Vraag

Developer portal Uplink werkt niet meer

  • 13 januari 2017
  • 13 reacties
  • 349 keer bekeken

Dag,

Al een poos hebben wij een webapi draaien dat data binnenkrijgt vanuit het developer portal.
Dit heeft heel lang netjes gewerkt.

Sinds woensdag werkt dit niet meer. Dit kwam omdat ons developer account verlopen was. Nu hebben we een nieuw account aangemaakt en op dat account devices toegevoegd. Deze devices zijn weer doorgelinkt naar onze webapi. Alleen komt er niks binnen vanuit KPN.

Dit zijn de dingen die nu al heb geprobeerd:
-Wanneer het device data verstuurd wordt dit ontvangen bij KPN en is dat zichtbaar in de debugger.
Maar dit wordt vervolgens niet doorgestuurd naar onze Webapi.

-Wanneer ik een test uplink doe bij het device wordt dit wel doorgestuurd naar onze webapi, alleen het JSON formaat van de test uplink is nog niet correct (andere waarden).

-Wanneer ik de url verander naar een hookbin url wordt dit wel doorgestuurd als het device data verstuurd.

-Wanneer ik met "Advanced REST client" hetzelfde JSON formaat naar onze webapi stuur wordt dit wel ontvangen.

wat gaat hier fout en hoe verhelpen we dit?

13 reacties

Zelfde issue!
Sinds gisteren ( 12-01-2017 rond de klok van 16:00 uur ) stopte mijn communicatie richting Node-Red!
Reputatie 7
Badge +11
Dag mikenahh & PvanLoon,
Bedankt voor de meldingen op het forum. Dat kan bijna geen toeval zijn! (alhoewel mikenahh aangeeft sinds woensdag het probleem te hebben)

Er zijn geen problemen bij mij bekend en ook niet bij mijn collega's van de helpdesk van LoRa. Je zou verwachten dat er wel meer meldingen binnen waren gekomen. In welk gebied zitten jullie? (wellicht dezelfde gateway)

Als er geen oorzaak wordt gevonden en het probleem aanhoudt, moeten we dit nader onderzoeken. Ik verneem graag een reactie.
Beste Tim,

Dank voor je snelle antwoord.

Ik zit regio Rotterdam-H.I.Ambacht-Dordrecht.

Heb ook al andere lora module getest en andere NwkSKey/AppSKey's, Zelfs via mijn collega's DEV account!

Dank voor je aandacht,
Groet Patrick
Reputatie 3
Badge
Omdat ik momenteel via de mobiel reageer kan ik helaas niet heel uitgebreid zijn.

Maar de situatie die jullie schetsen klopt. De "test" berichten wijken af van de daadwerkelijke live berichten.

De live data zit nu in een extra array verwerkt. Print de JSON data die u van KPN ontvangt maar eens uit dan ziet u wat ik bedoel.

Als u bij het DEV portal kijkt ziet u daar de berichten wel binnenkomen?
Beste Timeless,

Ik kan niet voor Mikenahh spreken maar dit is wat ik ondervind:

Twee testjes gedaan:

1.
Als ik een Test Uplink doe krijg ik een "Server returned HTTP response code 200" met mijn eigen response info vanaf Node-Red.
JSON:
{ "LrrSNR": "0", "Lrrid": null, "SpFact": 0, "SubBand": null, "CustomerData": null, "FPort": 1, "Channel": null, "FCntUp": -1, "Time": null, "DevEUI": "*****", "payload_hex": "00123", "CustomerID": 0, "LrrRSSI": "0", "ADRbit": 0, "ModelCfg": 0, "mic_hex": null, "LrrLON": "0", "LrrLAT": "0", "FCntDn": 0, "Lrcid": null, "DevLrrCnt": 0 }

Dus ziet er goed uit wat mij betreft!

2.
Lora device in de auto ingeprikt en een upload om de 5 minuten ingesteld. (Richting Spijkenisse en terug!)
Data is netjes verzonen en zichtbaar in de dev_portal.
(Morgen test ik ook of het in Node-Red komt! Node-Red en mobiel zonder dashboard werkt niet lekker 😉 )

3.
Dus ik Lora device aan de laptop, serial open netjes een OK/mac_tx_ok als antwoord en... ja mooi niets...
Niets in Node-Red, niets in de portal... (Hendrik ido Ambacht)

Morgen zal ik (ver weg van H.I.Ambacht) een testje doen kijken of het binnenkomt in Node-Red!

Tot zover mijn info!
Reputatie 3
Badge
Ah dan heeft u waarschijnlijk hetzelfde probleem als dat ik enkele weken geleden had.

Als u node-red gebruikt kan ik u adverseren het hele bericht van KPN uit te printen. En niet alleen de onderdelen van het msg.payload.

Ik kan vanavond of morgen voor u een voorbeeld hier op t forum zetten van de berichten zoals ik ze nu ontvang.
@tim , ik zie al mijn data gewoon binnenkomen in de debugger. Ik zit in regio Zwolle. Data lijkt niet verstuurd te worden naar onze webapi. Het wordt wel gestuurd als ik de uplink test uitvoer.

