Beantwoord

Static routes op Experiabox v10

  • 6 September 2017
  • 10 reacties
  • 3660 keer bekeken

Hallo,

Is het mogelijk om static routes te configureren op een Experiabox v10, en zo ja, waar kan ik deze functie vinden? Bij de instellingen zag ik het niet staan (helemaal niks over routing), maar ik heb deze functie wel nodig om meerdere interne netwerken te kunnen bereiken.

Daarnaast heb ik nog een vraag over Bridge Mode. Op dit forum las ik dat het nog niet mogelijk is om de V10 in Bridge Mode te laten zetten, maar een KPN monteur vertelde mij laatst dat dit op korte termijn wel mogelijk zou moeten zijn. Vanaf wanneer wordt dit mogelijk?
icon

Beste antwoord door Rick S. 13 September 2017, 12:55

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Welkom op het zakelijke KPN forum @Thijs1,

De experiabox ondersteund helaas geen bridged mode, daarnaast zit in de consumentenversie van de firmware ook geen mogelijkheid om de routes aan te passen, het kan echter wel zijn dat de zakelijke firmware dit ondersteund.

Persoonlijk zat ik ook met een dergelijke situatie (mijn thuis netwerk is een half bedrijfsnetwerk waar je zo met 100 man op kan 😉 ).

Hoe ik het heb opgelost:
Achter mijn experiabox heb ik een Ubiquity Edgerouter staan, deze heeft een site-to-site VPN met een stichting van een goede vriend van mij, de edgerouter op zich ondersteund ook static-routing. Daarnaast maak ik gebruik van port-forwarding om de overige poorten die voor mij van belang zijn door te sturen.

Persoonlijk heb ik overwogen om van een modem van de Firme Draytech aan te schaffen om gebruik te maken van bridged-mode. Het voordeel van een KPN lijn is dat je de Experiabox alleen nodig hebt voor het activeren van de lijn. Het enige nadeel is dat KPN de up-time niet kan garanderen als niet haar eigen apparatuur er achter zit.

Deze keuze heb ik uiteindelijk niet gemaakt gezien de desbetreffende modems destijds nog geen bonding ondersteunden.

Deze website geeft daarnaast ook een uitgebreide uitleg met betrekking tot het gebruik van de eigen apparatuur:
http://netwerkje.com/
@SjorsK: Bedankt voor je antwoord!

De oplossing die jij thuis gebouwd hebt is een zogenaamde ‘dubbel NAT’ constructie. Het private netwerk achter de Edgerouter wordt ge-NAT achter een private IP op de outside interface van de Edgerouter (waarschijnlijk in een 192.168.x.x/24 range, dat je via DHCP van de Experiabox hebt gekregen of wellicht statisch hebt geconfigureerd) wanneer je verkeer richting het internet stuurt. Vervolgens komt het verkeer aan op de Experiabox en daar wordt het nog een keer ge-NAT, nu naar het public IP van KPN. Dat is eigenlijk een situatie die ik wil voorkomen, ik wil het KPN public IP gewoon rechtstreeks op de outside interface van mijn Cisco router hebben. Het lijkt er echter op dat ik er toch niet onderuit kom om zo’n dubbele NAT constructie te bouwen, want KPN ondersteunt (nog steeds) geen bridge mode op hun Experiabox.

Een alternatief is om door middel van het configureren van static routes de Experiabox te vertellen welke subnets er achter de Cisco router zitten, maar die functie zit er zoals het er nu naar uitziet ook niet in (althans, die is er voor de eindgebruiker uitgehaald).

Hopelijk kan iemand van KPN zelf nog een antwoord geven op mijn twee vragen:
- Is het mogelijk om static routes te configureren op een Experiabox v10, en zo ja, waar kan ik deze functie vinden?
- Is het binnenkort mogelijk om de Experiabox V10 in bridge modus te laten zetten?
Reputatie 7
Badge +6
In dat geval is de enige optie om een extra modem aan te schaffen. Een product als dit zou mogelijk een goede oplossing zijn:
http://www.draytek.nl/producten/vdsl2-serie/vigor-130-serie/

(Afhankelijk van de DSL technologie die gebruikt wordt, het bovenstaande product ondersteund namelijk geen bonding).

