Beantwoord

ISDN stopt! Wil wel nummerbehoud!

  • 8 mei 2017
  • 14 reacties
  • 795 keer bekeken

Via een brief van KPN werd gemeld dat ISDN per 1 september 2019 gaat stoppen.

Nu hebben we zowel zakelijk internet als zakelijk bellen met ISDN bij KPN.

Ik zou na de ophef van ISDN graag over willen stappen op het KPN internet abonnement tot 60 Mbit/s (met gratis vaste telefoon, uitgebreid met bel onbeperkt altijd). Maar ik wil dan wel het telefoonnummer dat we nu gebruiken van het ISDN pakket houden en dus meenemen naar het nieuwe abonnement.
Verder hebben we ook digitenne en e-mail basis en dit willen we ook gewoon houden.

Mijn vraag heeft al op het forum van prive gestaan, en ik ben al aardig wat te weten gekomen. Maar de medewerker (Erik) daar heeft het volgende voor Tim (van dit zakelijke forum) achtergelaten:
Als je dan daar een topic aanmaakt met in het kort de vraag dat je graag je losse ISDN en internetabonnementen wilt omzetten naar een combinatie abonnement pakt Tim (of een van zijn directe collega's) het daar op en helpt je verder. Ik heb alvast de berichten die ik met je uitgewisseld heb naar Tim doorgestuurd. Dus hij weet overal vanaf. Als je daar dan dezelfde gebruikersnaam gebruikt als hier, weet hij precies wie je bent


Als extra info: Voor ISDN gebruiken we nu de Tiptel 411 home en voor het internetten hebben we de KPN Experia Box v8.
Ik wil digitenne en onze email basis houden, en van zakelijk internet en zakelijk bellen het volgende willen maken:
KPN internet abonnement & gratis bellen
En dan met de actie van de eerste 3 maanden voor 25 euro en daarna 40 euro,
En dan vaste telefonie gratis, maar wel met bel onbeperkt Altijd erbij voor 16,50 euro.
En gratis monteur en activatie.
En met nummerbehoud van .............................(bekend bij KPN); en waar internet en telefoneren dan tegelijk op kan plaatsvinden!?
icon

Beste antwoord door Rick S. 9 mei 2017, 16:20

Hi @balletvos

Welkom op het Zakelijk KPN Forum! :D
Wat goed dat u actie onderneemt voor een alternatief voor ISDN! Proactiviteit is altijd goed om te zien.

Als ik het goed begrijp wilt u uw telefoonnummer én internet samen voegen in een Internet Standaard pakket. Dit is een combinatiepakket van internet en telefonie, waarbij u ook gaat bellen via het internet.
In principe is dit een mooi alternatief en behoudt u uw telefoonnummer in dit pakket. Er zijn echter wel een aantal zaken waar we goed rekening mee moeten houden. Deze zaken wil ik eerst met u doornemen.

Nu is het bijvoorbeeld zo dat u met de ISDN aansluiting 2 gelijktijdige gesprekken kunt voeren. Kortom, wanneer wij in gesprek zouden zijn op uw hoofdnummer kan er tegelijkertijd nóg een gesprek gevoerd worden op hetzelfde telefoonnummer. Moet u 2 gelijktijdige gesprekken kunnen blijven voeren? Of kunt u ook uit de voeten met 1 gelijktijdig gesprek?

Daarnaast is het zo dat uw huidige internetverbinding vaste IP adressen heeft. Een vast IP adres is doorgaans nodig voor een server of een camerasysteem bijvoorbeeld. Bij het Internet Standaard pakket krijgt u namelijk dynamische IP adressen. Heeft u apparatuur waar u een vast IP adres voor nodig heeft?

Verder hebben we hierbij de mogelijkheid om uw Digitenne ontvangers om te wisselen voor Interactieve TV. Daarmee kunnen we er een Alles in een Standaard pakket van maken en komt uw TV aansluiting ook in dit pakket te zitten. Klik hier voor meer informatie over het Alles in een pakket.

