Vraag

LoRaWAN uplinks komen niet "in de flow"

  • 29 October 2020
  • 4 reacties
  • 224 keer bekeken

Ben bezig met het testen van een device. Alles gaat prima, device joined, uplinks komen (kwamen) netjes door via https flow+destination. Nu stopt de doorgifte ineens. De uplinks zijn nog wel zichtbaar in de things portal, maar de portal meldt ook al enkele uren inactiviteit (precies zo langs als als de berichten niet meer doorkomen). Ons https end-point werkt wel gewoon nog. Als test ook een mqtt end-point aangemaakt, ook daar niets meer…

Screenshot is van ~20:30, laatste uplink is dus net aangekomen, toch meldt portal 2 hours inactivity..

 


4 reacties

OK.. wat er gebeurt is dat de berichten “opstropen” ergens bij KPN. HTTP en MQTT endpoints werden na verloop van tijd (~2.5 uur later)  weer geroepen met de uplink-data, vanaf het punt (in tijd) waar het was opgehouden. Langzamerhand, over het verloop van vannacht, zijn alle datapunten weer aangevuld. 

Er lijkt dus sprake van congestie bij KPN, een queue dit volloopt of iets dergelijks. Berichten (uplinks) komen dan nog wel binnen bij KPN, maar werden niet direct geflusht naar de flow-destinations.

Geen data kwijt dus, maar ver ernstig vertraagd. In mijn opinie toch iets om naar de kijken(?).

Reputatie 7
Badge +6

Goedenavond @rogiertje

Excuses voor mijn late reactie! 
Ik ben afgelopen vrijdag vrij geweest en kom uw bericht nu pas tegen. Ik heb uw account opgezocht en voor zover ik kan zien lijkt alles nu goed te gaan. Ik kan niet precies plaatsen waar dit aan gelegen heeft, dus dat ga ik intern even navragen. Zodra ik een terugkoppeling ontvangen heb kom ik nog even bij u terug. 

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen @rogiertje,

Daar ben ik weer! 
Ik heb een collega even mee laten kijken en de constatering die u in uw 2e bericht omschrijft lijkt inderdaad te kloppen. Bij fouten in het systeem worden berichten inderdaad vertraagd zodat ze niet verloren gaan. Gelukkig loopt het verkeer nu weer door. Natuurlijk laten we dit niet verder gaan. Mijn collega neemt dit verder in behandeling en gaat onderzoeken wat de vertraging precies veroorzaakt heeft. Vervolgens gaan we kijken naar een structurele oplossing om dit in het vervolg te voorkomen.  Heel erg bedankt voor de melding! 
 

Als we nog iets anders voor u kunnen betekenen horen we het graag! 

Dag Rick,

 

Het is voor mij niet echt een probleem, maar voor jullie inderdaad goed om inzicht te hebben wat er gebeurt. Bedankt voor de nette opvolging in ieder geval!

 

Rogier.

Reageer