Vraag

Kastje naar de muur

  • 1 March 2018
  • 1 reactie
  • 363 keer bekeken

Ik heb gebeld met KPN een tijd terug en werd doorverbonden van medewerker naar medewerker die allemaal nog nooit van Lora gehoord hadden. Uiteindelijk kreeg ik iemand aan de lijn die vaag wist wat ik bedoelde en aangaf dat hij nog een folder had liggen met een nummer er op. Dit nummer heb ik gebeld en dit nummer bestond niet meer.

Na lang zoeken blijkt dat ik bij Simpoint aan moet kloppen voor toegang tot het netwerk als het Developer plan verlopen is. Dit heb ik gedaan en hier een key aangevraagd. Nu een abonnement van een jaar dat gestart is. Al met al ben ik nog geen centimeter opgeschoten, want:

- Waar moet ik nu inloggen om mijn apparaat te beheren (voor zaken als endpoints en het monitoren van berichten zoals voorheen in de Developer portal)?
- Wat heb ik nu eigenlijk aan dienstverlening ingekocht voor een jaar? Ik heb een key die ik nergens kan beheren.
- Waarom is het, buiten het Developer-kit verhaal, geen duidelijk traject beschreven voor het gebruik van Lora op het KPN netwerk in de praktijk?

Ik snap dat de hardware kant lastig te beschrijven is aangezien er een boel verschillende lora nodes te bouwen zijn. Maar de rest van het traject is zo onduidelijk gehouden. Zelfs simpoint kan me hier slecht over informeren. Heb meerdere malen gemaild maar ook hier krijg ik geen helderheid over waar de scheiding ligt tussen; Simpoint/KPN/Thinkpark en noem alle termen maar op.

Ik ben niet kwaad maar wel verward over hoe een innovatief nieuw netwerk zo slecht inzichtelijk te krijgen is. Downlink testen in de developer portal functioneert niet met de door KPN aangedragen github voorbeelden bijvoorbeeld. Dit zou dan met "de echte portal" geen problemen opleveren dus is het advies keys in te kopen.. Okey. Wat is dan de "echte" portal?

Ik zal vast een (voor een ander) overduidelijk puzzelstukje missen waardoor dit alles zo verwarrend is, maar geloof me dat ik me een ongeluk gezocht heb op allerlei fora en websites en het kwartje valt totaal niet.

Een ieder die hulp kan bieden, alvast enorm bedankt. Ik vrees namelijk dat ik voor niets keys en hardware aangeschaft heb.

1 reactie

Reputatie 7
Badge +6
Hi @jwktje,

Welkom bij de IoT Community!
Mijn excuses voor de late reactie. Ik had hem al klaar staan, maar nog niet verstuurd. Heel stom van mij 😳

Wat leuk om te lezen dat u eerst met de Developer Portal getest heeft en dat u nu via Simpoint bent aangesloten. Hoe is de Developer Portal bevallen?

Voor uw beeldvorming richten wij ons hier op het forum hoofdzakelijk op ondersteuning bij het gebruik van de Developer Portal. Nu stuur ik u natuurlijk niet zomaar weg en help ik u graag met uw vragen verder. Hieronder mijn antwoorden op uw vragen:
  • Voor zover ik weet beheerd Simpoint de portal voor u. Dit betekent dus dat wijzigingen via Simpoint verwerkt moeten worden. Daarnaast meldt u nieuwe devices middels OTAA aan.
  • Met het abonnement dat u heeft gesloten heeft u toegang tot KPN LoRa netwerk gekregen. Met de key is het mogelijk om een LoRa device toegang te geven tot het KPN netwerk. Het device wordt aangemeld middels OTAA.
  • het LoRa netwerk van KPN is nog maar recent ontwikkeld en in gebruik genomen, daarnaast zien we nog veel veranderingen vanuit LoRa Alliance voor specificaties van het netwerk zoals bijvoorbeeld roaming. Er is een technische dienstbeschrijving beschikbaar voor ontwikkelaars met alle informatie over het netwerk. Gezien er (nog) niet echt "plug&play" hardware bestaat voor LoRa, is de documentatie erg uitgebried en technisch.
Nu is het dus zo dat heel zwart wit gezien Simpoint uw eerste aanspreekpunt is voor ondersteuning. Zoals ik eerder schreef helpen wij u via het forum, voor zover wij dat kunnen, graag verder.

Ik hoop dat ik u hiermee toch iets meer duidelijkheid heb kunnen geven en help u graag daar waar nodig verder!

Reageer