Vraag

smtp server

  • 16 oktober 2015
  • 19 reacties
  • 7978 keer bekeken

Beste KPN en forumleden.

Zoals in een andere call reeds is aangegeven zijn er veranderingen op smtp gebied bij kpn.

Ik heb meerdere klanten die bij kpn zitten en tot nu toe gaat het allemaal goed.

Echter bij 1 klant gaat het niet goed.

Hij heeft geen eigen KPN lijn, maar huurt een kantoortje in een groot kantoorpand.

Hier is internet voor hem geregeld dus hij heeft hier niets mee van doen.

Mail loopt ook niet via kpn maar via een eigen domein email wat een zakelijk gmail adres is.

Echter maakt hij gebruik van een MFP (Multi Functional Printer).

Hier gebruikt hij bij de scan 2 email functie mail.direct-adsl.nl op poort 25

Deze werkt dus niet meer. Hij heeft echter geen inlog gegevens van de KPN lijn dus kan geen andere poort gebruiken. Hoe kan hij gebruik maken van de scan 2 email fucntie?

Groet Marc

19 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Hallo Marc,

Welkom bij de zakelijke community van KPN! :D

1. Indien de hoster/aanbieder van het e-mailaccount of de domeinnaam een uitgaande server aanbied, kan deze het beste worden gebruikt. Op KPN aansluitingen kan er gebruik worden gemaakt van mail.kpnmail.nl, een PTR record is alleen nodig wanneer er gebruik wordt gemaakt van een eigen mailserver.

2. Gebruikers van Exchange Online kunnen gebruik maken van smtp.outlook.com. Een SPF record is al aanwezig. De server smtp.kpn-officedsl.nl blijft ook werken (voor nog niet gemigreerde accounts).

3. Bij een zakelijk Eigen Site & Mail abonnement, consumenten E-mail Only abonnement of alle andere consumenten aansluitingen kan gebruik worden gemaakt van de nieuwe Authenticated SMTP server: smtp.kpnmail.nl

Beantwoord dit uw vraag? Indien het een KPN internetverbinding betreft, mijn advies om onderstaande instellingen te gebruiken:


































 1  SMTP server mail.kpnmail.nl
 2  Beveiligingstype Geen
 3  Poort Poort 25
 4  Aanmelden Verplicht
 5  Gebruikersnaam U hebt geen gebruikersnaam nodig. De verbinding komt automatisch tot stand.
 6   Wachtwoord Het IP-adres van de verbinding is uw sleutel om e-mail via deze server te verzenden.
Het is niet gelukt.

1) Ze hebben iets van een gmail account wat ze gebruiken met hun eigen domein naam. Ik heb aan de klant gevraagd of hij in zwitserland waar hun hoofdkantoor zit dit na kan vragen. Maar dan zou het via gmail gaan en ik denk dat dit erg traag gaat.

2) Ik heb geprobeerd smtp.kpn-officedsl.nl te gebruiken maar dit werkt niet. Geeft een foutmelding dat het niet goed is. alle 3 poorten, met en zonder ssl.

3) smtp.kpnmail.nl werkt ook niet. gebruikersnaam MOET ingevuld worden anders kan ik niet opslaan.

Ze hebben een verbinding static.kpn.net weet niet of je hier nog iets aan hebt.
Reputatie 7
Badge +11
Beste MKrikke,

Jammer dat het nog niet is gelukt!

Heeft u de aanbevolen mailserver mail.kpnmail.nl ook geprobeerd? Zie de instellingen in het tabel uit mijn eerste reactie.

Tevens kan ik u adviseren om de volgende post ook te bekijken: E-Mail versturen - SMTP server instellen
Sorry ik bedoelt mail.kpnmail.nl

Probleem is dat ik perse een username moet invullen.

GebruikersnaamU hebt geen gebruikersnaam nodig. De verbinding komt automatisch tot stand.

Reputatie 7
Badge +11
Hallo Marc,

Kunt u onderstaande server instellingen proberen zonder aanmeldverificatie? Graag verneem ik ook wat voor abonnement er precies wordt afgenomen. 

Uitgaande server: 

Server: mail.kpnmail.nl 

Poort: 25 

Gebruikersnaam: geen gegevens invullen 

Wachtwoord: geen gegevens invullen
Nee ook deze werkt niet.

Dat is volgens mij ook het hele idee achter het blokkeren van annoniem mail via poort 25.

Het bedrijf waar hij het kantoortje van huurt maakt gebruik van zakelijk glasvezel.

Enige support wat we daar van krijgen is dat ze een ip hebben in een eigen range.

Ze hebben zakelijk gmail en als je die gegevens erbij pakt werkt het om 1 of andere reden ook niet.

Gaat het niet lukken met kpn dan moeten we een smtp service aanbieden.
Reputatie 7
Badge +11
Beste Marc,

Wat voor foutmelding krijgt u precies wanneer u de uitgaande server mail.kpnmail.nl zonder verificatie gebruikt?

Kunt u daar eventueel een schermafbeelding van delen? Deze mailserver staat open op alle verbindingen van KPN en zou moeten werken. Ik hoor graag van u.
Het is een niets zeggende melding.

Fout bij het versturen. Niks meer en niks minder.

Het is een Multi Functional Printer he, geen outlook oid. Dus een webpagina waar je de gegevens invult.

Dan save and test en dan komt de melding.

kan nu geen screenshot maken (klant zit ergens anders) maar dat zal het niet verduidelijken.