Op deze vraag kan ik een eenduidig antwoord geven:
- Is het binnenkort mogelijk om de Experiabox V10 in bridge modus te laten zetten? Nee

Op deze vraag kan ik voor alles-in-een abbonementen zeggen dat het nee is, voor KPN-Een abbonementen weet ik het helaas niet zeker:
- Is het mogelijk om static routes te configureren op een Experiabox v10, en zo ja, waar kan ik deze functie vinden?
Reputatie 7
Badge +6
Hi @Thijs1 en Sjors,

Ik zie dat Sjors al uitgebreide reacties heeft gestuurd, maar ik kan mij goed voorstellen dat u vanuit KPN de bevestiging wilt. Natuurlijk wil ik Sjors bedanken voor zijn uitgebreide en goede reacties!

Tot mijn spijt moet ik helaas bevestigen dat het klopt wat Sjors aangeeft. Het is niet mogelijk om de Experiabox V10 in de bridge modus te zetten. Daarnaast is het ook niet mogelijk om static routes te configureren op de V10.

Ik heb voor alle zekerheid nog een collega met veel technische kennis om advies gevraagd en hij vertelde dat u wel een publiek subnet kan gebruiken op de V10. Zo kunt u dus met een eigen router static routes configureren.

Ik hoop dat uw vragen op deze manier beantwoord zijn. Als u nog andere vragen heeft hoor ik dat natuurlijk graag!
Hallo @Rick S.

Bedankt voor je reactie! Kun je svp aangeven wat je precies bedoelt met het gebruiken van een publiek subnet op de V10? Uiteraard heeft deze een public IP op de WAN interface, maar bedoel je dat ik daarnaast bij KPN one een (kleine) publieke range (/30 of /29) kan aanvragen voor gebruik tussen de Experiabox en mijn eigen Cisco router?
Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen Thijs,

Natuurlijk zoek ik dit graag voor je uit. Zoals ik schreef heb ik dit advies van een collega met veel technische kennis en heb ik het advies één op één overgenomen. Ik bespreek daarom uw vraag met hem, voordat ik u verkeerd advies geef. Ik kom er overigens wel net achter dat hij vandaag niet aanwezig is.

Is het goed als ik hier morgen op terug kom?
@Rick S. Dat is prima, ik ben zeer benieuwd naar de mogelijkheden. Alvast bedankt voor het navragen!
Reputatie 7
Badge +6
Hi @Thijs1,

Daar ben ik weer!
Ik heb wederom met mijn collega gesproken en heb weer een nieuw advies gekregen.
Het advies is om, via de servicedesk van KPN EEN, uw Experiabox V10 om te ruilen voor een Cisco router (wij weten niet zeker of uw eigen router ondersteund wordt). Hiermee krijgt u dan een Managed Router.

Als deze vervolgens aangesloten is moet er een ticket voor de 2e lijns aangemaakt worden. Bij de 2e lijns afdeling helpt men u vervolgens verder met de configuratie. Het is namelijk behoorlijk complex! U kunt de servicedesk van KPN EEN bereiken via 0800-0410, optie 2, optie 2.
@Rick S. Bedankt voor het navragen en voor het bieden van een oplossing! Ik heb zelf een Cisco 1841 klaarliggen, maar als jullie een eigen Cisco router willen inzetten (met ADSL WIC) dan is dat ook prima.
Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen Thijs,

Geen enkel probleem. Ik help u graag!
Natuurlijk kunt u met één van mijn collega's van de servicedesk nagaan of uw eigen Cisco router ook gebruikt kan worden. Ik vertrouw erop dat dit helemaal goed gaat komen.

En mocht u nog vragen hebben, stel ze gerust!

Reageer