Vraag

vragen mbt configureren LoRa

  • 21 November 2019
  • 20 reacties
  • 1627 keer bekeken

  • Actieve Deelnemer
  • 8 reacties

Beste KPN,

 

Graag wil ik proberen om mijn LoRa devices te koppelen met het KPN netwerk.

Vandaar dat ik me heb aangemeld op de developers portal. Twee maal zelfs. Eenmaal via de KPN LoRa developer portal en een maal via de KPN Beta Things Portal.

Op beide portals heb ik een device toegevoegd met verschillend resultaat, maar beide niet succesvol.

KPN LoRa developer portal:

Op deze portal heb ik een OTAA device toegevoegd en mijn eigen Applicatie Server URL als destination opgegeven.

Als ik via het Edit device scherm een Uplink test uitvoer is deze succesvol. Het bericht komt ook binnen op mijn AS.

De downlink test is niet succesvol. Ik krijg de volgende foutmelding:

Error in sending downlink message for device 0018B20000001DB9, payloadhex 000000. Error details: restservices.consume.RestConsumeException 351. Rest request failed: [HTTP Request: POST '?' --> Response status: 351 null, ETag: null, body: 'Invalid DevEUI']

Het lijkt of mijn device niet bekend is in het netwerk.

KPN Things Portal

Op deze portal heb ik een ander device toegevoegd via OTAA. Dit is succesvol. Ik zie de berichten die ik via mijn device verstuur binnenkomen in de “Advanced dat history” van de portal.

Kan ik via de Things Portal ook mijn eigen applicatie server aansluiten? Het lijkt erop dat je alleen cloudoplossingen kunt gebruiken.

Desondanks heb ik mijn Applicatie Server via een Plug proberen toe te voegen. Hiervoor heb ik plugtype HTTPSSENML gebruikt met HTTP method “Post” en de URL mijn applicatie server toegevoegd. Als ik van mijn Applicatie server een berichtje probeer te versturen naar mijn device krijg ik volgende melding: “Status: 350 Msg: Security Check. bad AS_ID Id: 2019-11-20 14:55:24.483-2035”.

Ik vermoed dat ik niet de juiste methode heb gebruikt om mijn Applicatie server te koppelen.

Hoe kan ik in beide gevallen mijn connectiviteit werkend krijgen? Aangezien beide portals een eigen forum hebben zal ik deze post even op beide plaatsen.

Groet

Fons

 

 

 

 

 

 


20 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @fonsv ,

Welkom bij de IoT Community! 
Wat tof om te lezen dat u aan de slag gaat met LoRa. Wel iets minder dat u tegen deze fouten aanloopt, maar natuurlijk helpen we u graag verder. Ik heb even naar uw account gekeken in de Developer Portal en ik zie daar nu 3 devices naar voren komen. Wat mij daarbij opvalt is dat u volgens mij 1 device via OTAA heeft aangemeld en de andere 2 via ABP, toch? 

De devices die via ABP zijn aangemeld komen als ‘Activated’ naar voren, maar het gaat in dit geval natuurlijk juist om het OTAA device. Als ik het device in de achterliggende systemen op zoek komt eigenlijk al naar voren dat het device niet helemaal goed is aangemeld op het netwerk. Daarnaast geeft de foutmelding bij dit device aan dat er sprake zou zijn van een ongeldige DevEUI. Voor de zekerheid ga ik dit ook even voorleggen aan onze specialisten, zodat ik zeker weet dat ik u het juiste advies geef. Ik stel in ieder geval voor dat ik het device nu uit de Developer Portal verwijder, zodat u opnieuw een Join Request aan kan maken. Als u dit heeft gedaan controleer ik graag of de Join goed gaat. 

Met betrekking tot de werking op de nieuwe KPN Things Portal moet ik ook een hulplijn inschakelen, aangezien ik hier eerlijk gezegd zelf nog weinig ervaring mee en kennis van heb. Zodra ik een terugkoppeling ontvang hoort u gelijk van mij. En geeft u mij een gil als ik het device uit de Developer Portal kan verwijderen, zodat u een nieuwe Join aan kunt maken? 

