Welkom op het

Zakelijk KPN Forum

Recent online
Sticky

Machine-to-Machine van 06 naar 097 (Nummerwissel)


Reputatie 6
Badge +11
  • Tim
  • Community manager
  • 2971 reacties

Waarom een 097-nummer?

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft bepaalt dat het nummerplan voor 06-nummers alleen mag worden gebruikt voor mobiele telefonie. Daarom zijn telecomaanbieders verplicht M2M-aansluitingen en Mobiel Data Only aansluitingen met een 12-cijferig nummer uit te geven. Deze nummers beginnen met 097 in plaats van 06. Zo houden we in de toekomst ook nog genoeg 06-nummers voor alle mobiele telefonieaansluitingen. Ook de reeds uitgegeven aansluitingen vallen onder deze verplichting en zullen daarom een 097-nummer moeten krijgen. Wilt u meer weten over het nummerbeleid van de ACM? Kijk dan op de website van de ACM.

Betreffende diensten:

We zijn verplicht alle M2M-aansluitingen om te zetten. Onder M2M wordt verstaan: alle elektronische communicatiediensten waarbij het nummer normaliter niet of automatisch wordt opgeroepen. Dit betreft de volgende toepassingen:

⋆ Machine to Machine (M2M)
Zelfstandig werkende apparaten die automatisch met elkaar communiceren. Bijvoorbeeld: slimme energiemeters, navigatiesystemen, dongels voor mobiel internet op laptops, e-readers en bloeddrukmeters.
⋆ Machine to Human (M2H)
Zelfstandig werkende apparaten. Bijvoorbeeld: beveiligings- of alarmsystemen die het beveiligingsbedrijf bellen, auto’s die na een aanrijding het alarmnummer bellen.
⋆ Human to Machine (H2M)
Zelfstandig werkende apparaten die iemand op afstand instelt. Bijvoorbeeld: beveiligingscamera’s en thermostaten.
⋆ Human to Human (H2H)
Verbindingen waarbij mensen met 1 druk op de knop een geprogrammeerd nummer kiezen om met anderen te communiceren. Bijvoorbeeld: telefoons in liften voor automatische verbinding met een hulpdienst, tablets die alleen sms’jes, apps en e-mails versturen.

Wanneer krijg ik een 097-nummer?

- Nieuwe aansluitingen
M2M en Mobiel Data Only aansluitingen krijgen een 097-nummer (vanaf 12 april 2017).

- Bestaande aansluitingen
M2M en Mobiel Data Only aansluitingen worden voor eind 2017 omgezet naar een 097-nummer.

Tip: Nieuw aangevraagde M2M en Mobiel Data Only aansluitingen hebben 12 cijfers. Wilt u uw apparatuur testen of deze overweg kan met een 12-cijferig telefoonnummer? Dan kunt u hiervoor een nieuwe aansluiting bij ons aanvragen via onze verkooppunten, business partners of uw accountmanager.

Veelgestelde vragen

- Voor welk type abonnement geldt de nummerwijziging?
De overgang naar 12-cijferige nummers geldt voor alle M2M en Mobiel Data Only abonnementen.

- Wat is het formaat van het nieuwe 12-cijferige nummer?
Voor bestaande 10-cijferige nummers is het nummerformaat 316xxxxxxxx.
Voor nieuwe 12-cijferige nummers wordt dit 3197xxxxxxxxx.

- Hoe lang kan ik de dienst niet gebruiken als het nummer wordt omgezet?
Bij het omnummeren blijft een sim-kaart verbonden met het mobiele netwerk, zonder dienstonderbreking. Hebt u speciale apparatuur in gebruik die toch de verbinding verbruikt? Dan kunt u een reset van het apparaat uitvoeren. De onderbrekingsduur is dan afhankelijk van de power cycle time (herstarttijd) van het apparaat. Raadpleeg de handleiding van de apparatuur of neem contact op met de beheerder of leverancier als u wilt weten hoe u een reset uitvoert.

