Vraag

Postcodecheck

  • 8 September 2020
  • 6 reacties
  • 181 keer bekeken

Ik heb een DSL abonnement bij XS4ALL en wil mijn aansluiting verhuizen naar een nieuwe locatie. Dat betreft een nieuw adres (na splitsing van het pand). De verhuistool van XS4ALL geeft aan dat het adres niet bekend is. Hiervoor maken ze gebruik van de postcode/huisnummer database van KPN.

Ik heb XS4ALL verzocht om bij KPN te vragen om de database te updaten aan de hand van BAG gegevens van het kadaster. Daar is het adres al lang bekend.  XS4ALL geeft aan dat niet te kunnen en ik moet zelf maar contact zoeken met KPN.

Ik heb telefonisch bij KPN niets kunnen bereiken en probeer nu maar via deze weg een ingang te vinden. Is er iemand die mij kan vertellen met wie ik contaqct moet opnemen om de postcodedatabase te updaten?

Een provider als Ziggo kent het adres wel en komt binnenkort de kabel aansluiten.


6 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @Vanwyk ,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum!

Ik kan mij goed voorstellen dat het frustrerend is om te horen dat de verbinding niet verhuisd kan worden. Ik vraag me in dit geval af of het adres zelf niet herkend wordt of dat er bijvoorbeeld geen aansluitpunt op dit adres gevonden kan worden. Daar duiken we natuurlijk verder in. Wat is het adres waar het om gaat? En hoe was de situatie precies voor de splitsing van het pand?

Beste Rick, dank voor je reactie.! Het betreft ons pand aan de Wagenmakerstraat 34 (1991JA) in Velserbroek. Dit is een nieuw adres ontstaan na splitsing van het oorspronkelijke pand aan de Meubelmakerstraat 27. Onze entree is nieuw en ligt dus in een andere straat als het oorspronkelijke adres. We hebben onze eigen nutsvoorzieningen  (elektra en water) en willen nu graag onze ADSL verbinding verhuizen. De database van KPN (geraadpleegd door XS4ALL) kent ons adres nog niet.

De fysieke aansluiting moeten natuurlijk nog wel aangelegd worden. Ik had gedacht dat de aanmelding via mijnaansluiting.nl voldoende zou zijn maar daar meldt KPN dat dat via mijn provider XS4ALL aangevraagd moet worden. Zodra die aan KPN de verhuizing doorgeeft wordt de aanleg van de kabels in gang gezet. Dus je ziet, ik zit in een deadlock hier en hoop dat jji mij eruit kan helpen of me in ieder geval een stapje verder kan brengen.

Bij voorbaat dank, Erik

Reputatie 7
Badge +6

Hi Erik, 

Bedankt voor de toelichting ​​​​​​​op de situatie! 
Ik ben zelf ook even mijn systeem in gedoken en ik krijg inderdaad de melding dat het adres bekend is de BAG database. Daarnaast krijg ik ook de melding dat het adres niet bekend is op ons netwerk. Het klopt dus ook zeker dat er nog een aansluitpunt voor dit (nieuwe) adres aangelegd moet worden. Begrijp ik goed dat u hiervoor al een aanvraag heeft geplaatst bij mijnaansluiting.nl? Zo ja, heeft u ook al contact gehad over de aanleg van het aansluitpunt?

Wanneer een pand namelijk gesplitst wordt waarbij een nieuw adres ontstaat is het zaak dat de aanvraag voor een nieuw aansluitpunt daar geplaatst wordt. Dat kunnen wij namelijk niet verzorgen. Een andere optie is om het aansluitpunt voor het oorspronkelijke adres te delen en door te trekken. Ik weet natuurlijk niet genoeg van de locatie om te bepalen of dat in dit geval ook een optie is, maar dit zijn de opties. 

Hallo Rick

Ja, ik heb de aanvraag voor een aansluiting gedaan bij mijnaansluiting.nl. Dat wordt behandeld door Volker Wessels, die geven het volgende aan:

Een KPN aansluiting wordt alleen na aanvraag van een telecommunicatiedienst (televisie, internet en/of vaste telefoon) van de bewoner(s) aangelegd.

Wanneer de bewoner/gebruiker een nieuwe aansluiting wil ontvangen, dient de bewoner/gebruiker eerst een dienst aan te vragen bij een willekeurige provider die gebruik maakt van het KPN netwerk. KPN zal dan constateren dat er nog geen kabel aanwezig is en zal VolkerWessels Telecom aansturen om het pand aan te sluiten.

In het geval dat de bewoner/gebruiker gaat verhuizen en gebruik wil blijven maken van het netwerk van KPN, dient de bewoner/gebruiker de verhuizing (zo spoedig mogelijk) door te geven aan de eigen provider. Ook in die situatie zal KPN constateren dat er nog geen kabel aanwezig is en zal VolkerWessels Telecom aansturen om het pand aan te sluiten.

Met andere woorden, je moet eerst een nieuwe dienst aanvragen bij KPN of via je huidige provider (=XS4ALL) een verhuizing aanvragen. Die verhuizing aanvragen lukt dus niet omdat de postcode niet bekend is bij XS4ALL en daarmee ben ik weer terug bij de postcodedatabase…

Groet, Erik

 

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag Erik, 

Bedankt voor de toelichting! 

Ik heb nog even verder gekeken en ik zie dat wij wel een nieuwe aanvraag op dit adres kunnen plaatsen. En zoals u ook omschrijft zal dat er dan voor zorgen dat er een opdracht uitgezet wordt om het aansluitpunt verder gereed te maken. Ik moet alleen wel eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe dit precies in elkaar steekt vanuit XS4ALL (nieuwe verbinding of zoals in dit geval een verhuizing). Voor zover ik weet kunnen wij aan onze kant niets aanpassen waardoor XS4ALL de opdracht dan wel zou kunnen plaatsen. 

Mijn advies is daarom om met de terugkoppeling van VolkerWessels nogmaals contact op te nemen met XS4ALL en de situatie daar nogmaals te bespreken. Als dan blijkt dat zij de verhuizing alsnog niet op kunnen starten kunt u nog even informeren bij KPN Netwerk NL. Natuurlijk kunt u er dan ook voor kiezen om een nieuwe verbinding op het nieuwe adres aan te laten leggen en de oude verbinding op te laten heffen. 

Dank voor je advies, Rick! Ik ga het nog een keer bij XS4ALL proberen. Misschien gaat het me dit maal wel lukken.:fingers_crossed_tone4:

Groet, Erik

Reageer