Vraag

Hoge latency naar KPN EEN MKB glasvezelverbinding/RoutIT netwerk

  • 15 March 2022
  • 8 reacties
  • 265 keer bekeken

Helaas zien wij sinds een tijd regelmatig een hoge latency op onze KPN EEN MKB Excellence glasvezelverbinding. Het probleem treedt op vanaf alle providers naar netwerk van RoutIT, dus ook naar andere IP Adressen van bijv. de webserver van RoutIT (zoals te zien in onderstaande screenshots).

Ik heb dit aangemeld via:

  • De Excellence Partner;
  • RoutIT;
  • KPN;
  • KPN Klachtenprocedure.

Helaas kom ik hier niet verder mee omdat de partijen naar elkaar wijzen. We hebben juist vanwege onze goede ervaringen met KPN voor een KPN verbinding gekozen, maar door een (naar mijn mening) misleidend contract zijn we uiteindelijk op het RoutIT netwerk terecht gekomen ondanks dat deze partij nergens genoemd wordt in het contract.

Ondanks dat het probleem ook optreedt vanaf KPN->RoutIT ligt het volgens zowel KPN als RoutIT niet binnen hun eigen netwerk. KPN geeft aan dat RoutIT een ticket moet inschieten wanneer zij denken dat het probleem bij KPN ligt. RoutIT geeft aan dat ze zelf geen tickets aanmaken maar dat we als klant zelf contact moeten opnemen met hun (niet nader gespecificeerde) peering partner.

Op onderstaande screenshots is het probleem duidelijk zichtbaar:

 

 

Welke ingangen/mogelijkheden zijn er nog om dit probleem opgelost te krijgen?


8 reacties

Reputatie 5
Badge +3

Hoe is de latency intern in jullie netwerk naar bijvoorbeeld de gateway? Kan je een traceroute toevoegen en hierbij natuurlijk je eigen IP adressen even maskeren :)

Bedankt voor de reactie, bovenstaande grafiek betreft de latency vanaf A2B Internet naar een ander/algemeen IP van RoutIT:

Bron: https://smokeping.a2b-internet.com/cgi-bin/smokeping.cgi?target=NL.RoutIT

Ik heb dit expres als voorbeeld genomen zodat duidelijk is dat het probleem niet binnen ons eigen netwerk ligt.

Vanaf Ziggo Zakelijk naar ons eigen IP adres (van de glasvezelverbinding) zien we echter dezelfde latency:

 

We hebben gegevens vanaf:

  • KPN Consument → RoutIT algemeen IP
  • KPN Consument → Glasvezel IP
  • Ziggo → Glasvezel IP
  • Hetzner → Glasvezel IP
  • A2B internet → RoutIT algemeen IP

In alle gevallen zien we exact dezelfde latency op dezelfde momenten.

KPN Technisch Beheer geeft eveneens aan dat zij deze latency (vanaf KPN naar een algemeen IP van RoutIT zien).

Dus hoewel wij wel getroffen worden door dit probleem (beeld van thinclients dat tijdelijk bevriest wanneer de latency hoog is), ligt het niet binnen ons eigen netwerk.

Reputatie 5
Badge +3

Duidelijke toelichting, lastig issue dan inderdaad. Zijn jullie zelf excellence partner of maak je gebruik van een excellence partner? Het aanspreekpunt is in dit geval KPN Partner Network (RoutIT). Zij zouden het ook moeten onderzoeken/oplossen.

Bedankt voor de reactie, we maken zelf gebruik van een excellence partner.

Het was tijdens het afsluiten van het contract niet duidelijk wat “Excellence” inhield, ik heb daar persoonlijk niets achter gezocht. Maar achteraf blijkt dat de daadwerkelijke verbinding dan via een ander netwerk en partij loopt (RoutIT) en dat we alleen gebruik kunnen maken van de servicedesk van de partner. Als ik dat had geweten dan hadden we de overeenkomt nooit afgesloten. RoutIT wijst het probleem verder af en de Excellence Partner verwijst zonder eigen onderzoek naar het antwoord van RoutIT (dat we zelf maar met hun niet nader genoemde peering partner contact op moeten nemen).

Zelfs naar onze goedkope VDSL verbindingen in Duitsland (waar de datapakketten over landsgrenzen heen gaan) zien wij dergelijke latency fluctuaties absoluut niet en bij deze KPN glasvezelverbinding van ruim € 400,- per maand worden we helaas totaal niet geholpen terwijl het probleem zelfs binnen het KPN netwerk aanwezig is..

Reputatie 5
Badge +3

Bedankt voor de reactie, we maken zelf gebruik van een excellence partner.

Het was tijdens het afsluiten van het contract niet duidelijk wat “Excellence” inhield, ik heb daar persoonlijk niets achter gezocht. Maar achteraf blijkt dat de daadwerkelijke verbinding dan via een ander netwerk en partij loopt (RoutIT) en dat we alleen gebruik kunnen maken van de servicedesk van de partner….

KPN EEN loopt altijd via RoutIT, ook als je het rechtstreeks afneemt bij KPN. RoutIT is 100% onderdeel van KPN en heet daarom ook KPN Partner Network. Dit issue moet je aankaarten bij je Excellence partner en duidelijk toelichten, zodat zij een ticket voor je kunnen aanmaken. Het maakt dus niet uit of je via KPN rechtstreeks loopt of via een partner t.b.v. je glasvezel verbinding.

Je kan als klant zelf niet rechtstreeks contact opnemen met RoutIT, daar is je excellence partner voor. Mijn advies:

  • Beschrijf het issue in een word document met screenshots en stuur die naar je excellence partner. Zij sturen dit document dan door naar RoutIT.

 

Wederom bedankt voor de reactie.

Ik heb dit uiteraard (meermaals) naar de excellence partner gestuurd en zij geven aan dit door te hebben gestuurd naar RoutIT, maar iets loopt er inderdaad niet goed.

Weet je of het mogelijk is om van excellence partner te wisselen? 

Reputatie 5
Badge +3

Wederom bedankt voor de reactie.

Ik heb dit uiteraard (meermaals) naar de excellence partner gestuurd en zij geven aan dit door te hebben gestuurd naar RoutIT, maar iets loopt er inderdaad niet goed.

Weet je of het mogelijk is om van excellence partner te wisselen? 

Ja je kan zeker van partner wisselen, echter moet hier wel een Afstandsverklaring voor komen.

Ik heb inmiddels van KPN vernomen dat RoutIT druk bezig is om het probleem te verhelpen.

Verder gaan we wisselen van partner.

Nogmaals dank aan Marvin voor zijn hulp met betrekking tot dit probleem.

Reageer