Dat werkte prima, tot verleden week. We krijgen nu berichten retour zoals hieronder (de e-mail adressen heb ik weggehaald):
02.se.mail-scanner.eu heeft uw bericht voor de volgende e-mailadressen geweigerd:
'xxxx' (xxxx)
02.se.mail-scanner.eu gaf deze fout:
92.67.172.80 is not allowed to send mail from koppesbouwkunde.nl. Please see http://www.openspf.net/Why?scope=mfrom;identity=xxxx@koppesbouwkunde.nl;ip=92.67.172.80
Er is een probleem opgetreden tijdens het bezorgen van het bericht op dit e-mailadres. Probeer het bericht opnieuw te verzenden. Als het probleem zich blijft voordoen, neemt u contact op met de helpdesk.
In een poging het probleem op te lossen, heb ik afgelopen vrijdag via Software Online Control Panel de SPF record weer weggepoetst. Maar bovenstaande berichten blijven komen?
Als ik een SPF check doe via website http://www.kitterman.com/spf/validate.html? dan krijg ik als TXT record het volgende retour:
v=spf1 include:spf.protection.outlook.com -all
Dat snap ik niet. Ik heb de SPF record weggehaald. En bovendien strookt deze SPF record bepaald niet met de record die ik destijds heb geconfigureerd?
KPN is verleden week gestopt met mail-relay. En treden ook de problemen met SPF op. Kan bijna geen toeval zijn?
In het verleden hebben we gebruik gemaakt van de relay service, maar de laatste jaren laten we onze mailserver de e-mail rechtstreeks bezorgen. In een bericht van KPN lees ik dat bij gebruik van een eigen mailserver een PTR record moet worden aangepast. Dat heb ik nooit gedaan en het kan helaas ook niet via Software Online Control Panel. Je moet een e-mail sturen en dat heb ik gedaan. Staat alleen niet bij hoelang dat gaat duren. En bovendien vraag ik me af of hiermee het probleem is opgelost.
Belangrijkste vraag voor nu: Hoe zorg ik dat onze berichten weer worden bezorgd??
Beste antwoord door koppes_bouwk
Bekijk origineel