Vraag

Regeling signalering verbruik werkgevers

  • 1 February 2018
  • 9 reacties
  • 468 keer bekeken

Dag allen,
Ik heb in feb 2017 een iPhone 7 gekregen en afgelopen december ben ik door mijn werkgever gewezen op hoogmatig verbruik over het afgelopen jaar.

Na contact met kpn zakelijk bleek dat mijn wifi assist aanstond, iets wat ik niet wist. Nu vind ik het zeer opmerkelijk dat ik dit pas aan het einde van het jaar hoor dat ik hoogmatig verbruik had over het hele jaar. Ik vroeg me af of in deze community mensen te maken hebben gehad met een soortgelijke situatie en wat ze hierin gedaan hebben.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Een vakbond helpt haar leden met arbeidsconflicten, in het algemeen doen ze dit alleen als je lid was voordat het conflict begonnen was. Gezien je nog geen lid bent van een willekeurige bond (Zoals ik begrijp) is de kans dat men het in behandeling neemt erg klein, desalnietemin kan je altijd lid worden en om advies vragen (Persoonlijk zit ik bij de FNV in de hoop dat ik hier nooit serieus gebruik van hoef te maken 😉 ). Verder kan je ook altijd bij je rechtsbijstandsverzekering aankloppen indien je dit hebt. Als je dat niet hebt dan is het waarschijnlijk een stuk duurder.

De hoeveelheid die je hebt is inderdaad rijkelijk veel. Naar mijn mening is je werkgever nalatig geweest om je pas in december te informeren. Dat gezegd te hebben, de kans is aanzienlijk dat ze in december pas inzage hadden over november dus hier kan wat vertraging tussen zitten. Voor de overige periode is de werkgever naar mijn mening rijkelijk laat en naar mijn mening nalatig geweest met het tijdig aangeven als ze het willen verhalen - Als medewerker is hierdoor je de kans ontnomen om in te spelen op de situatie (En dus je gebruik aan te passen). Als men niet nalatig was dan zou de schade alleen over mij en een gedeelte van juni zijn.

Dat gezegd te hebben, het is niet "afdoende" veel om te beslissen dat er "opzet" in het spel zit, normaliter zou ik zeggen dat de kans bestaat maar WiFi assist is een goede verklaring waardoor dit mogelijk is.

16GB is daarnaast ook niet haalbaar met "normaal werk gebruik" tenzij je hele specefieke applicaties nodig hebt die zo veel nodig hebben - Meestal wijst dit op het gebruik van het streamen van multimedia(Youtube, spotify, Netflix). Persoonlijk zou ik mij dus verdiepen in een use case wat de oorzaak kan zijn van het hogere gebruik.

Ik hoop dat je in iedergeval iets hebt aan mijn feedback en mijn inzichten en ik hoop dat je werkgever bijdraait.
Bij welke vakbond zou ik dan moeten wezen? Het gaat om een periode tussen mei en augustus waar ik ongeveer 16 gb per maand heb verbruikt, terwijl de grens 1GB is, in december kreeg ik hier pas melding van..
Reputatie 7
Badge +6
Fair use is naar mijn mening gebaseerd op intentie. In jouw geval zou ik contact op nemen met de vakbond als ze de kosten op je willen verhalen.

Om iets onder fair use te scharen heeft volledig met interpretatie te maken. Persoonlijk vind ik onmacht/onkunde fair use muts ze zich na de waarschuwing aanpassen. Je hebt naar mijn mening een goede verklaring waarom je het niet door had, de bron achterhaald en gebaseerd op de informatie die je had het gedrag veranderd.

Je werkgever kan afspraken in contracten vastleggen. Als dit het geval is dan lijkt het er op dat je een probleem hebt.

Echter zal ik de werkgever niet aanraden om op deze manier te handelen gezien dit ten koste gaat van de arbeidsrelatie.

