Beantwoord

Berichten lijken niet te worden doorgestuurd naar de application server.

  • 14 March 2018
  • 17 reacties
  • 420 keer bekeken

We zijn bezig met een LoRa project waarbij een device een bericht verstuurt naar LoRa zodat de application server deze uiteindelijk kan ontvangen.

Het device kan met succes berichten versturen, deze ziet SimPoint, waar de keys zijn gekocht, ook binnenkomen. Helaas houdt het daarna op. SimPoint kan ons ook niet echt verder helpen en hebben al een ticket bij KPN neergelegd. Dat is inmiddels zo'n 2-3 weken geleden. Op dit moment is er nog steeds geen oplossing geboden, of zelfs aangeven waar het probleem (kan) liggen.

We werden er op gewezen van iemand van KPN om de vraag ook eens in dit forum te plaatsen.

Op onze application server zien we niets binnenkomen, ook in de webserver logfiles zien we niet dat de endpoint url wordt aangeroepen.

Als we met Postman een post call doen naar het endpoint komt alles goed binnen.

Waar kan dit aan liggen en hoe kunnen we dit zo snel mogelijk oplossen?
icon

Beste antwoord door Gertbr 18 May 2021, 09:26

Bekijk origineel

17 reacties

Hebben jullie wel een SSL certificaat?

"All application server must have a valid SSL certificate to create a secure HTTPS connection. Please refer to your system administrator is you're unsure about setting this up."

EDIT : https://zakelijkforum.kpn.com/lora-forum-16/requirements-for-your-application-server-8310

Groet,

Esat
Hebben jullie wel een SSL certificaat?

jazeker.
Reputatie 7
Badge +11
Beste @willems,
Welkom op het LoRa forum van KPN! ūüôā

Het is zeker een goede tip van @esatkaraer om problemen met SSL uit te sluiten. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de website SSL Shopper.

Gezien er een ticket in behandeling is bij KPN voor het probleem, ben ik daar achteraan gegaan. Vandaag ontvangt u een terugkoppeling van SimPoint met de analyse en bevindingen van de netwerk specialisten bij KPN. Van de specialisten heb ik begrepen dat ze daarnaast nog enkele zaken aan het testen en uitzoeken zijn, het wordt dus ook nog verder vervolgt.

Ik hoop dat u met de informatie van vandaag verder kunt en de oorzaak weet te vinden. Uiteraard verneem ik dat graag en denken wij graag met u mee op het forum over de oplossing als het niet lukt.

Goedemiddag @Tim ,

Momenteel heb ik exact hetzelfde probleem als @willems.

De keys zijn succesvol toegevoegd bij Simpoint. De data komt daar binnen en wordt vervolgens naar onze application server gestuurd. Maar wij krijgen niks binnen op het aangegeven endpoint.

De application server werkt wel met de 3 devices die ik in het KPN developers portal heb staan. Dit zijn overigens wel andere devices. Daarnaast hebben wij ook een geldig SSL certificaat.

Kunnen jullie mij verder helpen?

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen @Gertbr, 

Welkom bij de IoT Community! 
Als ik het goed begrijp heeft u 3 devices die via de Things Portal eigenlijk vlekkeloos werken, toch? En daarnaast heeft u ook devices via Simpoint en met deze devices speelt het probleem dat de data niet aankomt op de Application server, begrijp ik het zo goed?

 

Als bovenstaande klopt moet ik u melden dat ik hier niet direct mee kan helpen. Ik heb namelijk geen toegang tot de gegevens van gebruikers die via Simpoint verbonden zijn. Ik moet u daarom adviseren om dit probleem bij de servicedesk van Simpoint neer te leggen. Voor uw beeldvorming, Simpoint heeft ook zijn eigen ingangen bij KPN om ondersteuning te krijgen van onze specialisten. Mijn excuses dat ik u moet doorverwijzen. 

Hoi @Rick S. ,

Bedankt voor je snelle reactie.

Het klopt dat de 3 devices via de Things Portal vlekkeloos werken en dat de devices bij Simpoint geen data doorstuurt naar onze server. 

