Vraag

toestelkosten niet vermeld op factuur

  • 13 October 2020
  • 12 reacties
  • 352 keer bekeken

goeiedag,

 

ik heb in 4-2-2014 een abbonement met toestel afgesloten voor 2 jaar lang.

echter is het bedrag ongewijzigd gebleven tot 26-8-2020 ( bedrag is zelfs opgelopen tot 70 euro p/m )

per 26-8-2020 mijn toestel bijna afbetaald zijn ( en per dan betaal ik alleen nog voor sms'jes MB's en minuten.

hier wat in de email staat : ook moest ik vooraf het abbonement een aanbetaling doen op het toestel.

ik heb het contract terug gevonden waarop staat dat het voor een abbonement geld voor 2 jaar inclusief een samsung galaxy s4  4g, black mist.

 

nu is het maanbedrag tot die tijd ongewijzig gebleven en verhoogd t/m 70p/m 

1 van de collega's van het callcenter heeft mij er op geattendeerd dat ik dus een flinke creditatie tegoed heb.

vervol;gens 8 weken verder na meerdere beloften terug gebeld, te worden meerdere klachtenformulieren,

er werd mij 200 euro geboden omdat ze het vervelend voor me vonden. 

ik heb vanaf 4-2-2014 t/m 26-8-2020 voor een toestel betaald wat in mijn factuur als 1 bedrag werd vermeld met het abbonement zelf, pas in 2020 koppelen jullie dat toestel los.

 

graag wil ik hier iemand over spreken die hier wel verstand van heeft, ipv een antwoord van ja je had maar moeten verlengen met sim only, wat totaal niet aansluit bij mijn klacht?!

ik heb deze email nog, ik heb het contract van 2014 nog voor mij wat door het business centrum in groningen is meegegeven en ik heb de afgelopen facturen ook bewaard.

wordt steeds afgekapt dat dit voor zakelijke klanten niet geld als ik nu consument was dan kreeg ik het geld wel terug.

ik vind dit nergens op slaan we zijn 8 weken verder, ik wil op advies van een callcenter medewerker, het geld vanaf dat het toestel is afbetaald terug hebben.

06-30070682

Voortaan betaalt u apart voor uw toestel en abonnement

U betaalt nu maandelijks 1 bedrag voor uw toestel en abonnement. Bij de nieuwe KPN EEN MKB abonnementen is dit gesplitst. Zodra u uw mobiele toestel hebt afbetaald, betaalt u alleen nog voor de MB's, sms'jes en minuten.


12 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @Ronnie0594 ,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum! 
Bedankt voor het posten van uw vraag. Natuurlijk help ik u graag verder. 
Als ik het goed begrijp heeft u februari 2014 een mobiel contract (inclusief toestel) afgesloten voor de periode van 2 jaar, toch? En daarbij hadden de abonnementskosten na het verlopen van de contractperiode verlaagd moeten worden omdat het toestel dan afbetaald zou zijn, maar dat is niet gebeurd, toch? Begrijp ik het zo goed? 

Ik zoek graag uit hoe dit precies zit en wat ik hierin kan betekenen. Ik heb nog wel wat aanvullende informatie van u nodig. Gaat het in dit geval om het nummer dat in uw bericht vermeld staat? En wilt u het klantnummer van het abonnement (hiermee bedoel ik het klantnummer van het ‘oude’ abonnement) waar we het nu over hebben in uw forumprofiel invullen?

beste, @Rick S. 

 

ja dit is correct,.

0623736158 klant nummer: 

200-(93345021) tussen haakjes oude klantnummer anders 200 ervoor

heb het contract voor me...

@Rick S. 

ook heb ik tot 22-10-2020 de tijd om te beslissen of ik akkoord ga met 200 euro,

maar een collega van het callcenter zei dat het wel om 2000 euro gaat als t niet meer is…

 

@Rick S. 

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @Ronnie0594 ,

Bedankt voor het sturen van de gegevens en de toevoeging van het contract! 
Ik heb mijn onderzoekje nog niet helemaal af kunnen ronden en moet nog even wat dingen dubbel checken, 

Zo wil ik de situatie ook nog even bespreken met de collega's die hier eerder mee bezig zijn geweest. Ik kom morgenmiddag bij u terug met een inhoudelijke reactie. 

@Rick S. je bent een topper.

 

ik wacht af.

