is inderdaad het probleem ook niet. Het heeft meer met KPN beleid te maken, dus ik ben op onderzoek uit om erachter te komen waarom hiervoor gekozen is.
Wat mij betreft mag invoerkabel 2 (waar alleen wij gebruik van maken) ook naar een ander huisnummer wat ook op dit pand zit. Als dat administratief makkelijker is. Mits alles ondertussen gewoon blijft werken natuurlijk.

De monteur stelde dit ook al voor aan de afdeling (MI) waar hij contact mee had, maar zij adviseerden juist bij het huidige huisnummer met toevoeging ivk2 te blijven. Maar jij geeft juist weer aan dat dit administratief geen optie is.

Dus wat nu wijsheid is, ik weet het niet meer...
Hallo @Mohammad,

Al zicht op antwoord omtrent het beleid hierover? Of een indicatie wat de doorlooptijd is van een dergelijke vraag? Niet dat dit maar blijft liggen omdat er geen antwoord komt.
Of anders een andere invulling (wellicht met toepassing van bovenstaande) om toch tot een oplossing te komen in dit opmerkelijk bureaucratisch probleem?
Reputatie 5
Badge +5
Goedemiddag @bemeall,

Op dit moment heb ik nog geen concreet antwoord. Het is intern uitgezet en ik wacht nog op terugkoppeling. Zodra ik meer informatie heb, kom ik zeker terug bij u.
Hallo @Mohammad,

We zijn ondertussen weer een maand verder, al uitsluitsel hierover? Zou je me anders kunnen informeren waar ik terecht kan met een klacht om dit te escaleren? Ik heb langzamerhand steeds minder begrip voor deze situatie.

Ander puntje, telefonisch ben ik overeengekomen dat er geen kosten in rekening gebracht zouden worden voor de monteur. De monteur heeft op zijn opdrachtbevestiging ook aangetekend dat daar de administratie van KPN niet op orde is geen kosten in rekening gebracht worden. Ik zie echter alsnog 50,- gefactureerd worden op de laatste factuur. Kun je regelen dat deze gecrediteerd gaan worden? Of me doorgeven waar ik moet zijn om ook deze fout recht te laten zetten?
Reputatie 5
Badge +5
Goedemorgen @bemeall,

Het duurt inderdaad lang en ik zou u ook niet blij willen maken met een dode mus. Ik heb de vraag uitgezet om uit te zoeken waarom voor deze beleidsvoering is gekozen omtrent pairbonding. Ik verwacht geen grote verandering naar aanleiding hiervan, enkel opheldering en wellicht van daaruit verandering.

Op dit moment is gekozen voor dit beleid en als u het daar niet mee eens bent kan ik uiteraard een klacht voor u indienen. Echter zou ik u wel mee willen geven dat KPN in haar recht staat als er gekozen wordt om geen pairbonding aan te bieden. Er zijn ook verschillende redenen hiervoor te bedenken. Pairbonding blijkt in de praktijk storingsgevoeliger te zijn. Of als er bijvoorbeeld gekozen wordt om een deel van een pand waar 40 vrije aders beschikbaar zijn om te toveren tot studentenhuizen en opeens alle vrije aders nodig zijn. Wat de reden precies is ben ik nog aan het uitzoeken en ik zal u hierover informeren zodra ik uitsluitsel heb.
Reputatie 7
Badge +6
Ik kan vanuit mijn ervaringen bevestigen dat bonding inderdaad storing gevoeliger is. Natuurlijk hoop ik even goed dat KPN het beleid gaat herzien.

Reageer