Beantwoord

Probleem - Port Forwarding op FritzBox 7590 voor toegang Webserver op afstand

  • 23 February 2021
  • 2 reacties
  • 158 keer bekeken

Hallo,

 

Bij deze start ik dit topic in de hoop dat iemand mij kan helpen om mijn probleem op te lossen.

 

Laat ik even bij het begin beginnen:

Een tijdje geleden ben ik gevraagd om te assisteren bij een afvalverwerkingsbedrijf om het een en ander in te richten op de computer waar de weegbrug aan vast zit.

Het is de bedoeling dat een extern bedrijf direct kan zien dat er een vrachtwagen van hun over de weegbrug heen komt en hoe laat hij komt en hoe zwaar hij is etc.

Om dit te kunnen zien moet er een webservice opgezet worden op de weegbrugcomputer.

Dit wordt gedaan door een extern bedrijf en dit hoef ik dus niet te doen.

Het enige wat ik moest verzorgen was een domeinnaam met een sub domein en zorgen dat twee poorten open worden gezet op de router. Kleine moeite leek dit aan het begin…

 

Na urenlang telefoneren met KPN had ik alle inloggegevens van alle benodigde portals bij elkaar om het sub domein aan te maken en de dns records te beheren.

Vervolgens moest de port forwarding opgezet worden en vanaf dat moment begon de ellende….

Het leek makkelijk door gewoon in te loggen op de Experiabox V10 en de poorten te openen en te verwijzen naar een intern IP-adres.

We hebben trouwens KPN EEN MKB!

Om specifiek te zijn: Ik wil poort TCP 7902 (HTTP) en TCP 7904 (HTTPS) openzetten en verwijzen naar de weegbrug computer waar de webservice op moet komen te staan. Deze computer heeft een intern IP-adres binnen de DHCP-range van de Experiabox met een DHCP reservatie op MAC adres ingesteld op de Experiabox.

Helaas lukte dit niet, en ben ik in totaal meer dan acht uur lang met KPN aan de telefoon geweest en heb ik met meer dan 10 medewerkers gesproken waarna het probleem nog steeds niet was opgelost.

De ene medewerker vertelde dat het niet mogelijk was wat ik wilde. De andere vertelde dat ik minimaal twee IP-adressen nodig had om dit te kunnen bereiken. Weer iemand anders vertelde dat ik het beste een tweede router kon kopen en die in bridge modus erachter te zetten. Weer iemand anders vertelde dat ik beter zelf een FritzBox kon kopen zodat ik alles zelf kon regelen. En de laatste persoon vertelde dat ze mij niet hoeven te helpen met port forwarding omdat KPN dit niet support...

 

Intussen heb ik dus al een ASUS router achter de Experiabox gezet en deze als DMZ ingesteld op de Experiabox en de port forwarding werkte nog steeds niet, dus de ASUS router is inmiddels alweer op weg op terug gestuurd te worden en de FritzBox 7590 is net besteld.

Vandaag de dag is de FritzBox 7590 binnengekomen en na veel gedoe met VPI en VCI instellingen heb ik het internet werkend 😊

Voor de duidelijkheid, de Experiabox is er nu tussenuit en de FritzBox is direct op de DSL lijn aangesloten.

Na alle port forwarding te hebben ingesteld op de FritzBox ging ik er van uit dat het nu wel zou werken, maar tot mijn verbazing werkt het nog steeds niet…

 

Doe ik nu iets verkeerd of is er iets anders aan de hand?

Het moet toch niet uitmaken dat de webservice nog niet is ingericht op de weegbrug computer?

Als je in de FritzBox bij de portforwarding een IP-adres van een computer invult die niet aan staat, dan moet een port checker op internet toch wel zien dat de poort open staat?

 

Enigszins hoop ik dat ik wat over het hoofd heb gezien want ik ben hier nu al 1.5 maand mee aan het stoeien…

Als jullie nog screenshots willen van iets dan hoor ik het graag.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

 

Hartelijke groet,

Stijn

icon

Beste antwoord door Weegbrug OGAR 12 March 2021, 22:09

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @Weegbrug OGAR,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum! 
Heel fijn dat u het zo uitgebreid omschreven heeft, zodat we gelijk goed weten wat er speelt. Daarbij moet ik wel gelijk melden dat ik zelf geen specialist op dit gebied ben en dus ook hulplijnen in moet zetten. Aan de hand van de gegevens in het forumprofiel ben ik op onderzoek gegaan en zie ik dat er eerder contact is geweest met collega's van de servicedesk KPN EEN. Daar zie ik ook een ticket van eerder deze maand naar voren komen. Dit ticket is inmiddels gesloten en als ik het goed begrijp is er vanuit dit ticket (ik denk rond 17-02) contact opgenomen,. Klopt dat? En wat heeft mijn collega precies besproken? 

Dit is namelijk een van de specialisten van de 2e lijn en dat zou in dit geval ook mijn hulplijn zijn. Ik ben daarom erg benieuwd wat hier toen uitgekomen is. 

Ik hoor het graag! 

Beste Rick,

 

Bedankt voor uw bericht.

 

Graag wil ik u even laten weten dat het probleem inmiddels is opgelost.

Het bleek dat de service (die op de computer stond waarnaar de twee poorten verwezen) nog niet actief was.

Tot dat moment was ik in de veronderstelling dat wanneer je de portforwarding test, dat dan het openzetten van de poorten op de router genoeg is om te testen of je er doorheen kan komen, maar dat was het dus blijkbaar niet…

Ook verbaasde het mij dat van de tien mensen die ik hierover gesproken heb geen een iemand mij heeft gevraagd of de computer al juist ingericht was.

 

Nog even om terug te komen op uw vraag:

Ik heb meerdere medewerkers gesproken, maar de medewerker van 17-02 was volgens mij een medewerker die niet goed wist waar hij het over had… Uiteindelijk kwam er geen antwoord op mijn vraag en was het één minuut stil, daarna heb ik maar opgehangen… Ik weet niet zeker of dit de desbetreffende medewerker van dat tijdstip was, het kan ook zijn dat het een medewerker was die vertelde dat het zo zou moeten werken zoals ik had opgezet en dat hij er verder niet zo veel meer aan kon doen… Of een andere medewerker die vertelde dat ik een tweede ip adres nodig had, maar dat was in mijn ogen niet nodig, dus daar kwam ik ook niet goed met hem uit. Of de laatste die mij niet wilde helpen omdat Port Forwarding niet wordt ondersteund door KPN.. Om kort samen te vatten veel verschillende/tegenstrijdige verhalen, meningsverschillen en discussies… De enige persoon die mij fatsoenlijk heeft kunnen helpen en ook super vriendelijk was, was Melvin Nendissa, medewerker van KPN Cloud, hij probeerde mij zo goed mogelijk te helpen, maar wist ook niet alles aangezien dat niet zijn afdeling was...

 

In ieder geval bedankt voor uw reactie, eventuele openstaande tickets kunnen gesloten worden.

 

Met hartelijke groet,

Stijn

Reageer