Dan ga ik het probleem nog eens voorleggen aan Simpoint. (Zij gaven namelijk aan dat zij mij ook niet verder konden helpen omdat volgens hen de data gewoon verstuurd wordt naar onze server.)

Nog even een andere vraag. 

Is het niet mogelijk om gebruik te blijven maken van het KPN Things Portal? Dus ook met meer dan 100 devices.
Want daar kunnen wij alles zelf beheren en het werkt fijn. Als wij via Simpoint de devices willen gaan managen dan moeten wij een licentie afnemen van ThinkPark etc. terwijl het KPN Things Portal ook prima zou voldoen.

Reputatie 7
Badge +6

Hi Gert, 

Bedankt voor de toelichting! 
Het is inderdaad verstandig om het nogmaals bij Simpoint voor te leggen. En als inderdaad blijkt dat de data naar de server verstuurd wordt, dan is de conclusie volgens mij dat er iets in de Application server misgaat. Gebruik je bij deze devices dezelfde server als bij de devices die via de Things Portal verbonden zijn? 

Verder kunnen we zeker uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om het direct via ons te regelen. Het gaat overigens niet via een gratis account zoals je nu gebruikt. Om hoeveel devices gaat het in totaal? 

Hi @Rick S. ,

Ja we gebruiken exact hetzelfde endpoint. Daarnaast loggen wij alle requesten die binnenkomen en ik houdt ook de access log in de gaten. In beide logs geen komen niet de requesten binnen vanaf Simpoint. Dus dat is wel vreemd. 

Ja ik ben ook benieuwd naar de mogelijkheden. Ik heb een tijdje geleden een aanvraag bij jullie gedaan en jullie hebben mij in contact gebracht met Simpoint. Ik was in de veronderstelling dat zij de keys etc zouden regelen zodat wij in het KPN Things Portal aan de gang konden. Maar dat is toch anders gebleken. Het nadeel vind ik nu dat wij niet zelf onze devices kunnen beheren. 

Het gaat dit jaar maximaal om 50 devices. De ambitie is richting de 100’en op lange termijn. 

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag Gert, 

Bedankt voor de toelichting! 

Ik was vrijdag net van het weekend aan het genieten toen je dit bericht stuurde. Ik heb vanmiddag een verzoek naar mijn collega's uitgezet om de mogelijkheden voor een overname van Simpoint te onderzoeken en met jou te bespreken. Ik heb hier natuurlijk ook een samenvatting van de huidige situatie gegeven, dus de motivatie voor het verzoek zit erbij. Ik verwacht dat je op korte termijn een mailtje ontvangt om dit verder op te pakken en te bespreken.

Hoi @Rick S. ,

Bedankt, dan wacht ik de mail af.

Groeten,
Gert

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @Gertbr ,

Daar ben ik weer!
Ik kreeg vanmiddag een bericht van mijn collega's met betrekking tot de mogelijkheden om je direct bij KPN aan te sluiten. Ik was in de veronderstelling dat mijn collega contact met jou op zou nemen, maar dat is dus niet het geval. 

Mijn collega geeft aan dat we op dit moment nog geen verdere ondersteuning kunnen bieden bij een afname van minder dan 1000 devices. Het is op dit moment dus niet mogelijk om dit direct via KPN te doen. Hierbij moeten we wel zeggen dat we achter de schermen druk bezig zijn om dit op termijn wel te kunnen realiseren. Wanneer precies is nog niet duidelijk. Daarnaast wordt er ook nog even gekeken of er wellicht een andere reseller beschikbaar is waarbij jullie zelf meer in beheer zijn. 

Hoi @Rick S. ,

Dat is goed om te weten dat het afsluiten rechtstreeks pas kan vanaf 1000 devices. 

Als het bij Simpoint gewoon werkt hebben wij ook geen probleem om daar het beheer te laten. Alleen het probleem is dat de data echt niet binnenkomt op onze application server. En het lijkt er op dat Simpoint ook geen idee heeft wat er fout gaat, dus niemand kan mij echt helpen. 

Daarnaast heb ik gevraagd of ze de data ook naar een endpoint op https://webhook.site/ willen sturen (puur om te testen) en daar komt ook niks binnen. 

