Vraag

LoRa netwerk foutmelding

  • 2 August 2021
  • 8 reacties
  • 79 keer bekeken

LoRa netwerk foutmelding

Ik krijg de volgende foutmelding bij het koppelen/toevoegen van een LoRa netwerk bij het developers account, nadat ik de DevEUI + AppEUI + AppKey heb ingevoerd: 
There was a problem creating the KPN LoRa Network: Conflict


8 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen @Jeroendh,

Welkom bij de IoT Community! 
Goed dat je dit topic hebt aangemaakt. Ik heb deze melding ook bij een andere gebruiker voorbij zien komen en heb daarom direct de specialisten aan het werk gezet om te onderzoeken waar het issue precies in zit. Ik hoop daarom ook snel duidelijkheid te hebben. 

Zodra ik een terugkoppeling ontvang kom ik uiteraard direct bij je terug. 

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen Jeroen, 

Daar ben ik weer! 
Ik heb nog geen terugkoppeling ontvangen, maar ik heb net nog wel even naar jouw account gekeken. Ik zie op dit moment 1 device in het account naar voren komen. Dit device is nu aangemeld op het netwerk. Ik zie alleen wel dat er in de flow nog geen actieve decoder staat ingesteld:
 

Bedankt voor uw reactie. Ik heb nog een device toegevoegd. Die decoders waar u aan refereert, daarvan wist ik niet dat deze toegevoegd moesten worden. 

Staat dit nu juist? Ik denk dat u dit heeft gekoppeld?

Ik krijg nog geen data binnen. Heeft elke device een aparte flow nodig of is één flow genoeg? 

Staat alles nu juist gekoppeld en ingevoerd?

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen Jeroen, 

Ik heb nog even naar het account gekeken en ik zie nu 2 devices naar voren komen., BEEPBASE-6B7C & BEEPBASE-OD5A. 
Beide devices staan geregistreerd op het netwerk en moeten nu berichten kunnen ontvangen en sturen. Verder zijn de devices nu ook allebei aan de flow (inclusief decoders, encoder en destination) gekoppeld. Dat staat dus in principe allemaal goed. 

De volgende stap is om een Join Request te sturen zodat de devices toestemming krijgen en daadwerkelijk op het netwerk aangemeld worden. Meer informatie hierover vind je op de LoRa Devices pagina. Op deze pagina vind je ook onderstaande (mogelijke) oorzaken voor wanneer de Join niet zichtbaar is in de LoRa Data History: 
 

 

Het verbinden is gelukt uiteindelijk. Nadat het software probleem werd opgelost. 

Maar bij het versturen van de gegevens berichten krijg ik de volgende melding:

Unconfirmed data+Mac

Ik denk dat er toch nog iets niet juist staat, maar ik kan dat niet vinden. De gegevens worden dus niet ontvangen en kan ik niet lezen op de BeepBase applicatie. 

Hoe moet ik dit oplossen?

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag Jeroen, 

Bedankt voor je bericht! 
We hebben de berichten in de portal gecheckt en dat ziet er op zich allemaal goed uit. Er gaan berichten heen en weer en er wordt ook een locatie meegestuurd. De message type ‘Unconfirmed data + Mac’ geeft slechts aan wat voor soort bericht het is. Meer informatie hierover vind je op de LoRa devices pagina. 

Verder is het goed om de decoders en encoders na te lopen. Zo zien we bijvoorbeeld dat je onder andere de decoder ‘Decoded ThingsML for LoRa payload’ hebt geactiveerd. Gebruik je ThingsML

In principe gaat alles aan onze kant goed, dus het is voor ons lastig om nu te bepalen waar het precies misgaat. Het is wellicht ook een idee om te kijken of men vanuit Beep Support hulp kan bieden. 

Ok. Bedankt. 

Ik gebruik niet ThingsML, geen idee wat het is en waarvoor. 

Hoe kan ik dit dan uitzetten?

 

Bij Beep begrijpen ze het ook niet heb ik het idee. Ik ben al maanden bezig om dit aan de praat te krijgen. Raar want er zijn best al veel mensen die ermee werken. 

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag Jeroen, 

Als je geen ThingsML gebruikt dan is het inderdaad ook niet nodig dat deze decoder aanstaat. De decoders kunnen beheert worden vanuit de Portal. Hiervoor ga je naar ‘Project’, klik je op de ‘Flow’ en vervolgens op ‘Data Processing’. En daar kan je dan de ThingsML decoder uitzetten. 

Verder heeft een van de specialisten nog even meegekeken om te kijken of we je gericht advies kunnen geven. Hierbij heeft hij een webhook.site toegevoegd om te checken hoe de berichten daarop binnen komen. De berichten komen goed binnen en er wordt een payload verstuurd door het device. Voor zover wij begrijpen van de online informatie over Beep (bijvoorbeeld Beheer je eigen applicatie die communiceert met beep.nl ), is de Beep app dan de decoder en moet het bericht/de payload daar dus verwerkt/gedecodeerd worden. 


Tot slot zie ik ook dat Beep ook een forum heeft. Het is dus ook mogelijk om via die route hulp in te schakelen m.b.t. het gebruik en instellen van de app. 

Reageer