Sticky

LTE-M | Frequently Asked Questions (FAQ)

  • 6 april 2018
  • 6 reacties
  • 6283 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +3

Hoe komt mijn data van mijn apparaten, hoe heeft KPN dit ingericht?
Standaard wordt dataconnectiviteit geleverd door een private APN, welke alleen voor een specifieke klant beschikbaar is. Deze APN kan een connectie maken met het Internet of een datacenter. In geval van een connectie met het internet komt er, vanwege veiligheidsredenen, een Network Address Port Translation tussen. De NAPT zorgt er voor dat de klantdevices geen van het internet afkomstig ongewenst verkeer krijgen. Het initiatief van een connectie moet zodanig bij het device liggen, daarna kan zowel het device als de server data zenden. Via een VPN kunnen we vervolgens een veilige verbinding met u als klant maken.

Heb je voor LTE-M simkaarten nodig?
Ja, de mogelijkheden voor LTE-M bestaan uit: Business Grade SIM card, Industrial Grade SIM card of Chip-SIM. In de toekomst is er ook de mogelijkheid tot Remote SIM Provisioning.

Ik heb al M2M, kan ik dezelfde simkaarten gebruiken voor LTE-M?
Dat ligt eraan. De features van LTE-M worden alleen beschikbaar gemaakt op een aparte APN. De basisconnectiviteit + SMS kan wel worden getest met een gewone SIM. Je hebt dan wel een geschikte LTE-M module nodig, normale LTE hardware ondersteunt dit niet.

Heb je met LTE-M gateways nodig?
Nee, LTE-M werkt via het bestaande KPN 4G/LTE netwerk.

Hoe goed is het bereik van LTE-M?
LTE-M werkt via het bestaande KPN 4G/LTE netwerk, het bereik van LTE-M is erg goed. Met de Enhanced Coverage functionaliteit is het in de meeste gevallen ook mogelijk om connectiviteit te leveren op normaliter moeilijk bereikbare plekken, zoals in de kelder of in de meterkast. Zie ook de LTE-M dekkingskaart op onze KPN LTE-M webpagina.

Kan ik LTE-M internationaal gebruiken?
Ja, zie onze Roaming & International availability topic op dit forum.

Hoe veel data per dag kan ik versturen met LTE-M?
De hoeveelheid te versturen data is ongelimiteerd, met een maximale snelheid van 1MB/s (full duplex). Data kan, afhankelijk van de afgenomen bundel en configuratie die u kiest, naar uw wens gelimiteerd worden per aansluiting. Op dit moment is de gemeten snelheid bij KPN maximaal 300 Kb/s up en 200 Kb/s down op een half-duplex apparaat.

Op welke band zit het LTE-M netwerk?
LTE-M kan op verschillende frequenties worden uitgerold. KPN heeft het op dit moment op 800Mhz aangezet en voorlopig nog geen plannen om het op de 1800 Mhz aan te zetten.

Waarom zijn er zoveel keuzes in IoT connectiviteit? Levert KPN alle vormen?
Omdat er grote verschillen zijn in de vereisten die aan connectiviteit worden gesteld op het gebied van snelheid, latency, security en energiezuinigheid voor elke toepassing in het IoT domein. Voor iedere toepassing is een passende connectiviteitsoplossing. KPN levert niet alle vormen van connectiviteit, maar zorgt er wel voor dat er voor alle toepassingen een passende connectiviteitsoplossing is.

Hoe kan ik op de hoogte gehouden worden van alle nieuwe LTE-M informatie en updates?
• Via het zakelijk forum worden de aanpassingen gedeeld
• In enkele gevallen zal een email worden gestuurd met een update
• Soms zal een workshop worden georganiseerd samen met de IoT academy
• Soms worden persberichten gedeeld
• Houd het LTE-M webpagina in de gaten

Wanneer zijn bepaalde features beschikbaar?
• Nieuwe features worden geprioriteerd op basis van marktvraag en beschikbaarheid van nieuwe technieken bij onze leveranciers. We verwachten dat de meeste features in de loop van 2018 /H1 2019 beschikbaar komen. Daarin zijn we ook afhankelijk van onze leveranciers. Voorbeelden van features die nog moeten worden aangezet:
• Power Save Mode (PSM) - nu beschikbaar!
• Extra dekking (Enhanced Coverage) - nu beschikbaar!
• Roaming- nu beschikbaar!
• Extended Discontinuous Reception (eDRX) - nu beschikbaar!
• Connected Mode Mobility (CMM) - nu beschikbaar!
• Bellen over LTE (VoLTE-M) - binnenkort beschikbaar!

