Vraag

ABP lukt, maar OTAA niet

  • 6 June 2017
  • 13 reacties
  • 1323 keer bekeken

Ik wil mijn device graag met OTAA aanmelden, maar het lukt alleen met ABP. Ik gebruik om te testen een kale RN2483 waarmee ik via een RS232-USB kabel vanaf de pc mee communiceer.
De Device EUI van de RN2483 en de KPN Developer Portal komen overeen en de AppKey ook. Verder is er niks nodig toch? Bij ABP zijn ook de NwkSKey en AppSKey ingevuld, maar deze zijn bij OTAA voor zover ik begrijp niet nodig. Moet de appkey nog ingesteld worden? Ik heb geprobeerd met ADR on en ADR off, maar dat maakt geen verschil. Ik heb nog geprobeerd het vermogen hoger te zetten:
radio get pwr
2
radio set pwr 15
ok
De overige instellingen zijn default ingetseld voor zo groot mogelijk bereik:
mac get dr
0
radio get sf
sf12
radio get bw
125
radio get cr
4/5

Het viel me trouwens ook op dat de Device EUI door de portal gegenereerd wordt. Deze heb ik dus op de RN2483 aangepast en hij komt nu niet meer overeen met de hwuid van de RN2483. Hoe zit dat eigenlijk?

Ik heb ook nog even op een andere locatie geprobeerd met de laptop in de auto, maar dat lukte ook niet.
Alvast bedankt.

13 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Bij OTAA worden de NwkSKey en AppSKey automatisch gegenereerd bij een join request. Een join request wordt verstuurd zodra je verbinding wil maken met het LoRa netwerk via OTAA.
Het probleem dat je hebt klinkt mij erg bekend. Zou je eens kunnen kijken welke versie van de firmware er op de RN2483 module draait? Als deze lager is als 1.0 dan zal je de firmware van de module moeten updaten.
Jeroen, bedankt voor je tip. De firmware versie is 1.0.3 Mar 22 2017 06:00:42, dat zou dus goed moeten zijn.
Ik heb gister nog even geprobeerd op het TTN netwerk, dat lukte wel als ik dicht genoeg bij een gateway zat. Op mijn huidige locatie heb ik echter niet genoeg bereik op het TTN netwerk.
Reputatie 3
Badge +1
De firmware is dan inderdaad niet het probleem. V1.03 is de nieuwste versie. Het verbinden met OTAA kan even duren voordat het lukt. Dat is in ieder geval de ervaring die ik ermee heb. Soms moet ik zelfs een minuut lang blijven proberen voordat is succes heb.
Reputatie 7
Badge +6
Hi @duizendmiljard

Welkom op het Zakelijk KPN Forum! :D

Ik heb een controle gedaan en ik zie dat er op dit moment 2 devices gereed staan om met OTAA aan te melden. Deze verzoeken moeten nu het laatste zetje krijgen om de aanmelding te voltooien. Uiterlijk morgen zou dit gerealiseerd moeten zijn. Als het morgen niet afgerond is gaat er vermoedelijk inderdaad iets mis. Ik doe morgen nog een controle en kom hier morgen op terug.
Nog steeds niet gelukt helaas. Wat bedoel je met aanmelden? Ik heb 2 verschillende modules geprobeerd, met allebij hetzelfde resultaat.
Reputatie 7
Badge +11
Beste @duizendmiljard,

De OTAA aanmeldingen worden elke dag door KPN geverifieerd en geregistreerd. Het is ons opgevallen dat er sinds 1 juni geen OTAA devices meer aangemeld zijn. We zijn hier momenteel mee bezig en ik hoop morgen een update te hebben dat het weer lukt!

(het ligt dus niet aan u! :))
Is bovenstaande probleem om een device met OTAA aan te melden nog aanwezig, want het lukt mij niet om op deze manier een device aan te melden?
Reputatie 3
Badge +1
Als ik het goed heb kun je dit zien aan het icoontje bij de status van je device. Als je daar met je muis overheen gaat krijg je een beschrijving van de status te zien.
Ja, dat is wel duidelijk daar staat: "device is not yet activated", maar mijn vraag is of de software update bij de KPN al is uitgevoerd waarover Tim hier boven (3 berichten terug) over spreekt.
Reputatie 3
Badge +1
Zolang die melding er staat is het apparaat nog niet geactiveerd en kun je dus nog niet communiceren via LoRa. Zodra het apparaat is geactiveerd zal er de volgende status staan: "Device should be active, but no message has been received yet" aangegeven met een blauw rondje met een vraagteken erin.
Reputatie 7
Badge +11
Mijn excuses voor het ongemak. De OTAA aanmeldingen zijn nog niet verwerkt.
Ik ben hier momenteel achteraan en kom z.s.m. met een update.
Reputatie 7
Badge +6
Op dit moment zijn wij nog met de specialisten in gesprek over de OTAA aanmeldingen die nog niet verwerkt zijn. Tot onze spijt moet ik melden dat er op dit moment nog geen oplossing gevonden is.
Natuurlijk blijven wij hier hard aan werken. Ik vertrouw erop dat we snel tot een oplossing gaan komen en zullen dit natuurlijk direct melden!
Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen Allen,

Gistermiddag hebben wij de melding gekregen dat de OTAA aanmeldingen geactiveerd zijn.
Dit betekent dat de aanmeldingen voltooid zijn en dat u verder kunt.

De status van het apparaat moet dus zijn:

Zodra het apparaat is geactiveerd zal er de volgende status staan: "Device should be active, but no message has been received yet" aangegeven met een blauw rondje met een vraagteken erin.

Reageer