Vraag

smtp.zakelijkmail.nl werkt sinds vanmiddag opeens niet meer

  • 21 July 2015
  • 11 reacties
  • 4509 keer bekeken

Wij hebben nooit problemen gehad met 1 van onze emailadressen tot vandaag.

Opeens wordt sinds vanmiddag de uitgaande server niet meer gevonden. Daar staat smtp.zakelijkmail.nl en deed het al die jaren hiervoor gewoon.

Is er een storing gaande?

Wat kunnen wij verder nog doen om dit snel op te lossen?

Inkomende server werkt wel gewoon namelijk, dus moet het probleem bij KPN liggen,

Alvast bedankt voor uw reactie,

Vriendelijke groet,

Femy Leeuwerink

11 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Goedemorgen Femy,

Is er iets aan uw aansluiting gewijzigd? Op het moment durf ik niet te zeggen wat de oorzaak is.

Ik wil u graag adviseren om een andere uitgaande mailserver in te stellen.








Uitgaande e-mail smtp.kpn-officedsl.nl (poort 25)


Laat u aan mij weten of u middels deze uitgaande server wel kunt mailen?
Beste Tim,

Mijn moeder probeerde het gisteravond nog 1 keer en toen als bliksem bij heldere hemel deed de uitgaande server het weer. We hadden niks veranderd aan de instellingen trouwens, dus misschien nog iets voor jullie om na te kijken of er een tijdelijke storing bij smtp.zakelijkmail.nl was gisteren.

Zo niet, dan is en blijft het onverklaarbaar ;)

Vriendelijke groet,

Frank Leeuwerink(zoon van Femy leeuwerink)
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Frank en Femy,

Heel erg gezellig met z'n allen op het forum! Welkom :D

Fijn om te horen dat het inmiddels weer werkt, dat scheelt weer.

In de logging historie kan ik geen storing terug vinden op de server. Mogelijk is het een korte "hickup" geweest of was bijvoorbeeld de lokale firewall aan het tegenwerken. Het zal dus onverklaarbaar blijven tenzij het weer voorkomt.
Hmm ik heb opeens hetzelfde probleem en vond met google dit forum..

Vroeger moesten we email sturen naar smtp.planet.nl , dat werkte alleen op de ADSL aansluiting .. niet via

ziggo ofzoiets .. dus blijkbaar alleen over de KPN infrastructuur.

Maar toen kregen we een maand of wat geleden VDSL .. en ons VDSL IP address valt blijkbaar

buiten de KPN infrastructuur want we konden geen email verzenden .. en als

je bij KPN je IP nummer opgeeft in de chat zeggen ze dat dat niet van KPN is.

Maar goed we moesten smtp.zakelijkmail.nl gebruiken  dat werkte prima tot vandaag.

En nu kunnen we opeens van geen machine en van geen email ladres meer email verzenden.

En mail.kpnmail.nl of smtp.planet.nl werkt ook niet..
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1320 schreef op https:///t5/Internet/smtp-zakelijkmail-nl-werkt-sinds-vanmiddag-opeens-niet-meer/m-p/5016#M453Hmm ik heb opeens hetzelfde probleem en vond met google dit forum..

Vroeger moesten we email sturen naar smtp.planet.nl , dat werkte alleen op de ADSL aansluiting .. niet via

ziggo ofzoiets .. dus blijkbaar alleen over de KPN infrastructuur.

Maar toen kregen we een maand of wat geleden VDSL .. en ons VDSL IP address valt blijkbaar

buiten de KPN infrastructuur want we konden geen email verzenden .. en als

je bij KPN je IP nummer opgeeft in de chat zeggen ze dat dat niet van KPN is.

Maar goed we moesten smtp.zakelijkmail.nl gebruiken  dat werkte prima tot vandaag.

En nu kunnen we opeens van geen machine en van geen email ladres meer email verzenden.

En mail.kpnmail.nl of smtp.planet.nl werkt ook niet..

