Vraag

Boete bij opzeggen contract vaste telefonie en interner ivm verkoop bedrijf

  • 23 March 2015
  • 7 reacties
  • 1810 keer bekeken

Eind vorig jaar is het abonnement voor zakelijk bellen en zakelijk ADSL opgezegd wegens verkoop bedrijf. De nieuwe eigenaar heeft een andere vestigingsplaats en eigen telefonie en internet. Dus het contract is niet mee te nemen. Alle andere zakelijke contractspartijen zoals bijv. verzekeringsmaatschappijen werken mee met opzegtermijnen van 1 maand behalve de KPN? Tot mijn grote verbazing krijg ik een boete van € 240 euro en moeten we de contracten deels door betalen? Kostenpost totaal € 360. Ik vraag me af hoe dit zit en of de KPN op deze manier van haar klanten af wil en dat ze nooit meer iets bij KPN gaan afnemen?

7 reacties

Reputatie 3
Badge +3
Dag LexIT, 

Het is zo dat er 3 maanden voor de einddatum van het contract opgezegd kan worden. Wanneer dit niet gebeurt, verlengen we het abonnement voor één of twee jaar. (verschilt per dienst) Anders dan bij consumenten contracten is er meer behoefte aan duidelijkheid bij zakelijke abonnementen. Zowel de zakelijke klant als KPN dient duidelijkheid te hebben. Dit is bij meerdere providers het geval.

In deze zaken wordt er ook aanspraak gedaan op de verantwoordelijkheid van de klant bij het beheren van de contracten die ze hebben aangevraagd. Dit wordt allemaal vermeld in de algemene voorwaarden, waarmee de klant akkoord is gegaan. 

KPN waardeert alle klanten. Zeker de trouwe klanten die al lange tijd bij KPN zijn. Wanneer er een goede reden is om het abonnement niet te verlengen en de klant te laat is met opzeggen, kan er altijd gekeken worden naar een manier om het contract toch op te zeggen. Hiervoor kan dan een klacht ingediend worden. 

Indien ik u hiermee nog verder kan informeren, doe ik dat graag. Erg jammer om te vernemen dat u meerdere diensten heeft overgezet naar een andere provider. Dat had ik in ieder geval graag anders gezien. Natuurlijk aan u om de beste afweging te maken voor uw toekomstige bedrijfsvoering. 

Met vriendelijke groet,

Burhan
Reputatie 7
Badge +11
Beste johnmar08,

Het is inderdaad geen prettige ervaring om een afkoopsom van de restrerende contracttermijnen gepresenteerd te krijgen. Ik kan mij goed voorstellen dat u dit niet verwacht bij de verkoop van het bedrijf. In veel situaties wordt de aansluiting bij de verkoop wel overgenomen door de nieuwe eigenaar. Vaak is er namelijk ook belangstelling om de bestaande telefoonnummers over te nemen of worden alle diensten en daarmee ook de lasten van het bedrijf overgenomen.

De voorwaarden en het beleid met betrekking tot de zakeijke contracten kan ik niet wijzigen. Er is een mogelijkheid bezwaar in te dienen tegen de afkoopsom, dit kunt u zelf formuleren en insturen via de http://www.kpn.com/zakelijk/vast-bellen/zakelijk-vast-bellen/service/facturen-en-betaling/afkoopsom.htm" target="_blank. Eventueel heb ik de mogelijkheid om intern een klacht aan te maken indien u hier hulp bij wenst. Als er aanvullende vragen zijn dan lees ik deze graag.
Reputatie 7
Badge +11
Beste John,

Via de http://www.kpn.com/zakelijk/vast-bellen/zakelijk-vast-bellen/service/facturen-en-betaling/afkoopsom.htm" target="_blank" rel="nofollow wordt u doorverwezen naar het https://www.kpn.com/zakelijk/klantenservice/formulieren/klachtenformulier.htm" target="_blank. Hier kunt u bezwaar en dus een klacht indienen. Graag help ik u verder om intern een klacht aan te maken, u hoeft dan niet nog zelf gebruik te maken van het klachtenformulier om bezwaar te maken.

Zou u mij een https:///t5/notes/privatenotespage/tab/compose/note-to-user-id/227" target="_blank willen sturen met de postcode en huisnummer van de aansluiting, de naam waar het contract op staat en uw e-mailadres en mobiel telefoonnummer?
Reputatie 7
Badge +11
Beste John,

Bedankt voor uw terugkoppeling en uw privébericht. Ik vind het erg spijtig om te lezen dat de klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat u deze conclusie over KPN trekt. Op deze manier zien we u natuurlijk niet snel meer als klant bij KPN.

Helaas heb ik geen mogelijkheid om het besluit van de klachtenafdeling te beïnvloeden. Ik had graag meer voor u willen betekenen.
Beste Tim,

Zou je eeen interne klacht willen aanmaken?

Je gaf aan:

Eventueel heb ik de mogelijkheid om intern een klacht aan te maken indien u hier hulp bij wenst. Als er aanvullende vragen zijn dan lees ik deze graag.

Andere vraag: waar kan ik bezwaar maken? Op welk email of postadres?

Alvast bedankt voor je reactie en vriendelijke groet van

John
Beste Tim,

Bedankt voor je mail en moeite. De klacht is niet naar tevredenheid afgehandeld. Ik ben teruggebeld door de heer Bozua van KPN en deze bagataliseerde de klacht en zei dat er niets aan te doen is. Ik doe geen zaken meer met de KPN en jullie zijn een klant kwijt. 

Mijn conclusie is: KPN investeert veel in nieuwe klanten werven en behandeld zijn bestaande klanten onbehoorlijk waardoor ze niet meer terugkomen. Voor mij onbegrijpelijk en ik stop er geen energie meer in.
Kan helaas niet anders zeggen dan dat dit normaal gebruik is van KPN. Op 1 of andere manier denkt KPN niet mee met zijn bestaande zakelijke klanten.

Ik heb het nog erger meegemaakt, er is blijkbaar een opzeg termijn van 1 maand, mocht je niet in deze maand hebben opgezegd wordt het contract stilzwijgend (2 jaar lang) verlengd. Ik zelf wilde 1 week na dit verloop het contract opzeggen en KPN wilde van geen enkele kant meewerken. Gelukkig wilde de nieuwe partij , uiteraard wel klantvriendelijk, het nieuwe contract wel opzeggen zodat ik niet met 2 contracten zat. Gevolg hiervan is dat ook ik al mijn andere zakelijke contracten inmiddels heb opgezegd bij KPN en alle diensten heb overgedragen naar de nieuwe partij.

Het is blijkbaar makkelijker voor KPN om nieuwe klanten te werven dan de bestaande te behouden, way to go KPN. En het maar gek vinden dat ze zoveel klanten verliezen... snap er ook niks van 🙂

Reageer