- Wat doet KPN als ik toch een spraakaansluiting (06) nummer voor een M2M-toepassing gebruik?
U mag geen nummers gebruiken in strijd met het nummerplan. Dat betekent dat het niet is toegestaan om een 06-nummer voor een M2M-toepassing te gebruiken.

We adviseren u bij het aangaan van een contract over het juiste gebruik van 06- en 097-nummers. Ook staat in onze voorwaarden dat het niet is toegestaan om telefoonnummers te gebruiken in strijd met het nummerplan. Als we weten dat een 06-aansluiting toch voor een M2M-toepassing wordt gebruikt, nemen we maatregelen om het gebruik te beëindigen. Dat kunnen we doen door het 06-nummer om te zetten naar een 097-nummer of door de aansluiting te beëindigen.

- Welke typen SIM-kaarten kan ik gebruiken voor 12-cijferige aansluitingen?
Bijna alle type SIM-kaarten zijn geschikt voor de omnummering naar een 12-cijferig nummer. Alle geschikte kaarten zetten we zonder SIM-kaart vervanging om naar een 097-nummer. Gebruikt u een kaart die daar niet geschikt voor is, dan krijgt u hierover nader bericht. Vervolgens zetten wij ook deze aansluitingen om.

- Moet ik als klant het omzetten van de nummers nog bevestigen?
U hoeft zelf niets te doen. Uw contract wijzigt niet en wordt ook niet aangepast.

- Ondersteunt apparatuur van KPN ook SIM-kaarten met een 097-nummer?
Producten die u bij ons koopt werken allemaal probleemloos met de nieuwe 12-cijferige 097-nummers.

- Moet ik nog voorbereidingen treffen voor mijn Private APN?
Bij een overgang naar een 097-nummer is er voor Private APN’s geen impact of onderbreking. Als de Private APN Caller-ID in de authenticatie gebruikt, moet u dit op uw radius-server aanpassen naar het nieuwe 097-nummer. Raadpleeg hiervoor de beheerder of leverancier van uw radius-server.

- Wat gebeurt er tijdens de omzetting met het 06-nummer van een M2M of Mobiel Data Only aansluiting als ik het wil meenemen naar een andere aanbieder (uitporteren)?
Alle uitporteringsverzoeken die bij ons binnengekomen zijn voordat we de aansluiting omzetten, sluiten we uit van de omnummering. Dat betekent dat u het nummer gewoon kunt meenemen naar een andere aanbieder als u al een uitportering hebt aangevraagd.

- Mijn aansluiting doet het niet meer sinds de omzetting naar het 097-nummer. Wat moet ik doen?
In bijna alle gevallen herstelt de aansluiting na de omzetting zichzelf weer. In sommige gevallen moet u zelf het modem/mobiele apparaat resetten. Raadpleeg de beheerder of leverancier van deze apparatuur over hoe u een reset uitvoert. Hebt u daarna nog steeds geen werkende verbinding? Neem dan contact met ons op.

- Ik heb een aansluiting in een apparaat waar ik niet gemakkelijk bij kan (bijvoorbeeld een bewakingscamera). Hoe zorg ik dat deze blijft werken?
KPN heeft uitvoerig de apparatuur getest die wij zelf leveren en vastgesteld dat op deze apparaten geen extra handelingen nodig zijn door de gebruiker. U hoeft de simkaart niet te vervangen voor de omzetting en daarom in principe niet bij het apparaat te komen om een handeling uit te voeren. Ook blijft de verbinding met het netwerk tijdens de omzetting in stand.
Wij weten echter niet in welk apparaat u een aansluiting gebruikt en of dit een door ons geleverd apparaat is. We kunnen daarom niet in alle gevallen garanderen dat apparatuur verbonden blijft tijdens de omzetting. In sommige gevallen kan het zijn dat u toch handmatig het apparaat moet herstarten. Neem contact op met de beheerder of leverancier van dit apparaat om na te gaan hoe u een reset uitvoert.
Sommige apparaten worden via software beheerd. U kunt bij de beheerder of leverancier nagaan of u in de beheersoftware een wijziging moet aanbrengen.

