Vraag

PPP Dial timeout : 12000

  • 25 January 2017
  • 4 reacties
  • 427 keer bekeken

Sinds twee weken gebruiken wij VoIP (niet bij KPN). Hierbij ondervinden wij nogal wat storingen, zoals wegvallen verbinding, niet door kunnen verbinden etc. In het log van de Experiabox verschijnt zowat iedere twee minuten de melding "PPP Dial timeout : 12000". We hebben ook het idee dat de internetverbinding geregeld wegvalt, mede doordat onze internetradio ook af en toe "stil" valt.
Iemand enig idee?

4 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Beste heusden, welkom op het Zakelijk KPN Forum! :)

Dat is wel een lastig probleem. Ik ben benieuwd of wij deze verbrekingen ook kunnen zien in de centrale.
Volgens mij kunt u de melding "PPP Dial timeout : 12000" negeren. Ik weet het nu even niet te vinden maar iets staat mij bij dat dit te maken heeft met het niet hebben van VoIP. Het modem kijkt of er een VoIP verbinding mogelijk is, en dat hebt u niet in uw abonnement. De melding komt daardoor om de zoveel minuten voorbij.
Het lijkt mij een goed idee dat we de lijn gaan bekijken. Wilt u mij hiervoor uw gegevens doorsturen in een privébericht?

Ik verneem het graag.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Stefan, bedankt voor uw privébericht!
Er zijn niet veel verbrekingen te zien in de centrale. De laatste verbreking was op 19 januari en daarvoor op de 2e kerstdag. Aan de lijn zelf is daardoor niets te zien. De download snelheid is 8Mbit, voldoende voor internetradio en VoIP gesprekken. De melding PPP Dial is inderdaad voor VoIP in het KPN abonnement. Dit heb ik nagevraagd en lijkt te kloppen.

Is de internetradio bekabeld of draadloos verbonden met internet. Merkt u ook ergens anders aan dat de verbinding verbreekt? Naast het wegvallen van de VoIP verbinding, is de kwaliteit wel goed?
Hallo Tim,

De internetradio is bekabeld aangesloten. In eerste instantie hadden we deze draadloos, maar toen hadden we continue last van uitval. Verder werkt internet in principe wel, alleen soms ontzettend traag. Maar ja, wat kun je verwachten van 8Mbit. Helaas is op deze locatie geen sneller internet mogelijk. Ben ook bang dat dit uit kostenoverweging bij KPN niet snel gaat gebeuren.
Ik weet nu in ieder geval dat er niet veel verbrekingen in de centrale te zien zijn. In experiabox kan helaas ook geen QoS ingeschakeld worden, dus volgende stap wordt deze te vervangen door een eigen modem waarin dit wel mogelijk is. Proberen we dat maar weer.
Reputatie 7
Badge +11
Hoi Stefan,

Ik kan mij zeker voorstellen dat de verbinding soms traag is. Helemaal als meerdere werkplekken online zijn, de radio aan staat en bijvoorbeeld iemand iets gaat downloaden. Er blijft dan niet veel over.
Er staat voorlopig geen upgrade gepland aan het netwerk in uw regio.

Een eigen modem/router is inderdaad een idee, het instellen van QoS zou verbetering kunnen geven. Wij bieden verder geen ondersteuning bij problemen met externe VoIP. Als de verbinding op andere vlakken ook problemen geeft moeten we dat uiteraard oppakken en onderzoeken. Als u vragen hebt verneem ik het graag. Hopelijk komt u eruit!

Reageer