 Hier ook een kpn lijn aanwezig waarbij de aangegeven mail.kpnmail.nl niet werkt.
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1318 schreef op https:///t5/Internet/smtp-zakelijkmail-nl-werkt-sinds-vanmiddag-opeens-niet-meer/m-p/5019#M454https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1320 schreef op https:///t5/Internet/smtp-zakelijkmail-nl-werkt-sinds-vanmiddag-opeens-niet-meer/m-p/5016#M453Hmm ik heb opeens hetzelfde probleem en vond met google dit forum..

Vroeger moesten we email sturen naar smtp.planet.nl , dat werkte alleen op de ADSL aansluiting .. niet via

ziggo ofzoiets .. dus blijkbaar alleen over de KPN infrastructuur.

Maar toen kregen we een maand of wat geleden VDSL .. en ons VDSL IP address valt blijkbaar

buiten de KPN infrastructuur want we konden geen email verzenden .. en als

je bij KPN je IP nummer opgeeft in de chat zeggen ze dat dat niet van KPN is.

Maar goed we moesten smtp.zakelijkmail.nl gebruiken  dat werkte prima tot vandaag.

En nu kunnen we opeens van geen machine en van geen email ladres meer email verzenden.

En mail.kpnmail.nl of smtp.planet.nl werkt ook niet..

 Hier ook een kpn lijn aanwezig waarbij de aangegeven mail.kpnmail.nl niet werkt.

 oh yikes:

Let op !

Voor e-mail kunt u vanaf 9 november 2015 geen gebruik meer maken van:

  • KPN SMTP Relay Server - smtp.zakelijkmail.nl - poort 25
Voor meer informatie raadpleeg het blogartikel: KPN Stopt met KPN Relay Server
Reputatie 7
Badge +11
Beste 
  • ,

    Indien u een KPN verbinding heeft, kunt u gebruik maken van de open mailserver mail.kpnmail.nl

    Zorg ervoor dat u wel alle instellingen goed heeft staan en niet bijvoorbeeld een andere poort wordt gebruikt.

    De instellingen zijn:

    mail.kpnmail.nl 
    Poort 25 
    Gebruikersnaam: geen gegevens invullen 
    Wachtwoord: geen gegevens invullen

    Als het niet werkt voor u, kunt u dan de foutmelding vermelden? Daar kunnen we misschien uit opmaken wat het probleem is!

    Meer informatie kunt u ook vinden op: http://kpn.com/mail" target="_blank

    Graag hoor ik van u of het versturen van uw e-mail hiermee weer werkt!

    Update: Bovenstaande instellingen zijn alleen van toepassing op https://zakelijkbestellen.kpn.com/pakket/alles-in-1/standaard/" target="_blank of https://zakelijkbestellen.kpn.com/pakket/basis/internet/" target="_blank abonnement.
  • https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/smtp-zakelijkmail-nl-werkt-sinds-vanmiddag-opeens-niet-meer/m-p/5026#M457Beste https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1320,

    Indien u een KPN verbinding heeft, kunt u gebruik maken van de open mailserver mail.kpnmail.nl

    Zorg ervoor dat u wel alle instellingen goed heeft staan en niet bijvoorbeeld een andere poort wordt gebruikt.

    De instellingen zijn:

    mail.kpnmail.nl 
    Poort 25 
    Gebruikersnaam: geen gegevens invullen 
    Wachtwoord: geen gegevens invullen

    Als het niet werkt voor u, kunt u dan de foutmelding vermelden? Daar kunnen we misschien uit opmaken wat het probleem is!

    Meer informatie kunt u ook vinden op: kpn.com/mail

    Graag hoor ik van u of het versturen van uw e-mail hiermee weer werkt!

     Als ik de open mail server mail.kpnmail.nl gebruik krijg ik de error  5.7.1  Unable to relay for .....

    waarschijnlijk omdat het open is werkt het alleen met IP addressen op KPN infrastructuur

    maar blijkbaar valt ons KPN VDSL IP  address 92.65.30.90  niet in de kpn infrastructuur

    want zaken als mail.kpnmail.nl of smtp.planet.nl  werkt hier niet sinds we van ADSL naar VDSL zijn gegaan.