- Kan ik sms’jes versturen met een M2M of Mobiel Data Only abonnement met een 097-nummer?
Maakt u nu gebruik van SMS op uw M2M of Mobiel Data Only aansluiting? Dan kunt u dit na de omnummering blijven gebruiken. De ontvanger ziet als afzender het nieuwe 097 nummer staan.

- Ik gebruik Whatsapp op een tablet met een Mobiel Data Only abonnement. Blijft dit werken na de omzetting naar een 097-nummer?
U kunt Whatsapp blijven gebruiken nadat we het nummer hebben omgezet naar een 097-nummer. Omdat het nummer wijzigt, moet u dat nog wel voor Whatsapp instellen. Dit doet u in het instellingenmenu van Whatsapp onder ‘Account’ en dan ‘Nummer Wijzigen’. Het nieuwe nummer vult u op de volgende manier in: +3197xxxxxxxxx (zonder de 0 voor 97 dus).

- Is het nog mogelijk om na de omnummering te blijven bellen met de aansluiting?
Gebruikt u nu spraak op een M2M-toepassing? Dan zal dit na omzetting van het 097 mogelijk blijven. De aansluiting is dan niet meer te bereiken op het 06-nummer maar op het 097-nummer. De ontvanger van een oproep ziet als afzender het nieuwe 097 nummer staan.

- Ik heb een aansluiting met een vast IP adres (Fixed IP). Behoud ik dit IP adres na de omnummering?
Ja, wanneer u nu op uw M2M of Mobiel Data Only aansluiting een vast IP adres heeft dan blijft dit adres ongewijzigd en kunt u deze dienst blijven gebruiken op het 097-nummer.

- Ik ontvang op mijn apparaat verificatiecodes om in te loggen. Moet ik iets wijzigen?
Ontvangt u op uw apparaat met M2M of Mobiel Data Only aansluiting verificatiecodes per sms voor bijvoorbeeld internet bankieren, toegang tot een bedrijfsnetwerk of DigID? Dan moet u uw nummer wijzigen bij de instantie die u deze verificatiecodes toestuurt. Dit kunt u meestal online doen op zoals op de websites van uw bank of DigID

- In welke gevallen moet ik actie ondernemen bij de omzetting naar een 097-nummer?
Als u het 06-nummer in uw eigen administratie gebruikt. Hebt u in de portals Online Kostenbeheer Mobiel (MKB) of Online Selfcare (Grootzakelijk) extra gegevens opgenomen bij uw nummers, werk dit dan ook bij voor de nieuwe nummers na omzetting. U vindt het 097-nummer per aansluiting in het nummeroverzicht dat u van ons krijgt. In dit overzicht staat het 06-nummer en het bijbehorende nieuwe 097-nummer. Deze gegevens kunt u gebruiken voor uw eigen administratie.

Als u de diensten SMS, Voice of Circuit Switched Data (CSD) gebruikt om met uw hardware te communiceren, moet u het nummer aanpassen in uw apparatuur. Het nummer waarmee u communiceert, verandert namelijk van een 06-nummer naar een 097-nummer. Raadpleeg de beheerder of leverancier van deze apparatuur hierover.

Als u bij een Private APN de authenticatie van de eindapparatuur (bijv. in een Radius Server) via het 06-nummer laat lopen. U moet dan de configuratie wijzigen naar het nieuwe 097-nummer. Hoe u deze configuratie wijzigt, hangt af van de apparatuur die u gebruikt. Raadpleeg hiervoor de beheerder of leverancier van de authenticatieserver.

- Ik heb meerdere brieven of e-mails gehad over het omzetten naar een 097-nummer, hoe zit dat precies?
Wij proberen u zo volledig mogelijk te informeren over het omzetten naar een 097-nummer. Als u meerdere contracten met ons hebt, krijgt u per contract de nodige informatie. Bijvoorbeeld informatie over uw M2M contract en over uw Mobiel Data Only contract. Ook krijgt u meerdere brieven van ons als uw aansluitingen op verschillende data omgezet worden. In elke brief of e-mail staat voor welke 06-nummers de informatie geldt en ook wanneer deze nummers omgezet worden.

0 reacties

Geen reactie

Reageer