Vraag

Kosten van KPN LoRa ??

  • 25 oktober 2017
  • 7 reacties
  • 7705 keer bekeken

Wat ik nergens duidelijk kan vinden zij de uiteindelijke kosten als ik KPN LoRa wil gebruiken.
Ik wil een b.v een Marvin device gebruiken als temperatuur sensor. Ik wil graag weten wat de kosten zijn na het verlopen van de gratis testperiode. Ik weet dat e.e.a afhangt van hoe vaak de Marvin data uitzendt naar het KPN Lora netwerk, maar ik vind nergens een duidelijk kosten plaatje. Wat kost het me als ik b.v om de 10 minuten met mijn Marvin een temperatuurwaarde verstuur naar de KPN?
Kost het ook wat om de data van een KPN server terug te lezen ?
Waarom zijn de LoRa kosten zo ondoorzichtig? (lees: niet te vinden)
Het aanbieden van een gratis testperiode is leuk en aardig maar ik wil wel graag weten wat er daarna gebeurt voordat ik me hier verder in ga verdiepen.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Beste @LvdK, welkom bij de IoT community van KPN! 🙂

Leuk dat u voor het forum kiest om meer informatie te winnen. Vanuit KPN communiceren we inderdaad geen kosten voor LoRa gezien het per situatie erg afhankelijk is. Om die reden gaan wij graag het gesprek aan met de klant om een advies en aanbod te geven op maat.

Bij LoRa hebben we bundels met een vast aantal uplinks en downlinks. Bij een uplink of downlink maakt u gebruik van het netwerk om contact te maken met uw device. Bij het gebruik van de Thingpark portal en het teruglezen van data is de device niet nodig en gebruikt u geen tegoed.

Als u interesse hebt om verder te werken met LoRa op het netwerk van KPN, help ik uw graag voor meer duidelijkheid over de kosten en mogelijkheden in uw situatie. Om hoeveel devices gaat het in de eerste instantie? Is het voor persoonlijk of zakelijk gebruik?
Ongelooflijk dat je contact moet opnemen om te horen hoeveel zoiets kost...
Ik hoor verhalen van enkele tientjes per jaar voor af en toe een berichtje versturen, aanmeldkosten, administratiekosten etc. Hoe zit dit alles ??
Ik vind het persoonlijk niet erg klantvriendelijk en het haalt mensen bepaalt niet over de streep om te beginnen met LoRa van KPN, ondanks het mooie Marvin project.
Wat is er mis met een tabel waarin alle mogelijkheden staan voor verschillende situaties ???
Zo moeilijk kan dat niet zijn. Valt me tegen van de professionele KPN.
Doe eens een boekje open, jullie netwerk is al een tijd in de lucht dus de prijzen moeten nu wel duidelijk zijn!

In mijn geval gaat het dus maar over één Marvin device voor persoonlijk gebruik na de gratis testperiode.
Temperatuurwaarde (of andere weerdata) verzenden in een zo klein mogelijk bericht, b.v elke 10 minuten. Wat kost me dat ? Dat is alles wat ik weten wil.
Of kan ik beter naar The Things Network ?

Groeten, LvdK
Reputatie 7
Badge +11
Beste @LvdK, bedankt voor uw reactie. Ik stuur uw bericht door naar mijn collega's, ik waardeer uw mening! Jammer om te lezen dat we klantonvriendelijk over komen, dat is natuurlijk niet de bedoeling en nemen we heel serieus.

Om terug te komen op uw situatie, geef ik u graag advies. Voor 1 device en persoonlijk gebruik wil ik u graag doorverwijzen voor een account bij onze partner Simpoint. Simpoint levert Thingpark accounts voor het KPN LoRa netwerk en hebben tarieven op de website staan. Als ik u van meer informatie kan voorzien, verneem ik graag uw reactie.
Zeer bedankt voor de tip van Simpoint. Dat is precies wat ik bedoelde: een duidelijk kosten overzichtje.
Maar waarvoor is hier een vraag op een forum voor nodig?
Waarom geen duidelijke verwijzing naar deze verkoop lijst van jullie partner op de KPN website ?
Maar ik weet nu waar ik ongeveer aan toe ben,
bedankt,
LvdK.
Reputatie 7
Badge +11
Beste LvdK,
Nogmaals bedankt voor uw feedback. Dit neem ik mee naar de verantwoordelijke afdeling!
Concrete terugkoppeling weet ik zelf niet direct te geven. Op het moment heeft KPN ervoor gekozen om met de klanten in gesprek te gaan en een persoonlijk aanbod te doen.
Veel succes met LoRa!

Voor alle vragen over het onderwerp bent u van harte welkom op het forum.
Hallo KPN, Beste Tim,

Ik heb gegevens van Simpoint bekeken en contact met ze gehad. De maximale bundel per device per maand is 9000 uplinks. Dit betekent dat het device een maal per 5 minuten een bericht kan versturen. Stel nu dat ik een maal per minuut een bericht wil versturen met geolocatie. Dan kom ik in de buurt van de 50K uploads per maand. Volgens Simpoint bestaat deze bundel niet en wordt door KPN ook niet aangeboden.

Is hier een reden voor? Een maal per minuut een upload is geen overbodig aantal lijkt mij
Reputatie 7
Badge +11
Dag @RoelWesthoff,

Dat is een zeer interessante vraag! Ook bij KPN en vermoedelijk andere LoRa aanbieders is het niet mogelijk om zoveel berichten uit te wisselen voor 1 device. LoRa is eigenlijk niet gemaakt om veel verkeer te dragen of real time te monitoren, hiervoor zijn er internationale regels en limieten vastgesteld. Meer informatie hierover kan u lezen in onder andere dit topic over de Duty Cycle.

Technisch gezien is het vanwege de duty cycle mogelijk om ongeveer 5 minuten na het oude bericht een nieuw bericht te sturen (bij SF=12). In sommige situaties, waarbij er goed bereik is en daardoor de "time on air" lager, zou het mogelijk om sneller een nieuw bericht te sturen (mits de duty cycle wordt aangehouden).

Met de allergrootste bundel die we momenteel aanbieden is het mogelijk om om per 5 minuten een bericht te sturen. Dat is dus gelijk aan de maximaal inzetbare capaciteit van de duty cycle op SF12. Dit is overigens meteen met zicht op roaming erg handig, gezien iedereen dezelfde specificaties hanteert.

Als u een zeer actieve verbinding met uw device wenst, is misschien LTE-M een betere uitkomst?

Reageer