Wat is Power Save Mode en wat doet dat met LTE-M?
Power Save Mode is een functie waarbij de User Equipment (UE) het netwerk vertelt dat het voor onbepaalde tijd gaat slapen. Wanneer de UE vervolgens weer wakker wordt om te zenden, blijft het ook nog even luisteren voor inkomende berichten. Op deze manier kan de UE een groot deel van de tijd slapen, waardoor veel energie wordt bespaard.

Voor de power save mode en eDRX ondersteunen we de instellingen:

T3324 : all UE requested values supported, T3324<=T3412 extended
T3412 extended  : UE requested values >=60 min. supported


Heeft KPN ook een beheeromgeving voor LTE-M?
LTE-M werkt met dezelfde gebruiksvriendelijke beheeromgeving als onze M2M diensten, namelijk het KPN Control Centre en de IoT service portal.

Hoe kan ik aan de slag met LTE-M
• Neem contact op met IOT@kpn.com of met uw accountmanager
• De IoT Academy biedt een IoT lab aan waar u LTE-M kunt testen. Neem voor meer informatie contact op met uw accountmanager of met de IoT academy
• Bestel de Internet of Things Developer Kit
• Download de bijgevoegde LTE-M Configuration Data document

Wat voor hardware is beschikbaar voor LTE-M?
De markt komt op gang. Verschillende partijen kunnen jullie op weg helpen, variërend van testboardjes tot modules.

http://iotacademy.nl/
http://www.adelco.nl/
http://top-electronics.com/
https://alcom.nl/


6 reacties

Badge
Wat is de definitie van "basisconnectiviteit" als je een 'oude' M2M SIMkaart gebruikt?
Wij maken voor de 3G M2M gebruik van een speciale APN. Met deze SIM via LTE-M werken udp en tcp communicatie niet, ping wel..
Met de LTE-M Demo SIM werkt alles perfect, alleen krijg ik dan een publiek IP adres wat uit security oogpunt niet wenselijk is..
Hoe kan ik dit oplossen?
Reputatie 1
Badge
Wat is de definitie van "basisconnectiviteit" als je een 'oude' M2M SIMkaart gebruikt?
Wij maken voor de 3G M2M gebruik van een speciale APN. Met deze SIM via LTE-M werken udp en tcp communicatie niet, ping wel..
Met de LTE-M Demo SIM werkt alles perfect, alleen krijg ik dan een publiek IP adres wat uit security oogpunt niet wenselijk is..
Hoe kan ik dit oplossen?


Het zou kunnen zijn dat je een oude simkaart gebruikt die alleen geschikt is voor 2G en 3G. De LTE-M simkaarten hebben 2 APN's:
1) ltem.webtrail.m2m Hier krijg je een publiek IP adres.
2) ltem.internet.m2m Hier krijg je een privaat IP adres, een lokaal IP adres dat door onze NAT straat gaat.
Badge
Hoi Said.

Bedankt voor je reactie. Voor de VPN hebben we van KPN een speciale APN toegewezen gekregen (naamvanklant.m2m). Inmiddels heb ik communicatie.
Had iets met PPP te maken waardoor het niet werkte lijkt het:
AT+CGDCONT=2,"PPP","klantnaam.m2m","xxx.yyy.zzz.qqq"
Op xxx.yyy.zzz.qqq vul ik dan het toegewezen IP in dat ik met AT+CGDCONT? opvraag.

Maar nu kan ik maar max. 40 bytes versturen met de UBLOX SARA-R410 binnen de VPN, met ltem.webtrail.m2m kan ik wel grote datagrammen versturen..
Reputatie 1
Badge
Hallo Tom,

Dat is een bekend probleem en is momenteel in onderzoek. Wij zijn hierover in contact met UBLOX om een oplossing voor dit probleem te vinden. Het probleem doet zich overigens alleen voor bij de UBLOX SARA R410 module, andere modules hebben hier geen last van.

Zodra een oplossing is gevonden, zal ik dit in het forum delen.
Reputatie 1
Badge
Hallo Tom,

In overleg met UBLOX, zullen zij in de loop van Q2 2019 een firmware update uitbrengen voor de UBLOX SARA R410 waarmee het probleem verholpen zou moeten zijn.

Groeten,
Saïd
Badge
Hoi Saīd,
Bedankt voor je reactie. Ik ben benieuwd.
Gelukkig werkt onze workarround van 32bytes boodschappen goed. En vanaf de server naar ons device kan ik wel grote berichten versturen, dus software updates versturen voor onze microcontoller gaat wel snel.
Het wordt nog wel interessant om de Ubluxen zelf op afstand te updaten, maar dat gaat vast lukken..
Gr Tom

Reageer