Tot slot wil ik u wijzen op het feit dat het betreffende pakket van oorsprong een particulier pakket is. Dit heeft als gevolg dat de service bij storing minder uitgebreid is dan bij een echt zakelijk pakket. Bij het Internet Standaard of Alles in een pakket trachten we altijd storingen zo snel als mogelijk op te lossen. Echter is de kans bij een storing vrij reëel dat u 1 of 2 dagen zonder internet zou komen te zitten.
Wat zou hiervan het effect op het bedrijf zijn?

Dit is natuurlijk weer een hoop informatie en een hoop vragen, maar dit zijn wel belangrijke onderdelen voor een eventuele overstap naar een dergelijk pakket.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Even een linkje naar het andere topic:
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/isdn-stopt-wil-nummer-behouden-432474
Reputatie 6
Badge +6
Hi @balletvos

Welkom op het Zakelijk KPN Forum! :D
Wat goed dat u actie onderneemt voor een alternatief voor ISDN! Proactiviteit is altijd goed om te zien.

Als ik het goed begrijp wilt u uw telefoonnummer én internet samen voegen in een Internet Standaard pakket. Dit is een combinatiepakket van internet en telefonie, waarbij u ook gaat bellen via het internet.
In principe is dit een mooi alternatief en behoudt u uw telefoonnummer in dit pakket. Er zijn echter wel een aantal zaken waar we goed rekening mee moeten houden. Deze zaken wil ik eerst met u doornemen.

Nu is het bijvoorbeeld zo dat u met de ISDN aansluiting 2 gelijktijdige gesprekken kunt voeren. Kortom, wanneer wij in gesprek zouden zijn op uw hoofdnummer kan er tegelijkertijd nóg een gesprek gevoerd worden op hetzelfde telefoonnummer. Moet u 2 gelijktijdige gesprekken kunnen blijven voeren? Of kunt u ook uit de voeten met 1 gelijktijdig gesprek?

Daarnaast is het zo dat uw huidige internetverbinding vaste IP adressen heeft. Een vast IP adres is doorgaans nodig voor een server of een camerasysteem bijvoorbeeld. Bij het Internet Standaard pakket krijgt u namelijk dynamische IP adressen. Heeft u apparatuur waar u een vast IP adres voor nodig heeft?

Verder hebben we hierbij de mogelijkheid om uw Digitenne ontvangers om te wisselen voor Interactieve TV. Daarmee kunnen we er een Alles in een Standaard pakket van maken en komt uw TV aansluiting ook in dit pakket te zitten. Klik hier voor meer informatie over het Alles in een pakket.

Tot slot wil ik u wijzen op het feit dat het betreffende pakket van oorsprong een particulier pakket is. Dit heeft als gevolg dat de service bij storing minder uitgebreid is dan bij een echt zakelijk pakket. Bij het Internet Standaard of Alles in een pakket trachten we altijd storingen zo snel als mogelijk op te lossen. Echter is de kans bij een storing vrij reëel dat u 1 of 2 dagen zonder internet zou komen te zitten.
Wat zou hiervan het effect op het bedrijf zijn?

Dit is natuurlijk weer een hoop informatie en een hoop vragen, maar dit zijn wel belangrijke onderdelen voor een eventuele overstap naar een dergelijk pakket.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.
Hallo!

Allereerst bedankt voor de uitgebreide uitleg.
- Dat we ons telefoonnummer (1 nummer is voldoende) kunnen houden, is wel erg prettig!
- Tot op heden hebben we nooit meerdere gesprekken tegelijk gevoerd, dus dat is niet nodig.
- We hebben geen apparatuur waar een vast IP voor nodig is.
- We willen Digitenne houden en willen GEEN interactieve televisie!
- Het pakket dat ik nu op heb gezocht, als alternatief voor ons zakelijk internet en zakelijk bellen met ISDN, staat onder zakelijk en ZZP-er (wat mijn man is). En ik ga er dus toch wel vanuit dat ons nieuwe pakket onder zakelijk blijft vallen en we niet langer dan 2 dagen hoeven te wachten op het verhelpen van de storing door KPN. En dat kunnen we wel overbruggen, hoop ik... En we hebben natuurlijk ook liever helemaal GEEN storing!!!
Reputatie 7
Badge +6
Als je een garantie wilt hebben dat iets een storing binnen twee dagen opgelost zijn, dan is een (duurder) zakelijk abbonement de enige optie. KPN doet er natuurlijk altijd aan om storingen te voorkomen maar als zakelijke klant met een goede SLA (Service Level Agreement) heb je net een streepje voor.

