Beantwoord

SPF record aanpassen

  • 8 September 2015
  • 5 reacties
  • 2473 keer bekeken

Ik beheer de website van een bedrijf waarvan de website gehost wordt door KPN.

Dit bedrijf gebruikt AFAS online en wil van hieruit facturen versturen.

Nu wordt een aantal vandeze facturen door ontvangers geweigerd omdat de herkomst anders dan het domein is.

Afas heeft hiervoor de volgende oplossing aangedragen:

E-mailberichten met je eigen afzender (@jebedrijf.nl) die je verstuurt vanaf een externe e-

mailserver zoals de e-mailserver van AFAS Online, kunnen door andere e-mailservers

geblokkeerd worden om 'spoofing' of 'spam' tegen te gaan. Die e-mailservers blokkeren de e-

mailberichten dan op grond van het SPF-protocol ('Sender Policy Framework').

Als je wilt voorkomen dat de uitgaande mail geblokkeerd wordt moet je de mailserver van

AFAS toevoegen aan het SPF-record in DNS. Daarmee kunnen andere mailservers AFAS

valideren als 'gemachtigd' om namens het domein mail te versturen.

Voorbeeld:

Het SPF-record ziet er zo uit:

Domeinnaam | Type | Record

yourdomain.nl txt v=spf1 mx ip4:127.0.0.1 ~all

Na wijziging ziet het SPF-record er zo uit:

yourdomain.nl txt v=spf1 mx ip4:127.0.0.1 include:_spf.afasonline.nl ~all

Ik heb diverse pogingen ondernomen om volgens de handleiding bij de DNS-records een txt type toe te voegen. Dit leidt helaas niet tot het gewenste resultaat.

Kan iemand aangeven hoe ik dit moet invoeren in het tool van KPN?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Kees Kleybeuker
icon

Beste antwoord door Tim 8 September 2015, 16:06

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Hallo Kees,

Welkom bij de Zakelijke Community van KPN!

Graag help ik u om de SPF-record toe te voegen op uw domeinnaam.

Heeft u de mogelijkheid om een schermafbeelding te maken van de huidige SPF-record? Kunt u deze samen met uw domeinnaam van KPN in een https:///t5/notes/privatenotespage/tab/compose/note-to-user-id/227" target="_blank naar mij sturen?
Reputatie 7
Badge +11
Beste Kees,

Bedankt voor uw privébericht.

Uw account is in januari gemigreerd naar een nieuw platform (cp.online.kpn.com).

De oude omgeving (pem.kpn.net) is voor u niet meer functioneel. De records moeten toegevoegd worden op het nieuwe platform.

Om u even op weg te helpen, heb ik de record toegevoegd. Kunt u testen of het nu werkt?
Hallo Tim,

Bedankt voor je hulp. Ik vraag of de gebruiker het wil testen.

Ik zal daarna terugkoppelen of het werkt.

Met vriendelijke groeten,

Kees Kleybeuker
Hallo Tim,

Je hebt het opgelsot. Ik heb inmiddels gezien waar ik zelf de wijziging kan doorvoeren.

Bedankt.

Groet,

Kees Kleybeuker
Reputatie 7
Badge +11
Dat is goed om te horen, Kees!

Bedankt voor de terugkoppeling :D

Reageer