Beantwoord

wifi valt steeds uit

  • 19 October 2016
  • 32 reacties
  • 1411 keer bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Reputatie 7
Hallo Timeless,

Ik ben deze maand overgestapt van Ziggo ZZP naar KPN Compleet, bij Ziggo had ik het Acces Point. Een tijdje geleden las ik op Tweakers ook het draadje, om het Ziggo AP met een - back-to-the-future - firmwware upgrade weer terug te zetten naar de originele firmware van de TP-Link Archer C7. 🆒

Jammer om deze AP ongebruikt te laten en alleen stof te laten happen, ja toch?

Ken jij een goed en makkelijk overzicht - linkje mag natuurlijk ook - van deze workflow voor mij om dit te kunnen doen? Leuk om te proberen natuurlijk maar ik ben zeker geen kenner van de wifi en -firmware technieken. :$

Alvast bedankt voor je moeite!
Reputatie 3
Badge
Wat ik nog kan toevoegen:
Mocht er geld beschikbaar zijn voor nieuwe hardware zou ik zeker een apparaat adviseren die kan opereren op een "Open Distributie" als bijvoorbeeld LEDE(Project)/OpenWRT/DD-WRT/Tomato etc. Dit kost relatief minder dan een "Professionele" oplossing en "iets meer" tijd om te leren kennen. Maar uiteindelijk geeft het wel veel inzicht en vrijheid om het zo in te richten voor het beste resultaat.

Bovendien wordt het apparaat dan ook met updates bijgehouden waar de fabrikant het vaak na een aantal maanden/jaren opgeeft.

Voorbeeld is de goed ondersteunde:
TP-Link Archer C7 v2: https://tweakers.net/pricewatch/332369/tp-link-archer-c7/specificaties/
Ondersteund door OpenWRT/LEDE Project: https://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/archer-c5-c7-wdr7500
Reputatie 7
Hallo Timeless, Yorick en Tim,

Goed draadje, want ik ben ook nog steeds zoekende naar een goede fine-tune van mijn wifi op de EBv10! Ik heb zelf een iPhone, dus een wifi-app heb ik niet.

Wel heb ik op mijn Mac Pro in macOS een wifi-applicatie draaien, dus de hoogste tijd om met jullie suggesties/advies aan de slag te gaan!

Wordt vervolgd...
Reputatie 7
Badge +11
Mag ik even toevoegen dat "Zet de Bandwidth op 20/40MHz voor een breder bereik." beslist onjuist is?
Inderdaad, daar heb ik niet de juiste woorden voor gebruikt. Bedankt voor de super uitleg Timeless! 😳
Reputatie 2
Badge +1
Top reactie dit Timeless 🙂 Zit zelf al een tijdje niet meer in het netwerk beheer, maar kan nog wel beamen dat deze info geheel correct is.

Een kleine toevoeging nog wat betreft het instellen van een ander kanaal:
Echt vaste kanalen aanraden is altijd wat lastig, hier zijn dan ook weer hulpmiddelen voor. Denk bijvoorbeeld aan de Android app "Wifi Analyzer" en gratis appje waarmee je kan zien welke kanalen de Wi-Fi netwerken om je heen in gebruik hebben. Hierop kan je baseren welk kanaal voor jou vrij is (kijk als er geen "vrije" kanalen zijn dan ook vooral naar kanalen waar op jouw locatie alleen zwakke signalen op te zien zijn)
Reputatie 3
Badge
Mag ik even toevoegen dat "Zet de Bandwidth op 20/40MHz voor een breder bereik." beslist onjuist is? Dit heeft namelijk niks met het bereik te maken maar zorgt juist voor extra vervuiling in de ether. Mits de apparatuur niet goed is afgericht natuurlijk.

Technisch: 20/40Mhz geeft het gebruikte kanaal breedte aan. Als voorbeeld heeft de WiFi band 88Mhz aan totale breedte (effectief 80Mhz) wanneer men dus voor 40Mhz kiest reserveer je dus al de helft van de totale band.
Alledaags voorbeeld. Zie het als een 4 baans weg., wanneer iemand met 1 auto rijd, reserveert deze 1 baan(20Mhz) voor zichzelf. Dan blijven er dus nog 3 banen over voor het overige verkeer. Maar wanneer het geen auto is maar een brede vrachtwagen die 2 banen(40Mhz) nodig heeft dan zijn er ineens nog maar 2 banen beschikbaar voor het overige verkeer.

Normaal gesproken is het zo dat draadloze apparatuur automatisch schakelt tussen 20Mhz en 40Mhz aan de hand van de drukte in de ether, dat is 1 van de redenen dat er 20/40 staat. Maar dit word niet altijd gehonoreerd en veelal wordt 40Mhz gewoon geactiveerd.

Dus om een lang verhaal kort te houden. Is er genoeg ruimte in de band en is een snelle verbinding gewenst kies dan voor 20/40Mhz.. Wanneer een stabiele verbinding gewenst is kies dan voor 20Mhz.

Wel moet ik toegeven dat een "niet stabiel probleem" niet enkel door een paar "instellingen" opgelost zal zijn. WiFi (802.11) is nu eenmaal een complexe technologie en hanteren verschillende bedrijven de standaarden op hun eigen manier. Hierdoor ontstaat dus incompatibiliteit. Hierdoor is "een oplossing vinden" heel nobel gedacht maar soms niet altijd haalbaar.

Wat ik nog kan adviseren is: probeer het eens met een aantal andere apparaten. en vergelijk dan de resultaten. Hierdoor kan de oorzaak van het probleem ineens heel ergens anders vandaan komen.

Groeten,
Timeless
Reputatie 7
Badge +11
Hallo beautyhuis, welkom op het zakelijk forum van KPN! Lastig probleem dat WiFi continue weg valt, daar moeten we uiteraard een oplossing op vinden.

Hebt u overal in het pand / de woning dat de verbinding weg valt? Ook dichtbij het modem? Wanneer de verbinding is weggevallen, komt deze dan vanzelf ook weer terug? Wat voor type model modem heeft u van KPN?

Kanaal wijzigen van het draadloos netwerk is vaak wel een oplossing voor vergelijkbare problemen. U kunt proberen om zelf rechtstreeks in het modem het kanaal te wijzigen. Onhandig natuurlijk dat de pagina momenteel niet werkt. Misschien kan ik de stappen kort voor u beschrijven. Om onderstaande uit te voeren moet u verbinding hebben met het modem. Dat kan draadloos of bekabeld.

Stappen:
  • Ga naar 192.168.1.254 (zakelijk) of 192.168.2.254 (consument)
  • Nog geen wachtwoord aangemaakt voor de instellingen van het modem? Maak deze eerst aan. (Als een leeg wachtwoord niet werkt en/of het wachtwoord vergeten is, reset het modem)
  • Ga naar WLAN / WiFi - WiFi Instellingen
  • Zoek de optie om het kanaal te wijzigen. Mogelijk staat dit onder "radio settings".
Tips:
- Zet het kanaal op 3, 4, 8 of 9, deze worden het minst vaak gebruikt.
- Zet de Bandwidth op 20/40MHz voor een breder bereik.

Lukt het hiermee? Ik hoop het!

Reageer