Vraag

PIN Automaat maakt geen/slecht verbinding

  • 14 augustus 2019
  • 7 reacties
  • 173 keer bekeken

Hallo,

Wij zijn kort geleden overgestapt van een PIN automaat via Ethernet naar een Pinautomaat via WiFi.
Deze pinautomaat is geleverd door CCV, maar na een paar dagen gaf de PIN automaat een fout aan. Hij kon niet verbinden met het WiFi netwerk.
Het gaat overigens om de v400m van Verifone.
In eerste instantie dacht ik dat het door het access point kwam (Zyxel) welke is aansloten via een PoE verbinding naar onze switch, die weer aan de modem van KPN is aangesloten (ExperiaBox V8). Nu heb ik het PIN automaat ook thuis geprobeerd (andere provider dan KPN) en daar werkt alles wel.
Ik heb dus mijn eigen access point van huis meegenomen naar het dorpshuis en dat leek eerst ook te werken, maar helaas ook daar na een paar dagen een verbroken verbinding die weer moeilijk te herstellen is. Ik krijg dus nu de indruk dat e.e.a. wordt veroorzaakt door, danwel het modem van KPN of de verbinding zelf.

Zijn er ervaringen met een KPN Ondernemerspakket en de Verifone PIN automaat v400m?

En heeft KPN een suggestie hoe e.e.a. is op te lossen?

7 reacties

Badge
Goedendag @evertvandenberg, welkom op het Zakelijk KPN forum.

In geval van apparatuur welke op WiFi aangesloten staat kan het soms een lastige puzzel zijn om een storingsbron te achterhalen. Zeker als er ook eigen apparatuur in het netwerk aangesloten staat.

Ervaart u ook WiFi problemen op andere devices, of werkt daar de verbinding wel stabiel en naar behoren?

Heeft u hier toevallig ook contact over opgenomen met de pin leverancier (CCV) zelf? En hebben zij nog tips/informatie meegegeven?
@Matthew
Ik heb idd al heel veel geprobeerd. Eindeloze conversatie met de provider van ons access point. Tevens heb ik contact gehad met CCV (leverancier van de PIN Terminal). Deze heeft e.e.a. ook gecontroleerd en ziet verder geen rare dingen.
Het enige van aandacht was dat we 2 access points hebben hetzelfde ssid, waarbij gebruik gemaakt kan worden van roaming. Hier heb ik verschillende tests mee gedaan, waaronder het 2e access point gewoon uitzetten, zodat de PIN terminal niet tussen beide AP switched. Maar ook dit haalde niets uit.

Wat ik in de modem van KPN aan logging zie is het volgende:

10/12/2017 00:01:46 If(PPPoE2) send PADI
10/12/2017 00:01:46 If(PPPoE1) send PADI
10/12/2017 00:01:46 DSL Media Up !
10/12/2017 00:01:45 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:01:42 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:01:39 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:01:34 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:01:31 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:01:28 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:01:25 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:01:22 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:00:38 192.168.1.79 login success
10/12/2017 00:00:37 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:00:33 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:00:30 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:00:27 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:00:24 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:00:18 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:00:15 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:00:12 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:00:10 sending OFFER to 192.168.1.66
10/12/2017 00:00:07 sending ACK to 192.168.1.70
10/12/2017 00:00:06 sending ACK to 192.168.1.89

Hierbij is het ip adres 192.168.1.66 het ip adres van de PIN Terminal. Wat hierin opvalt is dat je eigenlijk nooit een ACK ziet.

Zoals gezegd, heb ik nu de PIN terminal een aantal dagen thuis staan, en daar werkt e.e.a. vlekkeloos.
Wanneer ik mijn access point uitzet, en vervolgens weer inschakel, wordt de PIN Automaat automatisch opnieuw verbonden.
Hierbij heb ik dus hetzelfde access point in gebruik, zoals ik deze ook in het dorpshuis gebruik.

Dus dorpshuis:
KPN Router --> Switch --> NetGear WNDR4500 -> Pin Terminal
en ook geprobeerd:
KPN Router --> NetGear WNDR4500 -> Pin Terminal

Thuis
Eigen provider -> Netgear WNDR4500 -> Pin Terminal.
Badge
Ik kan de lijn doormeten en de status van het modem controleren, de aangesloten apparatuur kan ik niet uitlezen. Hierdoor kan KPN geen ondersteuning bieden op eigen randapparatuur.

We kunnen het KPN domein uitsluiten door de pin rechtstreeks met de WiFi verbinding van het KPN modem te verbinden, en de overige aangesloten apparatuur uit te schakelen. Vanuit die opstelling kan er gecontroleerd worden of de wegval/connectie probleem in het KPN netwerk zit of dat er in de aangesloten apparatuur iets niet helemaal correct ingesteld staat.

Heeft u de mogelijkheid deze opstelling (tijdelijk) te testen?
Ik heb deze opstelling geprobeerd, maar kan de PIN Terminal niet connecten met het Wifi netwerk van de KPN .modem.
De pin terminal doet een poging en gaat daarna in een fout.
Badge
Kunt u wel andere apparaten succesvol aansluiten direct op het Wifi netwerk van de KPN modem?
Ja dat lukt zonder problemen.
Badge
Eventueel is het wel noodzakelijk de PIN-Terminal opnieuw te configureren wanneer deze rechtstreeks op de modem WiFi word aangesloten (en wellicht is dit de reden waardoor eerder de PIN-Terminal niet kon connecten). Echter wanneer er geen problemen in het KPN netwerk gevonden worden, en overige apparatuur probleemloos werkt op het KPN modem, verwacht ik dat het probleem zich buiten het KPN domein bevindt.

Hiervoor kan ik enkel adviseren contact op te nemen met de leverancier van de aangesloten randapparatuur.

Reageer