Vraag

LoRa device functioneert niet via Mendix Cloud.

  • 12 August 2019
  • 17 reacties
  • 1259 keer bekeken

Beste,

We hebben een LoRa node ingesteld op de volgende manier:

De DevEUI is een adres beginnend met 0059AC00. (0059AC0012345678 in ons geval)
De AppKey is een zelf gegenereerde hash.
De AppEUI is 0059AC0000010120 (zoals aangegeven in de documentatie)

Vervolgens laten wij de node joinen via OTAA.

Er ontstaat geen enkel bericht in de debugger. Op geen manier kunnen wij het device laten verbinden met KPN.

Hebben jullie enig idee waaraan het kan liggen?

Bij voorbaat dank,

17 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen Wouter,

We zijn weer een stuk wijzer geworden. Het blijkt namelijk dat de keys vanuit de LoRa Developer Portal kit aangereikt worden op het moment dat u een ABP device aanmaakt in de portal. Dit geldt overigens alleen voor ABP devices en dus niet voor OTAA devices. Dit had niet zo mogen zijn, maar is helaas wel de situatie.

Nu is het zo dat we de Developer Portal aan het einde van het jaar gaan vervangen voor een nieuwe testomgeving en ik begrijp van de ontwikkelaars dat dit tot die tijd niet opgelost gaat worden. Mijn advies is dus om in de Portal ABP devices aan te maken. Zodra u het device aanmaakt wordt er een DevEUI aangemaakt. Als u toch met OTAA devices aan de slag wilt moet u zelf een IEEE geregistreerd device gebruiken. Deze kunnen overigens daarna niet meer gebruikt worden als van testen over gaat naar een abonnement.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben!
Reputatie 7
Badge +6
Hi Wouter,

Daar ben ik weer!
Er zijn inmiddels verschillende testen geweest om te checken waar het misgaat met het automatisch verstrekken van de keys. De laatste paar testen waren succesvol en daarom willen we vragen of u aub opnieuw een aanvraag wilt plaatsen voor de LoRa Developer Kit. Op deze pagina gaat u naar 'order the free LoRa Developer Kit' en vervolgens moet u de keys ontvangen.

Daarnaast gaat het onderzoek naar uw eerste aanvraag onverminderd door, maar we willen u natuurlijk ook niet veel langer laten wachten. Het duurt namelijk al behoorlijk lang!
Goedemiddag @w.rengelink ,

Er gaat nog steeds technisch gezien iets mis met het verstrekken van de keys.
Verschillende collega's zijn ingeschakeld om dit op te kunnen lossen en alsnog te kunnen verstrekken.

Ik hoop dat we dit vandaag op kunnen lossen, maar ik kan daar geen garanties in geven.

Onze excuses voor het ongemak!

Ok bedankt voor de update!
Reputatie 7
Badge +6
Goedemiddag @w.rengelink ,

Er gaat nog steeds technisch gezien iets mis met het verstrekken van de keys.
Verschillende collega's zijn ingeschakeld om dit op te kunnen lossen en alsnog te kunnen verstrekken.

Ik hoop dat we dit vandaag op kunnen lossen, maar ik kan daar geen garanties in geven.

Onze excuses voor het ongemak!
Hi @w.rengelink ,

Geen probleem hoor!
Ik heb tot zover nog geen terugkoppeling gekregen, dus ik ga om een update vragen.

Ik kan mij goed voorstellen dat u zsm aan de slag wilt.

Heeft u toevallig al iets gehoord?

Met vriendelijke groeten,

Wouter Rengelink
Reputatie 7
Badge +6
Hi @w.rengelink ,

Geen probleem hoor!
Ik heb tot zover nog geen terugkoppeling gekregen, dus ik ga om een update vragen.

Ik kan mij goed voorstellen dat u zsm aan de slag wilt.
Goedemiddag Wouter,

Nog even een update!
Er blijkt achter de schermen technisch gezien iets niet helemaal goed te gaan, waardoor de keys nu niet verstrekt worden.
Dat is namelijk ingebouwd in een automatisch proces. Ik verwacht dat dit wel een aantal dagen gaat duren,

Mijn excuses voor het ongemak!

Bedankt voor de reactie. Ik was een week afwezig vandaar mijn late antwoord. Hoe staat het nu met de key verstrekking?

Met vriendelijke groeten,

Wouter Rengelink
Reputatie 7
Badge +6
Goedemiddag Wouter,

Nog even een update!
Er blijkt achter de schermen technisch gezien iets niet helemaal goed te gaan, waardoor de keys nu niet verstrekt worden.
Dat is namelijk ingebouwd in een automatisch proces. Ik verwacht dat dit wel een aantal dagen gaat duren,

Mijn excuses voor het ongemak!
Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen Wouter,

Dat gaat dan niet helemaal goed!
Ik ga uitzoeken hoe het kan dat u nog geen keys ontvangen hebt en we zorgen ervoor dat u ze natuurlijk alsnog krijgt.

Als ik een sein krijg dat ze verstuurd zijn geef ik hier ook nog even een gil!
Geen enkel probleem hoor!
Ik vertrouw erop dat jullie met de Kit verder aan de slag kunnen.

Laat u mij weten hoe het afloopt?

We hebben nu een kit aangevraagd. We hebben een email gekregen met daarin een link naar de mendix cloud. We hebben verder geen keys ontvangen. Is dit gebruikelijk en hoe nu verder?