Qua storingen valt het wel mee:
Met mijn persoonlijke prive abbonement heb ik altijd een monitoring tooling draaien en in totaal had ik twee grote internet storingen die binnen minder dan een dag opgelost waren, een daar van was veroorzaakt door een stroom storing 😉

Tot slot heb ik een aantal kleinere storingen gehad waarmee de experiabox voor minder dan 10 minuten er uit lag, waarschijnlijk voor een update.
Inmiddels heb ik de hele website van KPN doorgespit en kom niet echt een andere goede zakelijke optie tegen. En omdat mijn man ZZP-er is en daar de optie "KPN internet abonnement & gratis bellen" staat, en deze helemaal aan onze eisen voldoet, gaan we toch daar maar voor. En dan hopelijk wel met het nummerbehoud van 1 van de ISDN telefoonnummers die we nu gebruiken.

Ook nu we een zakelijk internet abonnement hebben, hebben we wel eens last van storingen; dus dat zal wel blijven.
Waar ik minder blij mee ben is dat het vaste bellen straks ook over de internetlijn gaat. Want als er dan een storing is, kunnen we ook niet via de vaste lijn bellen.
Al hebben we dan gelukkig wel nog onze mobiel. Maar ik vind dit toch wel een nadeel van de alles-in-een pakketten...
Reputatie 7
Badge +6
ISDN zal langzaam maar zeker uitgefaseerd worden, hoe minder mensen er gebruik van zullen maken, hoe minder onderhoud het in de toekomst zal krijgen. (Tenminste, dat is mijn ervaring). Maarja, elk voordeel heeft zo z'n nadeel 😉

Nummerbehoud valt vast te regelen, in dit geval adviseer ik echter wel om het aanschaffen van de bundel via een medewerker te laten verlopen zodat men de migratie goed kan uitvoeren 🙂

Een mobiel abonnement is natuurlijk een goede "noodoplossing" als er nood aan de man is.
Reputatie 6
Badge +6
Hi Balletvos,

Allereerst even mijn dank en complimenten aan @SjorsK. Hij slaat de spijker op zijn kop!

U hoeft zich zeker geen zorgen te maken over het telefoonnummer. Deze gaat mee in het pakket en blijft behouden. Daarnaast registreren we dit Internet Standaard pakket op uw bedrijfsgegevens en valt het pakket dus ook onder zakelijk. Het verschil met een ander (zakelijk) pakket is dat u hierbij een 'best effort' SLA krijgt en we dus geen garanties kunnen doen over de oplostijd. Gelukkig wijst de praktijk uit dat er weinig storingen voorkomen en dat de storingen doorgaans snel opgelost worden.

Verder is het zo dat het bellen over het internet een ontwikkeling is waar we uiteindelijk allemaal naar toe zullen gaan. Dit kunt u zien als de vervangende techniek voor bijvoorbeeld ISDN. Tevens klopt het dat u niet zou kunnen bellen als u een storing op internet krijgt. Gelukkig hebben we hier bij KPN ook aan gedacht. Mocht u onverhoopt een storing krijgen kunnen we uw gesprekken vanuit onze centrale door laten schakelen naar bijvoorbeeld uw mobiel. Zo blijft u, ondanks de storing, toch bereikbaar!

Tot slot wil ik nog even aandacht besteden aan de Tiptel 411 home, die u op dit moment gebruikt. Dit is namelijk een ISDN gebonden oplossing en dit betekent dus dat u dit niet kunt gebruiken bij het Internet Standaard pakket. Op het Internet Standaard pakket kunt u alle analoge toestellen aansluiten. Dit zijn de huis-tuin-en-keuken toestellen, die in nagenoeg elke elektronicazaak verkocht worden.