@Timeless, het formaat was inderdaad een week of wat terug veranderd. Dit hebben wij toen ook weer werkend gekregen. Hier kan het probleem niet in liggen.

Nog even voor de duidelijkheid. Ons developer account was woensdag 11 januari verlopen waardoor er dus geen data meer binnenkwam, hiervoor heeft het constant gewerkt. Vrijdag 13 hadden we een nieuw account aangemaakt en keys ingevoerd in een device. Met dit nieuwe account hebben we geen data kunnen binnenkrijgen naar onze webapi, aan onze kant is niks veranderd, zelfde url zelfde webapi. Wel komt alle data binnen bij kpn en is het te zien in de debugger.
Reputatie 7
Badge +11
Ik kan vanavond of morgen voor u een voorbeeld hier op t forum zetten van de berichten zoals ik ze nu ontvang.
Dat zou super zijn @Timeless! Ik denk dat veel gebruikers hier erg blij mee gaan zijn :D

Nog even voor de duidelijkheid. Ons developer account was woensdag 11 januari verlopen waardoor er dus geen data meer binnenkwam, hiervoor heeft het constant gewerkt. Vrijdag 13 hadden we een nieuw account aangemaakt en keys ingevoerd in een device. Met dit nieuwe account hebben we geen data kunnen binnenkrijgen naar onze webapi, aan onze kant is niks veranderd, zelfde url zelfde webapi. Wel komt alle data binnen bij kpn en is het te zien in de debugger.
Laten we dit eerst voor u controleren. Wilt u mij een privébericht sturen met uw inlog of DevEUI?

Dus ik Lora device aan de laptop, serial open netjes een OK/mac_tx_ok als antwoord en... ja mooi niets... Niets in Node-Red, niets in de portal...
Raar dat er niets in de portal staat, alle berichten zouden ook in de debugger te zien moeten zijn. Zo niet, kan er iets mis gaan met het verzenden van het bericht door bijvoorbeeld slecht bereik. Ik ben benieuwd hoe de volgende test is gegaan op een andere locatie. Echter van een stukje rijden zou je minimaal toch wel één bericht verwachten.
Reputatie 3
Badge
Hi,

Zoals beloofd het voorbeeld (excuses voor de verlate reactie)

17-1-2017 17:15:26[kpn] lora debug outputmsg : Object{ "_msgid": "HIDDEN", "payload": { "DevEUI_uplink": { "Time": "2017-01-17T17:15:24.688+01:00", "DevEUI": "HIDDEN", "FPort": "1", "FCntUp": "5483", "ADRbit": "1", "MType": "2", "FCntDn": "704", "payload_hex": "HIDDEN", "mic_hex": "HIDDEN", "Lrcid": "HIDDEN", "LrrRSSI": "-115.000000", "LrrSNR": "4.750000", "SpFact": "12", "SubBand": "G2", "Channel": "LC4", "DevLrrCnt": "7", "Lrrid": "HIDDEN", "Late": "0", "LrrLAT": "HIDDEN", "LrrLON": "HIDDEN", "Lrrs": { "Lrr": [ { "Lrrid": "HIDDEN", "Chain": "0", "LrrRSSI": "-115.000000", "LrrSNR": "4.750000", "LrrESP": "-116.254700" }, { "Lrrid": "HIDDEN", "Chain": "0", "LrrRSSI": "-114.000000", "LrrSNR": "-12.000000", "LrrESP": "-126.265724" }, { "Lrrid": "HIDDEN", "Chain": "0", "LrrRSSI": "-118.000000", ....

Zoals te zien is zit de waarde "payload_hex" nu in "DevEUI_uplink", dit was voorheen niet het geval. Ook zijn de Lrr* en etc velden meerde malen zichtbaar, nu weet ik nog niet precies wat hier de betekenis van is, Wellicht iets als de sterkste mast en de overige masten die het bericht toevalliger wijs ook hebben ontvangen.

Maargoed, alles bij elkaar lijkt het me gewoon makkelijker dat KPN deze informatie of eventuele updates van het protocol doorspeelt aan hun gebruikers. Zodat wij ook weten waar wij aan toe zijn. Wellicht dat het ergens te vinden is, echter ben ik dat nog niet tegen gekomen.
Hoi Tim,
Is er al meer bekend mbt dit probleem?
Ik heb het zelfde issue (https://zakelijkforum.kpn.com/lora-forum-16/kpn-lora-developer-portal-8429)

Groet,
Martijn
Hallo Martijn,

Op dit moment is de leverancier van het platform bezig met een onderzoek naar de mogelijke oorzaak.
Zodra daar meer over bekend is zal er op het forum een update geplaatst worden.
Ik heb nog even gekeken in de logfiles van onze webserver of er uberhaupt requests worden gedaan naar onze Webapi. Logfile bevat alle requests die binnenkomen, maar er komen geen requests binnen van KPN wanneer er een uplink is van een device. Wel als er een uplink test wordt uitgevoerd.
Reputatie 7
Badge +11
@PvanLoon, ervaart u nog problemen met het ontvangen van berichten op de server?
Bij het bekijken van uw account, valt het op dat u mogelijk soms tegen de limiet van 10 berichten per uur aan loopt.

Reageer