Beantwoord

Spreadings Factor, RSSI meesturen/ophalen

  • 8 February 2022
  • 9 reacties
  • 118 keer bekeken

Hallo,

Op moment gebruiken wij nog de oude kpn-lora portal en hebben daarmee een https connectie naar Azure.
We willen graag overstappen naar KPN things portal (met https of eventhub) echter mis ik de mogelijkheid om de volgende gegevens mee te sturen en/of op te halen doormiddel van de API.

  • Spreading Factor
  • RSSI

Dit zijn gegevens die we gebruiken in de monitoring van de sensoren.
Is het mogelijk om deze wel op een of andere manier mee te sturen en of op te halen?
 

Ik zie dat ze wel beschikbaar zijn in de portal maar niet in het meesturen:

PS: de sensoren die we verbinden zijn Elsys en MCS1608 (lijken op ED1608)

icon

Beste antwoord door Rick S. 17 February 2022, 11:02

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @thomas.heuvel,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum! 
Natuurlijk help je graag verder. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of het mogelijk is om de RSSI en de Spreading factor mee te sturen naar het device of op te halen middels een API. Ik ga dit voor je voor navragen. 

Ik heb trouwens in de Things Portal gezocht naar jouw account en ik denk dat ik het gevonden heb. Klopt het dat je met een ander mailadres in dit Portal geregistreerd bent? En de gebruikersnaam die je in de Portal gebruikt is Thomas van den Heuvel, toch? 

Hoi Rick,

Alvast bedankt voor het na vragen.

Ja het klopt dat mijn email adres anders is. (was @engie en nu @equans)

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag Thomas, 

Ik heb de specialisten gesproken en een terugkoppeling gekregen. 
Volgens mijn collega's is het mogelijk om via een API call dergelijke gegevens te krijgen. 

Op de pagina API access staan meer informatie en instructies over het gebruik hiervan. Als voorbeeld van een API call noemde mijn collega een postman call

Tot slot zijn we benieuwd of je wat meer kan vertellen over hoe jullie deze gegevens willen gebruiken in de monitoring van de sensoren?

Beste Rick,

 

Bedankt voor de terugkoppeling.
Echter had ik de API call al geprobeerd maar daar is de SF factor en RSSI niet te zien. (doormiddel van de Postman Call)

De apparaten zijn op te halen als een lijst maar daarin staan alleen de basis gegevens.


Als ik de site van ThingsPortal inspecteer zie ik dat jullie een "wlogger” request doen waarin de gegevens van de SF factor en RSSI terug komt. Echter als ik die uitvoer (met de juiste token) dan krijg ik het volgende terug: "Not Acceptable”.

Wat op zich ook logisch is omdat dit ook niet in de documentatie staat.

 

Verder gebruiken wij deze informatie om te zien of de sensoren goed of slecht verbonden zijn en hiermee kunnen we dan bepalen/inschatten hoe snel de batterij leeg gaat. Omdat wij veel Elsys sensoren gebruiken en deze sensoren geen battery level hebben kunnen we doormiddel van de SF factor bepalen hoe snel ze leeg gaan (ongeveer).

Ook hebben we deze informatie aan een monitoring platform hangen waar we alarmen op ingesteld hebben. Dus als een sensor opeens van SF7 naar SF12 of iets dergelijks gaat weten we dat en zal de batterij een stuk sneller leeg gaan.

Reputatie 7
Badge +6

Beste Thomas, 

Bedankt voor het testen en de toelichting! 
Ik heb dit teruggekoppeld naar de specialist en wacht op een terugkoppeling met een nieuw advies. Zodra ik antwoord krijg kom ik uiteraard direct weer bij je terug. 

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen Thomas, 

Daar ben ik weer! 
Ik heb weer even contact gehad en de specialist heeft naar de instellingen van de postman call gekeken. 
Hier blijkt een regel in te staan die niet goed begrepen wordt in de API call. 

Er staat nu een accept regel in met value  */* en volgens mijn collega gaat het daar mis. Je kan een regel zoals hieronder toevoegen (boven de bestaande accept regel): 

Als je dit project nog verder uit gaat breiden en eventueel een upgrade wilt kan ik je ook in contact brengen met collega's om dit verder te bespreken en te kijken hoe we de beste oplossing voor het project kunnen bieden..

Ik hoop dat je hiermee verder komt! 

Beste Rick,

Bedankt voor de snelle terugkoppeling. zelf was ik met vakantie dus vandaar mijn late reactie.

Ik heb het geprobeerd om de API call uit te voeren met de bovenstaande Accept header en ik krijg de gewenste response.
Dus nu kunnen we de RSSI en SpreadingsFactor uitlezen.

Als we de eerste devices gaan overzetten moeten we het project gaan upgraden dus het is denk ik wel handig als ik in contact kom met een collega van jou.

 

Bedankt voor de hulp.

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag Thomas, 

Altijd goed om even vakantie te hebben! Hopelijk heb je er van kunnen genieten. 
Verder ben ik blij om te lezen dat het nu gelukt is om middels de API Call de RSSI en de Spreadings factor uit te lezen. 

Wat betreft de eventuele upgrade ga ik je in contact brengen met een collega. Ik wil je hiervoor alleen nog vragen om mij een privébericht te sturen met een mobiel telefoonnummer die we kunnen gebruiken. En misschien voor de zekerheid welk mailadres we eventueel kunnen gebruiken.

Reputatie 7
Badge +6

Bedankt voor het sturen van de contactgegevens! 
Ik heb dit direct doorgezet naar mijn collega's. Ik verwacht dat er snel contact wordt opgenomen.

Mocht ik nog iets horen over wanneer precies, dan geef ik dit natuurlijk door! 

Reageer