Vraag

Xperiabox V8 valt uit

  • 16 December 2015
  • 1 reactie
  • 274 keer bekeken

Vorige week werd ik gebeld door een klant dat hun internet het slecht deed.

Gekeken en KPN gebeld. Die gingen een lijnmeting doen.

Ik zag in de loging de bekende PPP timeout errors en dit doorgegeven aan KPN.

Omdat we dit ook op internet gelezen hadden doorgegeven of we een ander (niet v8 modem) kunnen krijgen.

Op maandag een monteur langs gestuurd. Deze had een verkeerd modem bij zich en dinsdag een nieuwe monteur, met een nieuw modem gestuurd. Weer een Experiabox v8. Aangesloten. Monteur heeft controle gedaan en gezegt dat het goed is en weg gegaan. Daarna belde de klant mij dat ze geen internet hadden. Toen is mijn collega naar de klant gereden en wat blijkt .... ze hebben hem gewoon standaard neergezet met DHCP aan zonder naar de oude instellingen te kijen. Ze hebben een server die DHCP uitgeeft, plus modem zat in een hele andere IP reeks. Mijn collega heeft het omgezet en bleek het probleem niet opgelost te zijn. Als alternatief hebben we een Fritzbox aangesloten en ook die geeft dezelfde fouten weer. Dus gisteren weer gebeld met KPN en ze zouden het escaleren en naar een andere oplosgroep zetten.

Kreeg ik vanmorgen telefoon dat dit normaal gedrag is bij vervangen modem en dat ze tot vrijdag willen wachten. Dit is echt geen optie. Bedrijven zijn tegenwoordig afhankelijk van internet en dit is een zakelijke verbinding. Plus de problemen zijn al begin december begonnen (hebben ze mij gezegt toen ik vorige week belde 🙂 ) dus voor de wissel van het modem.

Morgen komt er weer een nieuwe monteur .... maar hoe krijgen we nu een oplossing?
Er is ergens begin december een nieuwe bedrijf in het pand gekomen, er is gegraven in de buurt ivm kabels, plus zijn zijn in het verdeelpunt geweest. Ik zou het prettig vinden als de kabels goed gecontroleerd worden en niet alleen een kopermelding dat dat er wel fouten zijn, maar die mogen geen invloed hebben. Ergens is er iets waardoor iets wat werkte niet meer werkt.

Het grappige wil dat ik vandaag ondersteuning moest geven aan een klant die overgestapt was naar KPN. Ze hadden dus een nieuw intern netwerk iprange dus de printer moest opnieuw geinstaleerd worden met het nieuwe ip. Helaas werd ik er steeds na een minuut uitgegooid .... wat blijkt. KPN experiabox v8 met dezelfde PPP meldingen, en dezelfde timeout in internet.

Dus waar het in ligt weet ik niet, maar het moet geen onbekend probleem zijn bij KPN.

Ik hoop echt dat we morgen goed geholpen kunnen worden.

1 reactie

Reputatie 7
Badge +11
Beste Marc,

De urgentie voor het oplossen van dit probleem snap ik heel goed. Als bedrijf ben je tegenwoordig afhankelijk van een goede internet verbinding. Erg lastig dat er steeds verbrekingen zijn, dit zijn meestal niet de meest eenvoudige problemen!

Het is inderdaad niet handig dat de monteur het nieuwe modem heeft aangesloten zonder instellingen terug te zetten die in het oude modem actief waren. Dit valt verder niet onder de verantwoordelijkheid van de monteur dus ik mag hem dit niet verwijten. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk maar in deze situaties is het goed dat de IT-beheerder of systeembeheerder erbij kan zijn.

Verbrekende PPP sessies kan meerdere oorzaken hebben, daarom is het soms lastig om het probleem snel op te lossen. Het kan aan de koper kabel liggen, aan de wijkcentrale (kaart) of aan het modem. Ik begrijp uit uw bericht dat er ook een Fritzbox is getest en deze dezelfde PPP time-outs geeft. Even simpel gedacht verwacht je dan niet dat de oorzaak in het modem zit. Nu helpt het natuurlijk niet al te overtuigend dat u dezelfde problemen ervaart op een 2e aansluiting! Is er voor de 2e aansluiting ook al actie ondernomen?

Ik wil graag voorstellen dat u mij de gegevens van deze klant in een privébericht stuurt zodat ik de storingsmelding kan raadplegen. Eventueel kan ik proberen om morgen contact met de monteur te zoeken en u verder ondersteuning bieden om het probleem zo snel mogelijk opgelost te krijgen. Ik help u graag verder.

Reageer