Beantwoord

Waarom kan ik het Subnet Mask niet veranderen op mijn KPN Experia Box

  • 19 januari 2018
  • 7 reacties
  • 1470 keer bekeken

Het subnet mask staat fixed op 255.255.255.0 en het IP address is 192.168.2.254. Met deze instellingen kan ik niet op mijn bestaande devices komen op 192.168.1.xx. Ik wil NIET het adres op mijn bestaande devices gaan aanpassen!
Gaarne uitleg hoe ik weer bij mijn netwerk devices kan komen
icon

Beste antwoord door Rashid 26 januari 2018, 15:54

Hi @TheoSan,

Graag gedaan! Ik help u graag ☺.

Zoals ik aangaf geldt het alleen voor consumenten abonnementen. U hebt dus de keus om een zakelijk abonnement te overwegen. De zakelijke modems hebben weer andere mogelijkheden.

Bedankt voor de aanvulling @SjorsK.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Hi @TheoSan,

Welkom op het zakelijk forum van KPN! Bij enkele abonnementen krijgen we de modems voorgeprogrammeerd toegestuurd. In dat geval is het niet mogelijk om wijzigingen aan te brengen tenzij u een eigen modem gebruikt. Wilt u mij een privé bericht sturen met de postcode+huisnummer en naam contractant? Dan kijk ik graag wat voor abonnement u hebt en wat er mogelijk is ☺ .
Reputatie 5
Badge +5
Hi @TheoSan,

Bedankt voor het sturen van het privé bericht. Ik heb gekeken naar de samenstelling van je abonnement en zie dat je een consumenten abonnement hebt. De modem bij een consumenten abonnement wordt voorgeprogrammeerd geleverd en het is niet mogelijk om de interne IP-reeks te wijzigen. Je kunt overwegen een eigen router aan te sluiten op de Experiabox van KPN of je moet het IP-adres in je apparaten wijzigen.
Hartelijk dank voor het uitzoeken

Ik kan hier alleen nog aan toevoegen dat ik all maandelijks betaal voor een router van KPN! Waarom moet ik er nog een bijkopen! KPN moet de router gewoon afleveren waarvoor een router bedoeld is. Waarvoor is deze beperking aangebracht?
Reputatie 5
Badge +5
Hi @TheoSan,

Graag gedaan! Het is geen beperking ☺ . Elke consumenten abonnement heeft dit. Het maakt het mogelijk om onder andere gebruik te maken van interactieve tv. Mocht u de gateway wijzigen kunnen er problemen komen waardoor interactieve tv niet meer functioneert.

U kunt altijd overwegen om naar een zakelijk abonnement over te stappen. Mocht u daar meer informatie over willen, laat het mij weten. Ik help u graag de zakelijke opties naast elkaar te leggen.
Hallo Rashid,
Als elke router zo is dan heb ik geen keus meer...
Nogmaals hartelijk dank voor je reacties
Reputatie 7
Badge +6
Een kleine aanvullen van mij:
In mijn netwerk heb ik 2 VLANs. Het KPN vlan (waar iTV in draaid) en het thuis vlan. Vanaf het thuis VLAN is het subnetmasker op 255.255.0.0. Het KPN vlan heeft het standaard subnetmask van KPN en is bewust ongewijzigd.

Tussen de twee vlans zit een router de tevens functioneerd als site to site VPN met een stichting. Ik heb volledige controle op alles wat achter die router zit.

Het is technisch een tikje complexer maar zeker niet onmogelijk. In principe draai ik alleen de ontvangers van KPN op het KPN vlan en beheer ik de rest zelf 😉

Op deze website kan je verder zien hoe KPN haar eigen vlans heeft ingericht, zo lang je alles goed tagged komt het er wel door mits je apparatuur IGMP snooping correct ondersteund.
http://netwerkje.com/eigen-router

Het goede nieuws is dus dat het kan, maar dat het helaas wel een tikje complexer is. Het slechte nieuws is dat KPN geen ondersteuning bied op een eigen config. Dit is ook de reden waarom ik de experiabox en een KPN vLAN toepas. Alles wat daar in zit is het pakkie aan van KPN 😉
Reputatie 5
Badge +5
Hi @TheoSan,

Graag gedaan! Ik help u graag ☺.

Zoals ik aangaf geldt het alleen voor consumenten abonnementen. U hebt dus de keus om een zakelijk abonnement te overwegen. De zakelijke modems hebben weer andere mogelijkheden.

Bedankt voor de aanvulling @SjorsK.

Reageer