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @Ronnie0594

Daar ben ik weer! 
Zoals besproken ben ik op onderzoek gegaan om te achterhalen hoe dit precies zit.  Ik heb het contract gecheckt en contact gehad met de collega's die hier eerder mee bezig zijn geweest.

Zoals ook op het contract staat ging het hier om een Zakelijk Mobiel Onbeperkt abonnement. Dit is een oude abonnementsvorm waarbij er geen aparte toestelkosten berekend werden (zoals ook op de facturen staat). Bij deze abonnementen was er dus sprake van vaste maandelijkse kosten. Dit zorgde er ook voor dat de abonnementskosten niet aangepast werden na verlopen van het initiële contract. De maandelijkse kosten gelijk bleven dus gelijk totdat het abonnement gewijzigd of verlengd zou worden naar een andere abonnementsvorm zoals Sim Only of een nieuw abonnement met een nieuw toestel (waarbij de toestelkosten dan dus wel los berekend en gespecificeerd zouden worden). En natuurlijk had u bij dit abonnement ook de mogelijkheid om vanaf 4 maanden voor einde contract te verlengen. 

In uw geval is het Zakelijk Mobiel Onbeperkt abonnement een stuk langer actief gebleven en heeft u dus al die tijd dezelfde prijs betaald. Hoe hard het ook klinkt, het is uw keuze geweest om het abonnement in dezelfde vorm (en daardoor dus ook met deze prijs) aan te houden. Vervolgens is het abonnement, zoals in de mail van 09-07 aangekondigd, in augustus omgezet naar een KPN EEN MKB abonnement waarbij ook de prijs van het abonnement is aangepast. Hierdoor kunnen wij in principe geen creditering aanmaken voor de periode voor deze wijziging. Ik ben daarom wel erg benieuwd welke collega met u gesproken heeft over deze creditering. Weet u nog met wie u contact heeft gehad? En wanneer is dit precies geweest? Ik heb daar tot nu toe namelijk nog niks van terug gevonden. 

beste, @Rick S. 

 

 

meerdere collegas op basis van mijn gegevens ook heel veel niet die zeggen wat u zegt

dat de toestel kosten niet apart vermeld zijn op het factuur, betekent nog niet dat ik niet voor het toestel betaal.

ik moest namelijk ook een aanbetaling doen van 160 euro plus in deze email staat letterlijk dat de toestel/abbonementskosten bij elkaar in zitten (toestel en verbruik) omdat het niet apart vermeld wordt betekent niet dat ik niet voor het toestel betaald zoals deze email, hier staat letterlijk en figuurlijk dat ik voor het toestel betaald alleen dat het apart vermeld staat op de factuur…. zoals ik al zei, alles staat zwart wit op papier, alleen kpn probeert hier onderuit te komen (omdat het niet apart vermeld staat op de factuur) betekent het nog niet dat ik ervoor betaal…?

hoop dat je hier nog even naar kan kijken want ik vind het heel apart. dat ik geen verlengings aanbod krijg maar pas na 6 jaar het abbonement wordt omgezet, ik snap dat ik hem zelf moest stopzetten als ik hem wou stopzetten

maar waar t mij om gaat is dat dit allemaal op papier heb staan en meerdere collegas zoals alle bewijzen het vermeld staat.

 

graag hoor ik vandaag of na t weekend hierover.

 

mvg Ronnie de Vries.

ohja degen die dit mij heeft aangeprezen heeft mij kopie van factuur gestuurd met deze informatie kunnen we ervast achterkomen met wie ik toen gesproken heb op 5-9-2020 om kwart over 4.

 

@Rick S.

 

maar goed heb nog 2 dagen of ik die 200 euro aannemen moet of niet… zie t verder somber in...

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @Ronnie0594 ,

Excuses voor de late reactie! 
In verband met drukte kom ik er nu pas aan toe om dit verder op te pakken. Ik wil eerst even reageren op uw reactie van afgelopen vrijdag. Ik heb namelijk ook niet geschreven dat u niet voor een toestel betaald heeft. Mijn uitleg over het Zakelijk Mobiel Onbeperkt abonnement was bedoelt om uit te leggen dat er geen ‘losse’ toestelkosten berekend en gespecificeerd zijn. Eventuele toestelkosten waren namelijk verrekend (hoe de prijs precies is opgebouwd durf ik niet te zeggen) in de vaste abonnementskosten voor dit abonnement. En daarbij klopt het dat er bij deze abonnementen een eenmalig bedrag (afhankelijk van het toestel dat gekozen is) voor het toestel in rekening is gebracht. 