Vul ik het prive emailadres in werkt het weer en krijg ik een testmail.

mail.direct-adsl.nl heeft daar altijd gewerkt ....
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Marc,

Begrijp ik goed dat u met een ander afzender e-mailadres wel e-mail kunt versturen via de printer? Indien dit in combinatie is met de open mailserver mail.kpnmail.nl, lijkt de printer wel goed met de mailserver te kunnen communiceren. De e-mailserver zelf maakt geen onderscheidt in wat voor e-mailadres als afzender wordt gebruikt, met deze informatie is de oorzaak voor mij onduidelijk.

Aangezien de e-mail niet eens wordt verstuurd, kan het ook geen SPF record issue zijn. Daarbij controleren de ontvangers of een e-mailserver ook de bevoegdheid heeft om gebruik te mogen maken van de betreffende domeinnaam. Met een SPF record op de domeinnaam kan de mailserver mail.kpnmail.nl worden toegevoegd.

Heeft u de mogelijkheid om het e-mailaccount in te stellen op een ander apparaat om te kijken of het versturen van e-mail via de mailserver met het e-mailadres dan wel werkt? Wanneer het niet werkt, kan de betreffende e-mailclient hopelijk een uitgebreide foutrapportage geven en zouden we achter de oorzaak kunnen komen.

Ik verneem graag uw bevindingen.
Via smtp.gmail.com werkt het wel inderdaad.

Ik zal even kijken wanneer de klant tijd heeft om weer dingen te testen.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Marc,

Opmerkelijk, maar dan heeft u in ieder geval een alternatief!

Ik verneem graag uw reactie zodra er testen zijn gedaan, succes.
Wat zul je het nu druk hebben Tim 🙂.

Ik heb nu meerdere klanten met dit probleem, juist bij de scan2email functies.

mail.kpnmail.nl op poort 25 werkt echt niet zonder authenticatie.

Code: 21.954.592(0x014F0020)
LineInfo: 0xDA7E497CF4160E20;

Module: disk_bundle_vs_38573
Message: Failed to send the message from '' to 'l' (SMTP 'mail.kpnmail.nl:25').

Code: 21.954.574(0x014F000E)
LineInfo: 0xDA7E497CF4160E00;

Module: disk_bundle_vs_38573
Message: Failed to connect to the mail server.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Marc,

Dat klopt inderdaad, het is even iets drukker dan ik gewend ben! ;)

Op dit moment ben ik nog in conclaaf wat betreft de mailserver mail.kpnmail.nl, ik hoor verschillende berichten dat de mailserver bij sommige klanten / aansluitingen niet werkt. De mailserver wordt ook niet genoemd als alternatief bij de opties op kpn.com/mail. Ik heb via verschillende routes navraag gedaan maar ik heb nog geen concreet antwoord gekregen.

Heeft u enig idee wat voor type abonnement de klant precies heeft? (eventueel kunt u mij adres gegevens in een privébericht sturen)
Beste MKrikke en Tim,

Hebben jullie hier al een oplossing voor gevonden?

Wij hebben namelijk hetzelfde probleem waar wij de scan2mail functie niet meer kunnen gebruiken.

Ondanks dat wij KPN ADSL zakelijk hebben, hebben wij geen email account.

Daarnaast willen wij onze persoonlijke werk emailadressen niet gebruiken voor de printer.

Is er een andere mogelijkheid om alsnog via KPN de scan2mail werkend te krijgen?

De volgende details hebben wij reeds geprobeerd zonder succes.

mail.kpnmail.nl

port 25 

Mvg. Y. Korving
Wij hebben gekozen voor een aparte smtp relay service wat wij onze klanten aanbieden.
Dat is inderdaad een oplossing.

Het blijkt echter dat er geen oplossing bestaat voor klanten die wel ADSL van KPN hebben, maar geen email account.

Er is wel een optie aangeboden "Mail store & Forward" maar weet niet of dit werkelijk het probleem oplost.
Bij ons is het probleem met de scanners dat sommige alleen zonder SSL/TLS kunnen versturen.

Wij hebben een service gevonden die dit ondersteund. Ik weet niet of die mail store en forward dat ondersteund (weet tim vast wel) en of u dat nodig hebt.

Er is ook nog een mail gestuurd door kpn met een alternatief.

MX Relay neemt SMTP Relay dienstverlening geruisloos en voordeliger over.

Maar of zij ondersteunen wat je nodig hebt kan je vragen. Is in ieder geval goedkoper dan kpn.

Groet Marc
Reputatie 7
Badge +11
Beste Marc ( http://zakelijke-community.kpn.com/t5/Internet/smtp-server/td-p/4664/page/2#" style="border-radius: 2.5px; color: rgb(51, 51, 51); padding: 0px 2.5px; background-color: rgb(204, 204, 204);" target="_blank ) & Korving ( http://zakelijke-community.kpn.com/t5/Internet/smtp-server/td-p/4664/page/2#" style="border-radius: 2.5px; color: rgb(51, 51, 51); padding: 0px 2.5px; background-color: rgb(204, 204, 204);" target="_blank ),

De dienst Mail Store & Forward die vanuit KPN aangeboden kan worden, moet voor zover ik weet kunnen werken voor scan2email. Omdat ik meer vragen ontvang hierover en zelf ontevreden ben over de informatie die ik tot mijn beschikking heb, heb ik deze vraag uitgezet binnen de organisatie om meer duidelijkheid te krijgen.

Zodra ik een terugkoppeling ontvang dan zal ik deze met jullie delen!
Reputatie 7
Badge +11
Beste topic volgers,

Ik had beloofd om terug te komen op jullie vragen. Mijn excuses dat het niet is gelukt om sneller te reageren.

Wat betreft Scan2Email kan ik u het volgende mededelen:

  • Kan het apparaat zonder SSL?

Ja -> KPN kan u de dienst Mail, Store & Forward (Relay) aanbieden.

Nee -> Mail, Store & Forward (Relay) werkt niet, er is een Mailhosting pakket nodig.

Reageer