Vraag

Geen LTE M1 verbinding - graag wat tips die kunnen helpen om probleemgebied te identificeren


Hallo,

Ik probeer een LTE-M verbinding op te zetten met een Sodaq SFF board (met een u-blox R410M LTE Cat M1/ NB1 module. Via Sodaq gecheckt dat ik de correcte firmware gebruik en dezelfde AT commando's at in hun tutorial om verbinding te maken maar dit lukt me niet.

Sodaq script voor KPN netwerk
======================================================
AT+CFUN=15
ATE0
AT+URAT=7
AT+CEREG=3
AT+CMEE=2
AT+CGDCONT=1,"IP","internet.m2m"
AT+COPS=1,2,"20408"
AT+CSQ (Wait for CSQ 99,99 means no signal)
AT+CGATT? (Wait for attach, 1 = attached)
AT+USOCR=17
AT+USOST=0,"YOURUDPSERVERIP",YOURUDPSERVERPORT,4,"Yes!"
======================================================

AT+CEREG? geeft als response +CEREG: 3,0
De 0 betekent dat het apparaat niet gerigistreerd is en dat de module (MT) niet zoekt naar een operator om zich te registeren.
Kan ik hieruit concluderen dat er geen verbinding is, mogelijk geen bereik of alleen dat het registreren niet werkt?

AT+COPS=1,2,"20408" geeft als response +CME ERROR: no network service.
Betekent dit dat er geen netwerk bereikt kan worden of dat de LTE M1 service niet beschikbaar is?

AT+CSQ blijft als response het volgende geven +CSQ: 99,99
Dus het lijkt erop dat ik geen bereik heb.

Hebben jullie tips voor mij en andere potentiële gebruikers waarmee je probleemgebieden kan uitsluiten of beter kan vaststellen wat het probleem is?

Voorbeeld:
AT+CLAN? Hier krijg ik de response dat de taal op de SIM kaart NL is. Kan ik hier aan afleiden dat de SIM kaart goed werkt?
Echter met AT+USIMSTAT? krijg ik als response 0 wat betekent dat de SIM kaart niet aanwezig is terwijl deze erin zit. Dit is gek aangezien ik wel een antwoord krijg m.b.t. taal op de SIM kaart.

AT+CIMI Komt de IMSI die ik terug krijg van de SIM kaart of via het netwerk?
Bij AT+CIND? krijg ik als response +CIND: 5,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,2
De tweede 0 staat voor "signal" value Power level waarbij 0 betekent dat signaal < -105 dBm of onbekend is. Lijkt erop dat ik geen bereik heb.
De laatste 2 slaat op SIM detectie. ( 0: no SIM detected, 1: SIM detected, 2: not available).
Wat is het verschil tussen niet gedetecteerd en niet beschikbaar en hoe kan mij dit helpen met fout achterhalen?

Met vriendelijke groet,

Peter

1 reactie

Ik heb met hetzelfde board en dezelfde settings op een andere locatie wel een succesvolle verbinding gehad dus mijn problemen zijn inderdaad dekking gerelateerd. Vragen m.b.t. gestructureerd foutzoeken en hoe je makkelijk kan uitsluiten waar het in zit heb ik nog steeds. Dus feedback is welkom!

Groeten,

Peter

Reageer