Hoi Rick, 

dank je voor het snelle antwoord. Wat mij betreft kun je het OTAA device in de developer portal verwijderen. Dan zal ik hem opnieuw opvoeren. Vwb de ABP, die heb iinderdaad niet gebruikt. Bij ABP kun je dus blijkbaar niet je eigen DevUI gebruiken.

gr Fons

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen Fons, 

Helemaal goed!
Ik heb het device uit uw profiel in de Developer Portal verwijderd. Dus u kunt nu een nieuw Join Request aanmaken. Zodra u dit gedaan heeft hoor ik het graag, zodat ik het gelijk kan controleren. Houd er overigens wel rekening mee dat de DevEUI die u gebruikt wel IEEE geregistreerd moet zijn. 

Ik hoor graag van u!

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag Fons, 

Ik keek zojuist nog even in de Developer Portal en ik zie dat u inmiddels een nieuw Join Request heeft aangemaakt. De Join is nog niet helemaal doorgezet, maar zal in de loop van de middag verder verwerkt worden. Als dit gebeurt is zou dit device via Developer Portal moeten werken. 

Ik heb zojuist nogmaals om hulp gevraagd mbt het KPN Things Portal stuk. 

Hoi Rick

Dankjewel ik zie idd dat er nu berichten worden verstuurd.

Ik heb echter wel nog problemen met de downlinks. Vanuit de Portal zie ik dat dat uplinks en downlinks succesvol zijn, maar het lukt mij nog niet om een downlink vanuit mijn applicatie server te sturen.

Ik krijg de volgende foutmelding terug:

<<< STATUSCODE 350 (Unknown)
<html><body>Security Check. bad AS_ID</body></html>

 

In de berichten die ik van het device krijg zie ik AS_Id “yourcompany.developer” gebruikt wordt. Ook als ik deze ID overneem in mijn berichten krijg ik dezelfde response. En hoe kan ik een eigen ID gebruiken?

Wat gaat hier nog verkeerd?

Gr

Fons

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @fonsv ,

De AS_ID ‘yourcompany.developer’ is een voorbeeld/default instelling. Dit is dus niet het AS_ID van uw applicatie server. Bij het opstellen van uw applicatie server moet er dus een AS_ID ingesteld zijn en deze moet ook in de Developer Portal gezet worden. 

Hoi Rick

Bedankt.

Ik heb nu “yourcompany.developer” als AS_ID ingesteld op de Applicatie Server. Maar dit herkent hij dus niet.

Hoe zet ik mijn eigen AS_ID in de developer Portal?

groet

Leon

Reputatie 7
Badge +6

Hi Leon, 

Het AS_ID kan je voor zover ik weet gewoon in jouw profiel in de Developer Portal aanpassen.

Hoi Rick, 

Help me even. De enige instellingen die ik zie zijn:

  • Device EUI
  • AppKey
  • Device name
  • Destination URL

Waar zou ik de AS-key moeten invullen?

Groet

Fons

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen Fons, 

Misschien heb ik een verkeerde aanname gedaan hoor. Ik zag namelijk dat ik het via mijn account aan kan passen en ging er daarom automatisch vanuit dat u dit ook zou kunnen wijzigen. Ik heb alleen wel andere rechten in Developer Portal, dus daar zit  misschien het verschil is. Als u mij de juiste AS_ID stuurt pas ik het voor u aan :wink: . Dit mag eventueel in een privébericht

Ok, 

ik stuur je een berichtje.

Bedankt

Reputatie 7
Badge +6

Hi Fons, 

Ik heb zojuist het AS_ID in uw profiel aangepast. 

Wilt u kijken of u de foutmelding nog steeds krijgt?

Hoi Rick, 

Helaas krijg ik nog steeds dezelfde melding.

groet

Fons

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @fonsv

Excuses voor mijn late reactie!
Ik heb vorige week 4 dagen verlof gehad en kom daarom nu pas weer aan dit topic toe. Mijn excuses.

