Beantwoord

Mean PER bij device manager

  • 10 October 2017
  • 9 reacties
  • 562 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een vraag me af waar de 'PER' waarde voor staat die te zien is bij de device manager van KPN. Als ik de 'device list' wordt de 'Mean PER' waarde in een van de kolommen weergegeven naast 'Average SNR' maar ik kan niet terugvinden waar de PER waarde voor staat.

Is er iemand anders die wat meer weet over deze waarde
icon

Beste antwoord door Tim 19 October 2017, 14:59

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Hi @Xkottelaar,

Ik heb alleen dit gevonden:
lastMeanPER number (float) Last mean PER, without consideration for LRRs.

Maar wat het precies betekent weet ik niet te zeggen en ga ik navragen bij collega's.
Ik kom erop terug! 😉
Hi @Tim,

Top dankje! Ik hoor het graag!
Reputatie 7
Badge +11
Hi @Xkottelaar,

Ik heb het antwoord gevonden! 😃
PER staat voor Package Error Rate. Het percentage wat je in ThingPark ziet staan, bijvoorbeeld 95%, dat betekent dat 95% het percentage geslaagde packages is en dat dus 5% de Package Error Rate is.
Kun je hiermee verder? 😉
Hey @Tim,

Dat is interessant!!! Ik begin het nu een stuk beter te begrijpen.

Ik heb alleen denk ik het omgekeerde van wat u zegt, het percentage wat ik zie bij de device manager wordt rood naarmate het percentage hoger wordt. Dit lijkt mij te betekenen dat wanneer het percentage hoger wordt er meer pakketten verloren zijn gegaan. Dit kan echter wel komen omdat ik gebruik maak van https://www.kpn-lora.com/deviceManager/ met een developer account.

De package error rate zegt dus over wat over pakketten die wel door een gateway zijn ontvangen, maar waarvan het bericht beschadigd en de data niet kan worden uitgelezen. Het bericht heeft dus een error en wordt dan niet in de wlogger weergeven?

Nu zie ik verder dat de PER waarde op twee manieren wordt berekend namelijk de 'Mean PER' en de 'Instant PER'. Betekent dit dat de mean PER de waarde is over alle ontvangen berichten van de node? En de instantaneous PER is de gemiddelde PER waarde over bijvoorbeeld de laatste 100 berichten? Weet u misschien over hoeveel berichten de PER waarde wordt berekend?

Bedankt alvast voor uw hulp! Ik ben erg geïnteresseerd in de waarde omdat deze waarde ook veel kan zeggen over het bereik van de betreffende node. We hebben namelijk een node met een hoge PER waarde en een lage PER waarde terwijl deze nodes praktisch op dezelfde locatie liggen.

Sorry voor het lange bericht 😝
Reputatie 7
Badge +11
Goedemorgen @Xkottelaar, dat valt mee, ik heb véél langere berichten op het forum gezien 😉

Gezien de betekenis van de PER waarde mij ook onbekend was, ga ik wederom mijn collega zoeken die hier hopelijk meer over kan vertellen. Ik ben er zelf ook wel benieuwd naar! Waarschijnlijk klopt het inderdaad wat u zegt, een rood getal geeft de indicatie dat het juist minder goed is. Klopt deze conclusie ook als u het vergelijkt met bijvoorbeeld de andere waardes?
Hey @Tim,

Ja als ik het vergelijk met het RSSI en het SNR dan heb ik een hoger PER waarde bij de node wanneer de RSSI en SNR slechter zijn. Het lijkt er dus op dat bij nodes met een slechter bereik meer errors voorkomen wat dan natuurlijk ook logisch is.

Ik ben benieuwd wat u nog meer kan uitzoeken over de PER waarde
Reputatie 7
Badge +11
PER (Packet Error Rate)

It is a ratio of missing uplink frames to total uplink frames for a device. The total number of uplink frames is an estimation based on uplink frame counter.

► Instantaneous PER is based on a sliding window: by default, the ten last uplink frames are taken into account. Instantaneous PER is computed without any consideration for LRRs.
► Instantaneous PER per LRR is computed considering only the uplink frames received by a specific LRR.
► Mean PER is a long term average of instantaneous PER. The averaging factor is configurable (by default: 20).
► When the Instant PER is zero, it means that there is no error in the reception of the uplink packets by the device.

@Xkottelaar, dankzij een specialist hebben we meer informatie ontvangen over de PER waarde! 🙂
Hey @Tim,

Dat verklaart een hoop van wat ik heb gezien.

Super bedankt voor uw hulp!

Fijne dag nog.
Reputatie 7
Badge +11
Graag gedaan @Xkottelaar! Heel goed dat we het nu op het forum hebben staan 😀

Reageer