Vraag

Activeren met OTAA

  • 4 April 2018
  • 14 reacties
  • 901 keer bekeken

Een dag of 3 geleden heb ik een apparaat geconfigureerd op de developer portal. Het is een tracker waar ik wel vaker experimenten mee gedaan heb. In dit geval zou ik graag OTAA willen gebruiken, maar tot dusver zie ik nog niets gebeuren. Ik weet dat het tot 24 uur kan duren voordat activatie begint, maar deze termijn is ruimschoots verstreken. Ook zit ik hier binnen het dekkingsgebied. Tenminste, prepaid LoRa doet het hier wel.

Het apparaat heeft EUI 6111080220001. De ingestelde App EUI is 0059AC0000010120.

Wat gaat hier mis?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen @AntonR,

Welkom bij de IoT Community!
Het klopt helemaal dat er 24 uur voorbij kan gaan voordat de OTAA activatie voltooid is. Ik ben direct de Developer Portal in gedoken en heb uw device opgezocht. Het device komt naar voren als geregistreerd device, maar zie ik nu wel met een foutmelding naar voren komen. Het device is dus wel aangemeld op het netwerk.

Nu vraag ik mij af of de destination url in dit geval niet voor de foutmelding zorgt. Heeft u het device ook getest met een Hoookbin Endpoint. Dit is een standaard endpoint die u kunt gebruiken om een device te testen zonder eerst een aplication server te creeëren. Hiermee testen we dus of het device met het netwerk overweg kan.
Ja, heb ik getest via de portal, met "Test uplink". Dat bericht komt goed aan.
Reputatie 7
Badge +6
Hi @AntonR,

Excuses voor mijn late reactie!
Door drukte kom ik nu pas aan uw antwoord toe.

Goed om te lezen dat de test met Hookbin succesvol was. Daar gaat het dus in ieder geval niet fout. Nu heb ik zelf niet alle tools om er verder in te duiken. Ik heb daarom een verzoek uitgezet naar onze specialisten. Zij gaan onderzoeken wat ervoor zorgt dat het device met een foutmelding op de portal naar voren komt. Zodra hier een terugkoppeling op komt hoort u dat natuurlijk ook gelijk,

Nu is het dat ik de rest van de week van de zon ga genieten in Ibiza, maar ik vraag mijn collega om dit in de gaten te houden en met u te schakelen als er meer bekend is.
Is er inmiddels al wat meer bekend?
Reputatie 7
Badge +6
Goedemiddag @AntonR,

Bedankt voor uw bericht!
Inmiddels ben ik weer aan het werk en tot mijn verbazing heb ik nog geen terugkoppeling mogen ontvangen. Ik ga dit direct najagen. Mijn excuses dat het zo lang duurt.
Reputatie 7
Badge +6
Goedemiddag @AntonR,

Onze specialisten zijn op onderzoek gegaan. De error die op de portal naar voren komt wordt veroorzaakt doordat het eindpunt (uw application server) niet de response geeft die de developer portal verwacht nadat een lora-bericht is doorgestuurd.

Bij Hookbin is deze response goed, vandaar dat er dan geen error komt. Dit betekent dat er in uw server iets fout gaat. Het kan zijn dat de server het bericht niet goed verwerkt en daarom een fout terug geeft. Dit zou u terug moeten kunnen vinden in de logs van de server.
Ik heb de logs bekeken. Ik zie dat er vanochtend een test naar de applicatie-server is gestuurd. Voor de rest heb ik de afgelopen weken geen enkele inkomend request gehad, en dus ook geen response gestuurd.
Reputatie 7
Badge +6
Hi @AntonR,

Wat vreemd en vooral naar dat u daar ook niet wijzer uit wordt!
Echter is het natuurlijk wel opvallend dat er geen enkel bericht is binnen gekomen. Dat wil namelijk zeggen dat er helemaal geen verkeer is geweest. Mijn advies zou daarom zijn om de application server nogmaals te checken, aangezien het device werkt (met de Hookbin test) en met het netwerk om kan gaan.

Voor alle zekerheid heb ik overigens ook nog even een check gedaan op het SSL certificaat en hier kwam het volgende resultaat uit naar voren:

- De server ondersteunt het minder veilige SSL v3 protocol
- De root en intermediate certificaten staan niet in de juiste volgorde

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of dit in verband staat met dit issue, maar dit viel mij op.
Inmiddels heb ik SSL v3 uitgeschakeld. De volgorde van de certificaten is exact zoals ze door Let's Encrypt zijn aangeleverd. Bij allerlei andere checks zie ik daar geen probleem.

Misschien het vermelden waard: Dezelfde server en hetzelfde script wordt gebruikt bij een commercieel aangesloten apparaat op het KPN netwerkt (SimPoint). Daarvan komen wel berichten binnen. Ik heb sterk de indruk dat het probleem eerder bij de OTAA activatie ligt, dan bij de uitwisseling van berichten naar de application server.

Via de developer portal heb ik weer een uplink test gedaan. Deze komt daadwerkelijk binnen op de server. Zie bijgaande afbeelding. De tekst "OK" is de tekst die het script levert. In de logs die ik een http response code van 200, niet de 0 die in de afbeelding staat???
Reputatie 7
Badge +6
Ik ga dit direct verder doorspelen naar onze specialisten Anton! Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu ook niet zo goed meer weet hoe dit op te lossen. Ik verwacht begin volgende week een terugkoppeling te krijgen 😉
Beste @Rick S. & @AntonR ,

Dit is Melle Dijkstra van een andere topic op dit forum (https://zakelijkforum.kpn.com/lora-forum-16/otaa-lora-connectie-10948).
Volgens mij is deze situatie precies hetzelfde probleem waar ik mee zit. De bijlage van AntonR is ook precies hetzelfde wat ik terug krijg. Het device wil echter niet joinen.

Groeten,
Melle Dijkstra
Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen @AntonR,

Het heeft even mogen duren, maar we zijn weer een stuk verder.
De specialisten hebben behoorlijk diep moet graven en kwamen er uiteindelijk achter dat de devices aan de achterkant niet helemaal juist op het netwerk aangemeld werden. Dat had verder niks te maken met de aanmelding, maar het ging dus op de achtergrond niet helemaal lekker.

Het device komt nu als ' Activated' naar voren op de portal en hij zou nu moeten werken. 😎
Goedemorgen Rick,

De communicatie is op gang gekomen. Wel een vaag probleem zo, maar in ieder geval bedankt.

Vriendelijke groet,
Anton
Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen Anton,

Het is inderdaad een vaag probleem en ik heb ook direct gevraagd of we verder op onderzoek kunnen gaan naar een definitieve oplossing. Voor u werkt het nu natuurlijk, maar we hebben ook nog enkele andere vergelijkbare vragen gekregen. En als blijkt dat in deze gevallen hetzelfde misgaat moet hier natuurlijk een permanente oplossing voor komen.

Ik ben in ieder geval blij dat de communicatie met uw device op gang is gekomen.

Reageer