Ik heb nogmaals hulp gevraagd bij de specialisten en het advies is om dit device ook over te zetten naar de KPN Things Portal. Als u dit gedaan heeft en nog problemen ervaart horen we het graag. 

Hoi Rick, 

Dank je voor het antwoord. Ik heb momenteel een device actief op de things portal, maar daar kreeg ik eerder de melding terug dat het nog niet mogelijk was om een downlink naar het device te sturen. Als ik dat nu weer probeer krijg ik nog steeds de melding “Status: 350 Msg: Security Check. bad AS_ID” 

groet

Fons

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @fonsv ,

Allereerst mijn oprechte excuses dat het zo lang stil is gebleven! 
Heel eerlijk gezegd was ik dit topic helemaal uit het oog verloren. Sorry daarvoor. 

Inmiddels is er een nieuwe release van de KPN Things Portal geweest en in deze release hebben we de mogelijkheid voor downlinks toegevoegd. U zou dit nu dus ook in deze portal moeten kunnen testen en gebruiken. 

Daarnaast vroeg ik mij nog even af welke AS_ID er nu in de Applicatie server staat ingesteld. U schreef namelijk eerder dat u ook op de Applicatie Server ‘yourcompany.developer’ had ingesteld. Hier moet dus eigenlijk ook de juiste AS_ID ingesteld worden. Het kan zijn dat u dat al heeft gedaan natuurlijk, maar dat hebben wij niet eerder besproken. 
 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen:

Ik probeer downlink berichten te versturen vanaf mijn Application Server naar Things Portal. Maar kom nog niet veel verder :-(

Ik gebruik deze info als leidraad. Als ik een bericht verstuur krijg ik als reply "Security Check. bad AS_ID". Maar wat is een AS_ID ? Staat dat voor ApplicationServer ID ? En waar vind ik die ? Heb alle docu doorgelezen, alle forum berichten maar ik kan nergens vinden wat dat inhoud. Kan het ook nergens terugvinden in mijn profiel. Ook niet in de uplink berichten die ik ontvang….

Alvast bedankt !

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen:

Ik probeer downlink berichten te versturen vanaf mijn Application Server naar Things Portal. Maar kom nog niet veel verder :-(

Ik gebruik deze info als leidraad. Als ik een bericht verstuur krijg ik als reply "Security Check. bad AS_ID". Maar wat is een AS_ID ? Staat dat voor ApplicationServer ID ? En waar vind ik die ? Heb alle docu doorgelezen, alle forum berichten maar ik kan nergens vinden wat dat inhoud. Kan het ook nergens terugvinden in mijn profiel. Ook niet in de uplink berichten die ik ontvang….

Alvast bedankt !

 

Hopelijk kunnen @Rick S.  of  @fonsv mij hiermee verder helpen ?

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @p_e_p_i_j_n ,

Excuses voor de late reactie! 
Ik heb uw vraag in dit topic in eerste instantie over het hoofd gezien. Mijn excuses!

Ik heb vanochtend direct ook een hulpvraag naar mijn collega's uitgezet die alles in de Portal na kunnen kijken. Ik heb zelf namelijk maar beperkte inzage. Zodra ik een terugkoppeling ontvang hoort u direct weer van ons! 

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen @p_e_p_i_j_n ,

Daar ben ik weer! 

Ik heb de volgende terugkoppeling van mijn collega ontvangen. Allereerst moet ik melden dat de info die u nu gebruikt heeft niet voor KPN Things is, maar voor de LoRa only dienst. In dit geval werkt dat dus niet. 

Voor LoRa devices die via KPN Things zijn geregistreerd is het op dit moment nog niet mogelijk om downlinks via een API te verzoeken. Die functionaliteit zit nu in een testfase, maar dit is nog niet afgerond. Voor nu is het nog alleen mogelijk om downlinks via het Portal te sturen. 
 

Reageer