Vraag

vraag appKey

  • 21 March 2019
  • 6 reacties
  • 957 keer bekeken

Voor het uitvoeren van tests heb ik zelf een pcb ontworpen en functioneert de LoRa communicatie volledig.
Wat echter nog erg vaag is, is het gebruiken van de appKey en het aanmelden van een device.
Ik begrijp dat dit een sleutel is t.b.v. encryptie naar de server toe.
Alleen vraag ik mij af hoe ik aan een dergelijke sleutel kom. Dit wordt nergens uitgebreid omschreven, en ik kan deze niet net als het DevEUI uitlezen uit de transceiver.
Ik heb nu een generator gebruikt die ik op het forum heb gevonden. namelijk: https://www.loratools.nl/#/keys

Nu heb ik in de mendixcloud ontwikkelomgeving 2 apparaten toegevoegd met allebei een andere appKey maar dezelfde DevEUI.
Namelijk; AppKey Apparaat 1: AppKey 1 (16bytes)
AppKey Apparaat 2 AppKey 2 (16bytes)

Ik krijg berichten binnen te zien in het portaal maar; berichten komen binnen op Apparaat 1. In mijn software programma heb ik OTAA ingesteld met de AppKey van apparaat 2.
Wanneer ik in het programma de AppKey van apparaat 1 programmeer komt niets binnen. Apparaat 2 krijgt helemaal geen berichten binnen.
Hoe kan dit?

Ik ben van plan over een aantal weken meerdere apparaten te maken om onze spullen (dingen) uit te lezen, alleen door deze vreemde aanmeldprocedure kom ik niet verder.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen @LOTMOS ,

Welkom bij de IoT Community!

Als ik het goed begrijp heeft u hulp nodig bij het aanmelden van uw devices op ons netwerk, toch?

Het aanmelden van devices op ons netwerk gaat via OTAA. Nu is het mij niet helemaal duidelijk of het gebruik van AppKey of de AppSKey?

Daarnaast heb ik geprobeerd om met u mee te kijken, maar ik kon uw account niet vinden in de Developer Portal. Wilt u uw geregistreerde mailadres of uw gebruikersnaam in uw forumprofiel invullen?
Hoi Rick S,

OTAA gebruikt de AppKey. ABP gebruikt AppSKey.
ik maak gebruik van OTAA.
Volgens mij gaat er iets mis bij het aanmelden van een apparaat.

Het gaat erom dat ik via OTAA zend. Hiermee heb ik een apparaat aangemeld, maar dit bleek niet te werken. nu heb ik een andere AppKey gebruikt en werkt het wel. alleen krijg ik op het verkeerde apparaat (met de andere AppKey) de berichten op de developers portal binnen. Ik zend dus met AppKey(2) en krijg hem op het Dev portal binnen op het apparaat wat aangemeld is met AppKey(1).

Ik zal mijn email op mijn forumprofiel invullen.

Groet,
Cris
Reputatie 7
Badge +6
Goedemiddag Cris,

Bedankt voor uw reactie!
Ik heb uw Developer Portal account bekeken en ik zie daar op dit moment 3 devices in naar voren komen. Twee van de devices zijn echter niet op het netwerk aangemeld en komen met een 'Error' naar voren. Het device met de naam 'LoTMos 1e tracker' is op dit moment het enige device dat goed geactiveerd is.

Is het idee een dat ik de overige 2 devices uit het account verwijder, zodat u daar een nieuw Join Request voor kunt doen?
En als u de Join heeft aangemaakt ontvang ik graag een signaal om te checken of deze ook goed doorkomt. Zullen we dat proberen?
Hoi Rick,

Bedankt voor uw bericht.

Ik heb uw Developer Portal account bekeken en ik zie daar op dit moment 3 devices in naar voren komen. Twee van de devices zijn echter niet op het netwerk aangemeld en komen met een 'Error' naar voren. Het device met de naam 'LoTMo[s 1e tracker' is op dit moment het enige device dat goed geactiveerd is.


Vreemd want het apparaat met 'LoTMos 1e tracker' is het enige apparaat wat niet functioneert en waarvan de aanmelding niet is doorgekomen. Het 2e apparaat (met dezelfde DevEUI) werkt goed, maar met de verkeerde AppKey. Ik begrijp ook niet helemaal waarom er nu een kruis bij staat. Dit kruis heeft naar mijn weten ook niets te maken met de aanmelding maar met de reactie die de application server terug stuurt.
Afgelopen week was de reactie van de application server goed en gaf dit apparaat in de Dev Portal een groen vinkje mee.

Is het idee een dat ik de overige 2 devices uit het account verwijder, zodat u daar een nieuw Join Request voor kunt doen?En als u de Join heeft aangemaakt ontvang ik graag een signaal om te checken of deze ook goed doorkomt. Zullen we dat proberen?


U mag van mij alle apparaten verwijderen. Graag wil ik wel weten wat er wordt verwacht van AppKey.
Waar ik deze key vandaan haal is voor mij nog niet helemaal duidelijk.
Overigens wordt deze AppKey ook nergens toegelicht, behalve: "Fill in your Device EUI and AppKey to configure and click create."

Groeten, Cris
Reputatie 7
Badge +6
Goedemiddag Cris,

Ik heb zojuist alle devices uit uw account verwijderd.
Wat betreft de Appkey, deze kunt u zelf verzinnen. Om u hierbij te ondersteunen kunt u de Key Generator gebruiken.
Als aanvulling hierop hebben wij onderstaande informatie in onze technische dienst beschrijving staan:


AppKey. The 128-bit AppKey must be personalized in each device during production. It may be distinct per device or unique per application depending on the use-case. Providing the AppKey is the responsibility of the customer, such that the AppKey can be provisioned to the Application Server associated with the end-device.


Als u opnieuw devices gaat aanmelden via OTAA hoor ik het graag als u de Join Request heeft aangemaakt. Dan check ik direct of het goed gaat 😉
Goedemiddag Rick,

Bedankt voor uw hulp.

Donderdag ga ik hiermee aan de slag.
ik zal het melden als ik het apparaat heb aangemeld.

Reageer