Vraag

Geen data van Dragino LGT92 GPS tracker

  • 8 oktober 2020
  • 4 reacties
  • 78 keer bekeken

Beste KPN,

 

Ik wil graag een Dragino GPS tracker  (LGT 92) op een landelijk dekkend Lora Netwerk aansluiten. Ik heb de tracker met succes op “the things network” aangesloten. Echter, “the things network” is niet landelijk dekkend dus daarom heb ik geprobeerd de tracker op het KPN netwerk aan te sluiten. 

 

De aansluiting gaat prima (join accepted) maar de communicatie komt niet op gang (ik ontvang geen payloads). 

 

Wat kan ik doen om te bepalen wat ik verkeerd doe?

 

 


4 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Goedemiddag @Marko ,

Wat tof om te lezen dat u met de ons netwerk aan de slag bent gegaan! 
Ik zie inderdaad dat het device goed op het netwerk is aangemeld. In principe zou het dus moeten werken. 

Ik vraag mij tegelijkertijd ook even af of u onze Docs pagina al gevonden heeft. Hier vindt u onderstaande afbeelding met mogelijke oorzaken voor het uitblijven van berichten: 

Hopelijk komt u hier mee verder. Anders horen we het natuurlijk graag en gaan we verder op onderzoek uit. 

Hallo Rick,

 

Bedankt voor je link naar de documentatie. 

Ik heb gezocht naar de oorzaak en zie dat de ‘join accept’ niet door de tracker wordt verwerkt. Ik lees het volgende in de KPN documentatie :

I don't see uplink data appearing in the LoRa data history! I only see join requests and accepts.

This means the join is completed from the network point of view, but somehow your device does not see it the same way. Try the following to fix it:

  • Often join accepts are sent on the RX2 receive window. Is your RX2 receive window correctly configured? This should be 869525000 MHz and DR0 (SF12). Some device manufacturers have the device wrongly configured with the RX2 receive window listening on DR3 (SF9).

De tracker is geconfigureerd op RX2 receive window DR3 (zie onderstaande uitdraai van de configuratie.). Ik kan de RX2 receive window window aanpassen naar DR0 maar deze wordt bij iedere JOIN weer automatisch teruggezet naar DR3 (zie onderstaande uitdraai van het JOIN request protocol).

 

Betekent dit dat ik de tracker niet kan gebruiken op het KPN netwerk?

 

Configuratie:

AT+DEUI=xxxxx
AT+DADDR=xxxxxx

AT+APPKEY=xxxxxx
AT+NWKSKEY=xxxxxx
AT+APPSKEY=xxxxxx
AT+APPEUI=xxxxxx
AT+ADR=0
AT+TXP=0
AT+DR=5
AT+DCS=0
AT+PNM=1
AT+RX2FQ=869525000
AT+RX2DR=3

AT+RX1DL=1000
AT+RX2DL=2000
AT+JN1DL=5000
AT+JN2DL=6000
AT+NJM=1
AT+NWKID=00 00 00 00
AT+FCU=0
AT+FCD=0
AT+CLASS=A
AT+NJS=0
AT+RECVB=0:
AT+RECV=0:
AT+VER=v1.6.1 EU868

AT+HWVER=v1.5.0,L76-L
AT+CFM=0
AT+CFS=0
AT+SNR=0
AT+RSSI=0
AT+TDC=300000
AT+ACE=60000
AT+KAT=3600000
AT+FTIME=150
AT+PORT=2
AT+CHS=0
AT+SGM=1
AT+MD=1
AT+LON=1
AT+MLON=0
AT+PDOP=3.00
AT+NMEA353=0
AT+NMEA886=0
AT+RX1WTO=24
AT+RX2WTO=9

 

JOIN request protocol


[12497]***** UpLinkCounter= 0 *****

[12896]TX on freq 868100000 Hz at DR 5

[12962]txDone

[17952]RX on freq 868100000 Hz at DR 5

[17980]rxTimeOut

[18958]RX on freq 869525000 Hz at DR 3

[18998]rxTimeOut


[19932]***** UpLinkCounter= 0 *****

[20332]TX on freq 868100000 Hz at DR 5

[20398]txDone

[25387]RX on freq 868100000 Hz at DR 5

[25416]rxTimeOut

[26393]RX on freq 869525000 Hz at DR 3

[26433]rxTimeOut

 

Etcetera Etcetera

Van Dragino de bevestiging gekregen dat het probleem wordt veroorzaakt door de DR3  instelling.

Dragino gaat de firmware aanpassen om het device geschikt te maken voor het KNP netwerk.

Reputatie 6
Badge +6

Goedemiddag @Marko ,

Naar aanleiding van uw bericht van zaterdag heb ik intern een hulpvraag uitgezet. Hier heb ik tot op heden nog geen volledige terugkoppeling op ontvangen. Goed om te lezen dat u ook contact heeft gehad met Dragino en dat de oorzaak is gevonden. Geldt dit overigens voor dit specifieke Dragino device of voor alle Dragino devices?

Reageer