    En laatst in een KPN chat over 1 van de websites die even weg was werd gezegd dat

    het IP address niet van KPN was .. zodoende dat iemand van KPN smtp.zakelijkmail.nl

    voor uitgaande mail had ingesteld op onze machines.

    Maar echter volgens deze link https://www.ipvisie.com/glasvezel/faq/wat-zijn-de-serveradressen-van-kpn/

    bestaat die smtp.zakelijkmail.nl vanaf vandaag niet meer.
    Reputatie 7
    Badge +11
    Hallo ArendpaulSpijkerman,

    Betreft het een VPN verbinding die draait op een aansluiting van KPN? Dan zou u wel de uitgaande server van KPN moeten kunnen gebruiken. Indien de aansluiting waar de VPN op draait van een andere provider betreft, wordt uw verbinding niet als een KPN verbinding gedetecteerd. Als ik het IP adres op zoek, valt deze binnen het domein van KPN en moet de mailserver voor u kunnen werken.

    De foutmelding die u ontvangt heeft betrekking tot relay en wordt dus niet rechtstreeks aangeboden bij een mailserver. Dat zou betekenen dat de instellingen niet goed staan. Welke situatie is van u voor toepassing als u de 3 opties bekijkt op kpn.com/mail?
    https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/smtp-zakelijkmail-nl-werkt-sinds-vanmiddag-opeens-niet-meer/m-p/5029#M460Hallo ArendpaulSpijkerman,

    Betreft het een VPN verbinding die draait op een aansluiting van KPN? Dan zou u wel de uitgaande server van KPN moeten kunnen gebruiken. Indien de aansluiting waar de VPN op draait van een andere provider betreft, wordt uw verbinding niet als een KPN verbinding gedetecteerd. Als ik het IP adres op zoek, valt deze binnen het domein van KPN en moet de mailserver voor u kunnen werken.

    De foutmelding die u ontvangt heeft betrekking tot relay en wordt dus niet rechtstreeks aangeboden bij een mailserver. Dat zou betekenen dat de instellingen niet goed staan. Welke situatie is van u voor toepassing als u de 3 opties bekijkt op kpn.com/mail?

     Ik heb het inmiddels werkend gekregen..

    Het gaat op een aantal ..@planet.nl  email addressen en een aantal wat bij planet eigen site en mail met domain was.

    Heb net ontdekt dat als je inlog naam bij mail.planet.nl    blabla was dat dat dan op mail.kpnmail.nl  blabla@planet.nl is.

    Maar dat staat dan weer nergens.   Dus om mail te halen loggen we in op pop.planet.nl ofzoiets met blabla

    en te versturen nu op mail.kpnmail.nl met blabla@planet.nl    (logisch ergens)

    Verder heb ik nu poort 587 gebruikt en TLS aangezet  heb het nu met een aantal accounts geprobeerd en

    dat lijkt het enige te zijn dat werkt.

    Maar kon geloof ik nergens op een dozijn kpn inlogs mijn email gegevens vinden..  Maar dat veranderd de laatste

    tijd ieder half jaar ofzo .. heb je er opeens mijnkpn.nl bij .. of is opeens de webruimte verhuisd naar kpn.com/cloudservice
    Reputatie 7
    Badge +11
    Goed om te lezen dat u de e-mail werkend heeft gekregen!

    Bij een Eigen Site & Mail abonnement kunt u overal gebruik maken van de authenticated mailserver van KPN, ook op verbindingen niet van KPN! Het verwarrende bij de instellingen is echter wel dat het "hoofd e-mailadres" gebruikt moet worden als gebruikersnaam. Dit is het bovenliggend e-mailadres wat altijd eindigd op *@planet.nl, *@kpnplanet.nl, *@hetnet.nl etc.

    Uitgaande server: 

    smtp.kpnmail.nl 

    TLS (of SSL voor oudere apparaten) poort 587 

    Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen 

    Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

    Reageer