Vraag

Is mijn alarmlijn analoog over ISDN?

  • 1 juni 2019
  • 6 reacties
  • 223 keer bekeken

In ons zakelijk ISDN2 netwerk is een ADT alarmsysteem opgenomen.
Ter voorbereiding op het einde van ISDN ben ik de infrastructuur van het netwerk aan het bekijken en het blijkt dat de alarmlijn via een faxlijn loopt. Hiervoor is er een Webvox II in het netwerk opgenomen.
Dat betekent toch dat het alarmsysteem helemaal niet via ISDN loopt? Maar via een analoge lijn?

Voor de telefoonlijnen gaan we zsm over op bellen via glasvezel van KPN-dochter Telfort. Als mijn aanname van de alarmlijn inderdaad klopt, dan kan ik dadelijk het alarmsysteem toch "gewoon" meenemen in het analoge telefoonnetwerk?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Geen direct antwoord op je vraag gezien we geen analoge lijn hebben maar wel onze oplossing 😉

Wij hebben overal simpelweg ATA's tussen de "overgebleven" apparatuur gezet waardoor alles nu netjes via onze reguliere netwerk infrastructuur. Dit konden we doen omdat alles verder al op VOIP draaide dus we hadden geen gedoe met een tweede netwerk er naast die beheerd moest worden.

Met het oog op dat een ISDN2 netwerk intern toch op termijn uitgefaseerd zal worden zou ik eerlijk gezegd dit soort exoten voor de zekerheid juist nu loskoppelen en netjes via het reguliere netwerk aansluiten.

De enige manier om echt uitsluitsel te geven is simpelweg door te testen, het verkeer moet goed gerouteerd worden en als ie niet bij de server uit komt, dan heb je een probleem. Zeker gezien het ook via de FAX gaat kan ik mij zeker indenken dat er een extra vertaalslag in verwerkt zit waardoor het toch net een tikje complexer wordt. Met een beetje pech is een extra tamtam converter nodig.

Daarnaast. vraag voor de zekerheid na wat die faxlijn is, stel dan dit PSTN is dan heb je nog eventjes de tijd - Maar dat zal ook redelijk snel stoppen.
Reputatie 6
Badge +6
Hi @Antoine ,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum!
Goed dat u deze kwestie hier geplaatst heeft. Ik help u graag om duidelijkheid te krijgen.

@SjorsK , heel erg bedankt voor jouw antwoord. Ik denk dat Antoine hier zeker iets aan heeft 😁

Het is voor mij niet mogelijk om na te kijken wat er precies op een bepaalde lijn aangesloten is. Echter is het in het geval van een alarm ook af te lezen aan het verkeer. De 'gesprekken' met de meldkamer zijn namelijk altijd maar zeer kort (uit m'n hoofd gemiddeld 7 seconden per melding). Wat is het telefoonnummer waar de fax en vermoedelijk het alarm ook op staat?

Ik heb gekeken naar het telefoonnummer vermeld in uw forumprofiel. Dit is een telefoonnummer van de ISDN aansluiting op de Brahmstraat 4 in Zevenaar. Dit is volgens mij niet de lijn die u nu bedoelt, toch?
Hallo Rick,
het is wel de juiste lijn, maar het hoofdnummer van deze ISDN lijn is 0316-342731 . Dit nummer is niet in gebruik.
De nummer van de faxlijn waarop het ADT systeem is aangesloten is 0316-342738
Inderdaad belt het systeem elke nacht uit naar de meldkamer en is elk gesprek enkele seconden.
Reputatie 6
Badge +6
Hi @Antoine ,

Bedankt voor de toelichting!
Het telefoonnummer van de faxlijn en het alarm is een onderliggend nummer van het hoofdnummer. Het is dus onderdeel van de ISDN aansluiting en geen analoge lijn. Met het oog op het verdwijnen van ISDN is het dus ook zaak om een alternatief voor het alarm te zoeken. Ik adviseer u om de situatie ook voor te leggen aan de pinleverancier. Zij kunnen het beste adviseren mbt het alarm. Bij de meeste klanten wordt het omgezet naar internet ipv een losse analoge lijn.
Hi Rick,

bedankt voor de bevestiging van mijn aannamnese.

Toch ben ik niet 100% overtuigd.
Er gaat een UTP van de NT1 box naar de webvox en vanaf daar een gewone tweedraads kabel naar het alarmsysteem. Met andere woorden, det alarm zit "achter" de Webvox in het analoge deel. Als ik de RJ9 van de kabel tussen de Webvox en het alarmsysteem in een DECT uitgang van de Internet-router zou prikken, dan moet ie het toch doen???
Reputatie 6
Badge +6
Goedemorgen @Antoine ,

Dat zou ik niet durven zeggen. Daarvoor heb ik te weinig kennis van het alarmsysteem.
Feit is in ieder geval wel dat het nummer waar het alarm op aangesloten is onderdeel is van de ISDN. En aangezien ISDN gaat verdwijnen moet daar dus een andere oplossing voor komen. Wat de beste oplossing is voor het alarm kan het beste geadviseerd worden door de leverancier van het systeem.

Het kan overigens goed kloppen dat het nu analoog aangesloten is. Er zijn meerdere ISDN centrales waar bijvoorbeeld ook analoge toestellen op gebruikt worden. De aansluiting zelf blijft echter wel ISDN en om te voorkomen dat jullie straks niet bereikbaar zijn of het alarm geen meldingen kan doen moet het uiteraard goed uitgezocht worden.

Reageer