Heeft u verder nog vragen of onduidelijkheden, voordat we over gaan tot de omzetting?
Hallo Rick S.

Alles is nu helemaal duidelijk. Al vraag ik me af of onze KPN Experia Box v8 gewoon gebruikt kan gaan worden, of dat er iets anders komt.
Van mij mag de omzetting plaats gaan vinden.
Maar dit kan waarschijnlijk het beste via de telefoon. Zodat we alles goed kunnen regelen, eer er iemand van Kpn komt om alles hier thuis in orde te maken.
Momenteel heb ik al wel 2 dagen geen stem, door een keelvirus; dus is telefoneren nog even niet echt handig...
O ja, nu hebben we nog 2 telefoonnummers in gebruik van de ISDN, om te bellen.
Een nummer beneden in de woning (was voor mijn schoonmoeder die inwoonde) en een nummer boven in de woning voor onszelf.
Als straks de Tiptel 411 Home verdwijnt en we enkel ons nummer (van boven) blijven gebruiken; dan kan dit nummer toch gewoon door het hele huis/ op alle aansluitingen in de muur gebruikt worden.
Nu hebben we dit op poorten in moeten stellen, voor de 2 verschillende nummers en 2 verschillende verdiepingen....
Reputatie 6
Badge +6
Hi Balletvos,

Wat naar dat u last heeft van een keelvirus! :-(
Gelukkig hebben we geen haast bij het omzetten van uw pakket, aangezien ISDN er over 2 jaar pas daadwerkelijk uit gaat. Dus neem alle tijd om volledig te herstellen!

Als ik het Internet Standaard pakket met u ga bestellen ontvangt u automatisch een nieuw modem. Het kan goed dat dit zelfs ook een Experia Box V8 is, maar deze is geprogrammeerd voor dit pakket. Ik ben inderdaad met u eens , dat we voor het plaatsen van de bestelling het beste even kunnen bellen. Ik begeleid u verder met de omzetting, dus wanneer u helemaal hersteld bent kunt u mij dit laten weten en dan bellen we om de bestelling te plaatsen.

Doordat u in het Internet Standaard pakket via het internet gaat bellen moet uw telefoon ook direct op het modem aangesloten worden. Als u met draadloze (analoge) toestellen gaat bellen kunt u dit door heel het huis gebruiken. Het basisstation word op het modem aangesloten en de handsets zijn natuurlijk overal mee naar toe te nemen. Heeft u al analoge toestellen om bij dit pakket te gebruiken?

Wanneer uw stem weer terug en op volle sterkte is kunt u mij een privébericht sturen met uw telefoonnummer en het gewenste moment van bellen 😉
Momenteel begint mijn stem al iets terug te komen...
Ik stuur wel een privé bericht als ik weer wat verstaanbaar ben ;-)

Momenteel hebben we al een bassistation met analoge toestellen; dus dat komt ook wel goed!
(Panasonic KG-TG6511nl met 3 toestellen)
Reputatie 6
Badge +6
Dat is goed om te lezen! :)
Voor nu ieder geval veel beterschap!

Voor de zekerheid heb ik deze toestellen (volgens mij bedoelt u Panasonic KX-TG6511nl, toch?) opgezocht en deze kunnen inderdaad op dit pakket gebruikt worden. Deze kan de monteur voor u aansluiten wanneer het pakket opgeleverd wordt.
Heb alvast een privébericht gestuurd...
Reputatie 6
Badge +6
Hi mevrouw Korporaal,

Natuurlijk hebben we al contact gehad en is het pakket besteld.
Inmiddels is de opleverdatum gepland en staat de monteursafspraak in de agenda.
Als u vragen heeft over de bestelling (of iets anders natuurlijk), dan weet u mij te vinden.

Tot slot heb ik mijn eerste reactie in dit topic geselecteerd als beste antwoord. Dit heb ik gedaan omdat in deze reactie de meeste relevante informatie (ook voor andere klanten) staat 😉

Reageer