Dus of de data wordt echt niet doorgestuurd. Of onze devices zijn niet goed ingesteld, maar dat lijkt me vreemd omdat ik van Simpoint een export van de binnengekomen data heb gekregen inclusief payload. Dus het lijkt mij niet dat de devices het probleem zijn. 

Heb jij enig idee wat ik nog verder kan doen? Want nog een keer contact opnemen met Simpoint heeft weinig zin omdat zij zeggen dat de data goed bij hun binnenkomt  en dat ik de KPN documentatie goed moet doorlezen. Maar volgens mij voldoet onze application server gewoon aan de eisen. Het lijkt er meer op dat de data niet verstuurd wordt naar onze endpoint(s). 

Groeten,
Gert

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hi Gert, 

Goed om te lezen dat er in principe geen probleem is om het bij Simpoint te laten! Een logische voorwaarde is dan natuurlijk wel dat het ook gewoon werkt. Het blijft een vreemd verhaal. Helemaal omdat het met dezelfde server wel werkt met de devices die via de Things Portal aangesloten zijn. Heb je toevallig al geprobeerd om een van de devices die via Simpoint verbonden zijn te testen via de Things Portal? En andersom? Dat geeft wellicht weer iets meer duidelijkheid. 

Daarnaast heb ik ook nogmaals een hulpvraag bij onze specialisten neergelegd. Hopelijk kunnen we je toch nog enigzins helpen om de devices werkend te krijgen. 

Hi @Rick S. ,

Toevallig heb ik nog een exacte dezelfde device over (uit dezelfde batch) die niet bij Simpoint is geregistreerd. Hiermee kan ik uitsluiten of het aan het device ligt. 

Deze heb ik nu toegevoegd via het Things Portal. Data komt succesvol binnen op het portal en wordt ook doorgestuurd naar onze application server. Dus de devices werken prima. 

De devices die ik bij Simpoint heb geregistreerd kan ik niet ook nog eens toevoegen bij KPN. Dan krijg ik een error, wat ook wel logisch is. 

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat Simpoint / ThingPark toch net iets anders zou werken dan het KPN Things Portal als het aankomt op het versturen van de data naar een application server. Misschien dat de specialisten bij jullie hier wat over kunnen zeggen? Al heb ik wel het idee dat zowel KPN als Simpoint beide gebaseerd zijn op ThinkPark. 

Groeten,
Gert

 

Reputatie 7
Badge +6

Hi Gert, 

Goed om te lezen dat je een zelfde soort device in de Things Portal hebt kunnen testen en dat het werkt! Vanuit jouw kant heb je dan eigenlijk alles wel gedaan om het probleem te bepalen. En mijn conclusie is tot nu toe ook dat er bij Simpoint wat misgaat. Ik heb weer even met de specialisten gesproken en het blijft voor ons erg lastig om er goed in te duiken. We zijn daarom ook nog even benieuwd, heb je in het contact met Simpoint ook gevraagd of zij dit via hun eigen kanalen aan ons voor kunnen leggen? Als Simpoint er verder niet uitkomt dan kunnen zij ook een hulplijn inschakelen van onze specialisten. Dit zou volgens mij de volgende stap moeten zijn, zodat er vanuit Simpoint ook wat meer inzage gegeven kan worden. 

En inderdaad wat je zegt, ThingPark wordt voor zover ik weet bij zowel Simpoint als bij ons gebruikt. De Things Portal staat ook in connectie met ThingPark. 

Hoi @Rick S. ,

Het probleem is opgelost door Simpoint.
Er was wat fout ingesteld waardoor de data niet / fout werd doorgestuurd naar onze server.

Wij kunnen weer verder!

Bedankt voor je hulp.

Groeten,
Gert

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen Gert, 

Wat goed om te lezen dat Simpoint het probleem heeft kunnen oplossen!

Begrijp ik goed dat er bij Simpoint iets verkeerd stond ingestuurd? Is er ook besproken wat dit precies was? 

 

Anyway, gelukkig kunnen jullie verder! 

Reageer