Vraag

Problemen draadloos internet op sommige devices

  • 1 December 2015
  • 9 reacties
  • 707 keer bekeken

Badge
Goedemorgen!

Sinds enige maanden heb ik het probleem dat sommige apparaten geen internetverbinding kunnen opbouwen met mijn draadloos netwerk. Het draadloze netwerk wat ik heb ingesteld werkt op 2 laptops en een mobiele telefoon naar behoren, maar als er andere apparaten verbinding leggen met het netwerk, dan wordt er wel verbinding gemaakt maar is er geen dataverkeer mogelijk. Het draadloos netwerk is ingesteld direct vanaf het modem, er hangt geen router, switch of ander apparaat achter het device.

Ik heb in de instellingen van de modem gekeken (Speedtouch 780I WL), maar ik kan niet vinden wat het totaal aantal actieve verbindingen zou kunnen blokkeren. Ik kan helaas ook niet zien of het toevallig aan de DHCP-range o.i.d. ligt, want volgens mij zijn deze instellingen voor mij als gebruiker niet toegankelijk.

Bedraad internet werkt overigens ook gewoon naar behoren.

Weet iemand wat het issue zou kunnen zijn en hoe ik dit zou kunnen verhelpen?

9 reacties

Badge
Niemand een idee?
Reputatie 7
Badge +11
Goedemorgen Sisana,

Dat is inderdaad een lastig probleem. Graag geef ik u enkele tips over wat dit probleem kan veroorzaken.

- Er staat MAC address filtering ingesteld, apparaten die niet toegevoegd zijn, kunnen geen verbinding maken.

- De andere apparaten kunnen niet overweg met de beveiligingstype, probeer eens of deze wel verbinding kunnen maken wanneer de beveiligingstype wordt gewijzigd naar WPA2WPA of WEP.

- Een firewall of beveiligings software blokkeert de verbinding. Kan een nieuw simpel apparaat zoals een smartphone wel verbinding maken?

Als dit geen oplossing biedt en ook niet meer duidelijkheid geeft over de oorzaak dan adviseer ik u om na te kijken of de apparaten wel een geldig IP-adres krijgen van de Speedtouch 780I WL. Indien er een 192.* IP-adres wordt toegewezen dan is de verbinding met het modem goed, als er een 169.* IP-adres wordt toegewezen dan heeft het apparaat helemaal geen verbinding met het modem kunnen krijgen. Een simpel probleem zoals een verkeerd netwerkwachtwoord is dan helemaal geen onwaarschijnlijke oorzaak. Probeer dus ook eens of de apparaten wel een verbinding kan krijgen wanneer u een ander netwerkwachtwoord heeft ingesteld.

Daarnaast betreft de Speedtouch 780I WL een verouderd model en bieden we eigenlijk ook geen ondersteuning meer op dit model. Een andere vermoedelijke oplossing is wellicht om u van ons nieuwste model modem (KPN Experia Box) te voorzien.

Ik verneem graag uw reactie en bevindingen.
Badge
Dag Tim,

Bedankt voor de reactie, het is inderdaad een lastig probleem. Jouw tips had ik zelf ook al geprobeerd zonder succes helaas.

- MAC address filtering staat uit, dit zou geen probleem mogen geven.

- Ik heb ook de types versleuteling al geprobeert te veranderen (zowel WPA2 als WEP), maar dit geeft geen verbetering helaas.

- Smartphones kunnen wel verbinding maken, maar er is geen dataoverdracht. Dit is overigens ook zo bij laptops. Ik krijg op mijn telefoon (en die van andere mensen) dus wel de melding dat er een wifi verbinding is, maar internet doet het niet.

Er zijn nu 4 apparaten die wel verbinding hebben met het netwerk (2 laptops, 1 telefoon en 1 netwerkprinter) en goed functioneren, maar elk ander apparaat wat ik nu alsnog probeer te laten verbinden met het wifi netwerk heeft dus last van het bovenstaande. Het lijkt er dus echt op alsof er geen nieuwe IP's oid worden uitgedeeld aan extra apparaten, maar dit kan ik als gebruiker dus in de modem zelf niet controleren helaas.

Als er een mogelijkheid is om het modem te vervangen (het is inderdaad ook al een erg oud beestje), dan is dat wellicht het handigste. 🙂
Reputatie 7
Badge +11
Dag Sisana,

Om heel eerlijk te mogen zijn, verwacht ik dan toch dat de draadloze beveiligings sleutel niet correct is. Heeft u de mogelijkheid om de WPA code eens te wijzigen in de Speedtouch 780 en met deze nieuwe code opnieuw een verbinding proberen te maken? Wanneer de code niet overeen komt, krijgt het apparaat namelijk ook geen IP-adres.

Ik lees graag wat het resultaat is.
Badge
Dag Tim,

Ik heb de code gewijzigd en opnieuw verbinding gelegd via alle apparaten. Dit blijkt geen effect te hebben. Dezelfde apparatuur kan weer verbinding maken, maar andere apparatuur niet. Ik ben er 100% zeker van dat de sleutels overal correct zijn ingevoerd.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Sisana,

Ik denk dat we nog veel kunnen blijven zoeken. Misschien is de eenvoudigste oplossing toch maar een nieuw modem! :D

In een privébericht vraag ik u om de gegevens van uw aansluiting zodat ik u verder kan helpen.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Sisana,

Bedankt voor uw privébericht!

Ik zie dat u een Zakelijk Internet abonnement bij ons af neemt. Ik kan u een modem/router opsturen in bruikleen, dat zal de KPN Experia Box v8 worden. Hiervoor worden 10 euro (excl BTW) aan verzendkosten in rekening gebracht. De Speedtouch mag u houden.

Graag ontvang ik van u een bericht als u akkoord gaat, dan zal ik het regelen!
Badge
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Problemen-draadloos-internet-op-sommige-devices/m-p/5564#M591Hallo Sisana,

Bedankt voor uw privébericht!

Ik zie dat u een Zakelijk Internet abonnement bij ons af neemt. Ik kan u een modem/router opsturen in bruikleen, dat zal de KPN Experia Box v8 worden. Hiervoor worden 10 euro (excl BTW) aan verzendkosten in rekening gebracht. De Speedtouch mag u houden.

Graag ontvang ik van u een bericht als u akkoord gaat, dan zal ik het regelen!

 Jahoor dat is prima, bedankt voor het afhandelen!
Reputatie 7
Badge +11
Beste Sisana,

Het is alweer even geleden dat ik u heb gesproken. Helaas ging er iets mis bij het opsturen van de router. Heeft u deze inmiddels al wel in ontvanst mogen nemen? Ik ben namelijk erg benieuwd naar uw bevindingen! Ik hoor het graag.

Reageer