De screenshot van de mail omschrijft het eigenlijk ook heel duidelijk. Bij het Zakelijk Mobiel Onbeperkt abonnement betaalde u 1 vast bedrag voor het toestel en abonnement. En dit zorgde er dus ook voor dat de abonnementskosten niet automatisch verlaagd werden na het verlopen van het contract en dat alleen een verlenging/wijziging van het abonnement ervoor zou zorgen dat de toestelkosten en abonnementskosten gesplitst werden. 

Daarnaast klopt het dat u niet automatisch een verlengingsaanbod ontvangt zodra uw contract verlengbaar is. Als contractant bent u zelf verantwoordelijk voor het contract en het eventueel verlengen van het contract. De omzetting naar het KPN EEN MKB abonnement is vanuit ons gekomen, omdat de oude Zakelijk Mobiel Onbeperkt abonnementen gingen verdwijnen. Daarom hebben we alle klanten die nog zo'n oud abonnement hadden om moeten zetten naar een KPN EEN MKB abonnement. En zoals in de screenshot ook staat, is het bij die abonnementen zo dat de toestelkosten wel gesplitst werden. 

Tot slot ben ik verder het systeem in gedoken om te achterhalen wie met u gesproken heeft over een creditering, maar zonder succes. Wat is er met u afgesproken over het laten weten of u akkoord gaat met de credit van € 200,-?

beste @Rick S. 

ik heb tot 22-10-2020 om te kiezen voor 200 omdat ik hier 8 weken mee bezig ben geweest als het niet langer is.

wat mij eigenlijk meer zegt dat ik wel recht op een creditatie, maar met 200 euro ben afgekocht.

 

kunnen jullie niet checken met wie ik toen gesproken heb/ wie die mail heeft gestuurd van kopie factuur…?

dat is namelijk degene die mij precies vertelde welk abbonement ik had en dat er meerdere mensen zijn die hiervoor geld terug krijgen….

 

kortom, ik kan dus beter die 200 euro nemen en afgekocht worden daarmee? of zeg je we duiken er nog wat verder in?

edit: als de toestel kosten bijv 25 euro zijn en niet apart vermeld worden, betekent dit dus dat ik de afgelopen 5-6 jaar 25 euro per maand hebt betaald voor niets, en krijg ik geen geld terug aangezien dit niet apart vermeld wordt? en omdat ik geen particuliere klant was? dat is toch raar?

 

mvg Ronnie de Vries

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen Ronnie, 

Heel eerlijk gezegd ben ik ook erg benieuwd naar de collega die dit aanbod heeft gedaan. Ik kan dit namelijk niet terugvinden. En het klinkt meer als een tegemoetkoming voor alle tijd die u hierin heeft gestoken, maar dat is slechts een aanname. Dit veranderd namelijk niets aan de situatie met dit ‘oude’ abonnement en het feit dat het abonnement niet eerder verlengd of gewijzigd is. En wat betreft de melding van mijn collega dat er klanten zijn die een credit voor toestelkosten hebben gekregen, er was een periode (die inmiddels al een poosje verstreken is) dat particuliere klanten een claim konden indienen. Hoe dit verder afgehandeld is durf ik niet te zeggen, maar net zoals er eerder met u besproken is was dat alleen voor particuliere klanten. 

Daarnaast zou ik er graag nog verder in willen duiken om te kijken wat er mogelijk is, maar eerlijk gezegd heeft dat geen zin. Ik ga er geen credit voor u uit kunnen slepen, hoe graag ik dat ook zou willen. Het voorbeeld dat u schetst gaat volgens mij niet helemaal op. Omdat er bij deze abonnementen een vast maandbedrag bepaald is (met een eenmalige betaling voor het toestel) weten we niet welk deel daarvan eventueel voor het toestel bedoeld zijn. En de reden waarom we geen credit kunnen regelen voor toestelkosten is omdat u ervoor gekozen heeft om het abonnement aan te houden (ook nadat het initiële contract verlopen was) en daarmee dus ook de maandelijkse kosten aan te houden. Zoals eerder besproken hadden de kosten aangepast kunnen worden door het abonnement bijvoorbeeld te verlengen naar een Sim Only abonnement. 

 

Reageer