Met vriendelijke groeten,
Reputatie 7
Badge +6
Geen enkel probleem hoor!
Ik vertrouw erop dat jullie met de Kit verder aan de slag kunnen.

Laat u mij weten hoe het afloopt?
Hi Wouter,

Bedankt voor het signaal!
Ik heb de gehele situatie ook even met onze specialisten besproken om wat meer duidelijkheid te krijgen,
Allereerst wil ik hem even een stukje terug verder oppakken. U schreef namelijk dat jullie zelf de DevEUI's verzinnen, aangezien jullie zelf een LoRa Library ontwikkelen. Nu is het overigens wel zo dat je niet zomaar zelf DevEUI's kan verzinnen. Deze DevEUI's dienen namelijk IEEE geregistreerd te zijn en op uw naam gezet te worden. Is dit het geval?

Mocht u geen IEEE geregistreerde adressen hebben, is het mogelijk om de LoRa Developer Kit aan te vragen, waarbij u 10 keys krijgt die u kunt gebruiken. Op de LoRa-connectivity pagina kunt u deze kit aanvragen.

Dit zou het nog wel eens kunnen zijn! Top bedankt, we hebben een aanvraag gedaan.
Reputatie 7
Badge +6
Hi Wouter,

Bedankt voor het signaal!
Ik heb de gehele situatie ook even met onze specialisten besproken om wat meer duidelijkheid te krijgen,
Allereerst wil ik hem even een stukje terug verder oppakken. U schreef namelijk dat jullie zelf de DevEUI's verzinnen, aangezien jullie zelf een LoRa Library ontwikkelen. Nu is het overigens wel zo dat je niet zomaar zelf DevEUI's kan verzinnen. Deze DevEUI's dienen namelijk IEEE geregistreerd te zijn en op uw naam gezet te worden. Is dit het geval?

Mocht u geen IEEE geregistreerde adressen hebben, is het mogelijk om de LoRa Developer Kit aan te vragen, waarbij u 10 keys krijgt die u kunt gebruiken. Op de LoRa-connectivity pagina kunt u deze kit aanvragen.
Goedemorgen @w.rengelink

Bedankt voor de toelichting!
Wilt u mij een sein geven als u een nieuw Join Request heeft aangemaakt?
En stuurt u gelijk onder welk Developer Portal account u dat precies heeft gedaan?

Ik zag namelijk 3 accounts op naam van Rengelink naar voren komen.

Goedemiddag,

We hebben een nieuw device aangemaakt en de volgende gegevens gebruikt:

DevEUI 0059AC0062856478
AppKey b08e6a4c793a0352173271f5d21cea2b
AppEUI 0059AC0000010120

We krijgen geen response op de console.

We hebben nu wel een nieuw account: info@teneo-iot.nl

Met vriendelijke groeten,

Wouter Rengelink
Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen @w.rengelink

Bedankt voor de toelichting!
Wilt u mij een sein geven als u een nieuw Join Request heeft aangemaakt?
En stuurt u gelijk onder welk Developer Portal account u dat precies heeft gedaan?

Ik zag namelijk 3 accounts op naam van Rengelink naar voren komen.
Goedemiddag @w.rengelink ,

Welkom bij de IoT Community!
Bedankt voor uw bericht. Erg frustrerend natuurlijk als het niet werkt.

Op basis van uw achternaam heb ik op de Developer Portal uw account gevonden en ik zie het device naar voren komen met de status 'Error'. Als ik het zo zie lijkt het er wel op alsof de Join niet helemaal goed doorgekomen is. Ik verwijder het device daarom nu uit uw account en ik wil u dan vragen om een nieuw Join Regquest aan te maken. Zodra dit gebeurt is ontvang ik graag een sein zodat ik kan kijken of deze doorkomt.

Tot slot ben ik wel even benieuwd naar de DevEUI van dit device. Deze DevEUI heeft u volgens mij zelf verzonnen, toch?
Doorgaans hebben devices vanuit de leverancier al een DevEUI. De DevEUI van het andere device dat u via ABP heeft aangemeld is lijkt niet verzonnen Hoe zit dit precies?

Bedankt voor uw reactie.

Beide DevEUI's zijn verzonnen. De ene was wat eenvoudiger dan de andere. Aangezien wij zelf een LoRa library ontwikkelen kunnen wij zelf een DevEUI ingeven.

We zullen straks een nieuw DevEUI verzinnen (beginnend met 0059AC00) en het nogmaals proberen.

Bedankt.
Reputatie 7
Badge +6
Goedemiddag @w.rengelink ,

Welkom bij de IoT Community!
Bedankt voor uw bericht. Erg frustrerend natuurlijk als het niet werkt.

Op basis van uw achternaam heb ik op de Developer Portal uw account gevonden en ik zie het device naar voren komen met de status 'Error'. Als ik het zo zie lijkt het er wel op alsof de Join niet helemaal goed doorgekomen is. Ik verwijder het device daarom nu uit uw account en ik wil u dan vragen om een nieuw Join Regquest aan te maken. Zodra dit gebeurt is ontvang ik graag een sein zodat ik kan kijken of deze doorkomt.

Tot slot ben ik wel even benieuwd naar de DevEUI van dit device. Deze DevEUI heeft u volgens mij zelf verzonnen, toch?
Doorgaans hebben devices vanuit de leverancier al een DevEUI. De DevEUI van het andere device dat u via ABP heeft aangemeld is lijkt niet verzonnen Hoe zit dit precies?

Reageer