Vraag

VoLTE / 5G buitenland

  • 13 July 2022
  • 9 reacties
  • 612 keer bekeken

Beste Forum en KPN,

Aangezien wij een nieuwe klant in Duitsland hebben brengen wij de laatste tijd veel tijd door in Duitsland. Echter zijn wij hierdoor op een probleem gestuit. Naast dat KPN momenteel geen 5G aanbied in Duitsland wat meer een leukigheid is dan echt werkelijk nodig. Bied het ook geen VoLTE aan. Het probleem is echter dat het 3G netwerk in Duitsland is uitgeschakeld, en als je probeert te bellen met iemand op 2G terwijl je in de auto zit dan kom je nogal van de koude kermis thuis. Als in het is gewoon niet bruikbaar. Naast dat je internet wegvalt aangezien je telefoon naar 2G schakelt.

Kan hier vanuit KPN meer duidelijkheid over gegeven worden over wanneer hier eventueel oplossingen voor is? Medewerkers van de klant in Nederland hebben wel gewoon VoLTE en VoWifi (Al is dit Telekom klanten op het T-Mobile netwerk).


9 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Goedemiddag @tvanhal,
Welkom op het Zakelijk KPN Forum!

 

Het klopt dat de functionaliteiten VoLTE en VoWIFI nog niet mogelijk zijn op alle andere buitenlandse netwerken. Dit heeft ook te maken met de keuzes van de andere providers die het gebruik van deze functies op hun netwerk wel of (nog) niet toestaan. Maar ik kijk graag voor je of ik een statusupdate kan achterhalen.

 

Kan je het klantnummer van de mobiele abonnementen in je forum profiel invullen, en mij een seintje geven als je dit gedaan hebt. Dan ga ik verder voor je op onderzoek!

Goedemiddag @tvanhal,
Welkom op het Zakelijk KPN Forum!

 

Het klopt dat de functionaliteiten VoLTE en VoWIFI nog niet mogelijk zijn op alle andere buitenlandse netwerken. Dit heeft ook te maken met de keuzes van de andere providers die het gebruik van deze functies op hun netwerk wel of (nog) niet toestaan. Maar ik kijk graag voor je of ik een statusupdate kan achterhalen.

 

Kan je het klantnummer van de mobiele abonnementen in je forum profiel invullen, en mij een seintje geven als je dit gedaan hebt. Dan ga ik verder voor je op onderzoek!

Hey Matthew,

Klantnummer is ingevuld!

Reputatie 4
Badge +2

Bedankt voor het invullen van het klantnummer. Ik heb de gegevens er direct bijgehaald en navraag gedaan over de mogelijkheid van VoLTE Roaming op andere netwerken. Op dit moment kunnen wij enkel VoLTE Roaming bieden via AT&T in de VS en bij Swisscom in Zwitserland. Er wordt hard aan gewerkt om hier meer providers/landen aan toe te voegen, maar wanneer dit beschikbaar is in Duitsland kan ik helaas nog geen concrete uitspraak over doen. 

@Matthew het lijkt erop dat ik nu wel ineens HD bellen heb in Duitsland. Is dit officieel ook veranderd? 5G is helaas nog niet beschikbaar.

Reputatie 4
Badge +2

@tvanhal zelf heb ik hier nog geen signalen van ontvangen maar ik vraag het graag voor je na. Op welke manier merk je dat HD bellen nu wel mogelijk is.
Is enkel de geluidskwaliteit verbeterd of krijg je ook een andere indicator te zien?

@tvanhal zelf heb ik hier nog geen signalen van ontvangen maar ik vraag het graag voor je na. Op welke manier merk je dat HD bellen nu wel mogelijk is.
Is enkel de geluidskwaliteit verbeterd of krijg je ook een andere indicator te zien?

Mijn telefoon zegt HD of HD+ bij de gesprekken. Daarnaast heb ik nu ook 5G ontvangst lijkt het op.

Reputatie 4
Badge +2

Beste @tvanhal ,

Ik heb een terugkoppeling ontvangen en het klopt dat op dit moment door O2 in Duitsland VoLTE ondersteund wordt voor KPN abonnementen! 😀

Beste @tvanhal ,

Ik heb een terugkoppeling ontvangen en het klopt dat op dit moment door O2 in Duitsland VoLTE ondersteund wordt voor KPN abonnementen! 😀

Het “werkt” inderdaad, al vallen gesprekken constant weg, mijn telefoon zegt dan verbinding met server verloren en weg is het gesprek. Helaas nog niet optimaal en het ligt niet aan het ontvangst op de locatie waar ik het test.

Reputatie 4
Badge +2

Goedemiddag @tvanhal,

Ik kijk graag of ik hier intern melding van kan maken zodat dit probleem wat specifieker onderzocht kan worden. Zou je mij in een privébericht de volgende gegevens kunnen sturen:

  • het betreffende 06 nummer
  • het type/model toestel wat gebruikt wordt
  • een of meerdere momenten dat het issue heeft plaatsgevonden (indien mogelijk)
  • 1 of meerdere locaties/landen waar het issue heeft plaatsgevonden (indien mogelijk)
  • of het toestel al een keer opnieuw is opgestart nadat het issue heeft plaatsgevonden, ja/nee

Reageer