Eerlijk gezegd hebben wij er nooit over nagedacht om de kosten in eerste instantie op collega's te verhalen.

Mag ik vragen over welke hoeveelheid het gaat. De hoeveelheid kan namelijk zeker een rol spelen onder het mom van fair use
Ik ben helaas geen Jurist en ik weet niet welke afspraken je hebt gemaakt met je werkgever, persoonlijk zou ik hier niet een al te groot punt van maken en beloven dat je er meer rekening mee houd en je gebruik vanaf dat punt aanpassen.

Een goed werkgever heeft (naar mijn mening) goed vertrouwen in haar medewerkers en zal naar mijn mening de desbetreffende medewerker de kans moeten geven om zijn/haar gebruiksgedrag te verbeteren.

Ik zou persoonlijk mijn goede wil tonen en beloven mijn gebruiksgedrag te verbeteren, een juridisch conflict zal ik ter alle tijden vermeiden.


Hi Sjors. Ik ben het met je eens hoor maar het punt wil dat mijn werkgever de kosten op mij wilt verhalen, waardoor ik haast wel genoodzaakt ben om een standpunt in te nemen en goed uit te zoeken of je werkgever niet verplicht is je te waarschuwen voor verhoogd verbruik alvorens de kosten direct af te schuiven op de werknemer. Heeft fair use misschien hier mee tw maken?
Reputatie 7
Badge +6
Ik ben helaas geen Jurist en ik weet niet welke afspraken je hebt gemaakt met je werkgever, persoonlijk zou ik hier niet een al te groot punt van maken en beloven dat je er meer rekening mee houd en je gebruik vanaf dat punt aanpassen.

Een goed werkgever heeft (naar mijn mening) goed vertrouwen in haar medewerkers en zal naar mijn mening de desbetreffende medewerker de kans moeten geven om zijn/haar gebruiksgedrag te verbeteren.

Ik zou persoonlijk mijn goede wil tonen en beloven mijn gebruiksgedrag te verbeteren, een juridisch conflict zal ik ter alle tijden vermeiden.
Wederom dank sjors. Waar ik nu met mijn werkgever over steggel is dat ze me bij afwijkend gebruik in bv juni en juli mij eind juli hadden kunnen informeren. Dat hebben ze niet gedaan waardoor ik ook in aug en september hoge kosten heb gemaakt. Hadden ze meer hier direct op gewezen, had ik meteen actie ondernomen. Denk je dat ik hier (juridisch) gezien in mijn recht sta?
Reputatie 7
Badge +6
Je telecombeheerder kan het inderdaad inzien, daarnaast kan je het trouwens sneller inzien dan je eigen telecom beheerder.

Helaas moet je wel weten waar je het kan vinden.

KPN heeft hier trouwens een mooie handleiding voor gemaakt 🙂
Ik heb hier nooit last van gehad maar ik houd ook zeer bewust mijn dataverbruik in de gaten, hierdoor kan ik ingrijpen op het moment dat mijn verkeer te hoog is.

Bijkomend voordeel is dat ik zelf ook de telecombeheerder ben ;)


Dank voor je bericht sjors! Punt is dat ik geen inzicht hebt in mijn verbruik, dat doet mijn werkgever. Bij verhoogd verbruik ben ik dus afhankelijk van signalering vanuit mijn werkgever. Imo hebben ze me een beetje laten zitten door pas einde jaar aan te geven dat ik een aantal maanden over de grens zat. Zo kan ik niet eerder mijn gedrag aanpassen en heb ik niet eerder daardoor de trigger gehad kpn te bellen en erachter te komen dat het om wifi assist gaat..
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb hier nooit last van gehad maar ik houd ook zeer bewust mijn dataverbruik in de gaten, hierdoor kan ik ingrijpen op het moment dat mijn verkeer te hoog is.

Bijkomend voordeel is dat ik zelf ook de telecombeheerder ben 😉

Reageer