F.A.Q.

Tips bij storingen Mobiel

  • 2 October 2019
  • 0 reacties
  • 220 keer bekeken
Tips bij storingen Mobiel
Reputatie 7
Badge +6
  • KPN Community Manager
  • 2426 reacties

Bijgewerkt: juni 2021

Uw mobiele telefoon is natuurlijk onmisbaar voor uw bedrijfsvoering, des te groter is de impact bij een storing. Natuurlijk doen wij ons uiterste best om storingen te voorkomen en besteden vakkundige zorg aan ons netwerk. Mocht er toch een storing optreden, dan werken wij met man en macht om deze zo snel als mogelijk op te lossen. Daarnaast zijn er ook een aantal dingen die u zelf kunt doen. In deze blog leggen we uit wat u zelf kunt doen.

  • Ik kan niet bellen of gebeld worden

Als u telefonisch niet bereikbaar bent is de eerste stap het opnieuw opstarten van uw toestel. In veel gevallen lost dit het probleem op (ook van toepassing bij internet problemen). Als het toestel opnieuw opgestart is, is het ook belangrijk om te controleren of het toestel in vliegtuigmodus staat.

Een andere oorzaak van problemen met bellen is slecht bereik. Het is daarom goed om aan de hand van de dekkingskaart Mobiel Bellen en Internet een check te doen. Zo kunt u zelf achterhalen hoe het bereik is in het gebied waar u de problemen ervaart.

Tot slot kan het ook voorkomen dat uw simkaart kapot is. Maak de simkaart schoon met een zachte, droge doek en kijk of dit het probleem verhelpt. Plaats de simkaart in een ander toestel en kijk of dit het probleem oplost. Werkt de simkaart ook niet in een ander toestel? Dan is deze waarschijnlijk defect. U kunt in de meeste gevallen via MijnKPN een nieuwe simkaart aanvragen. Natuurlijk kan dit ook door een topic aan te maken op het Zakelijk KPN Forum, telefonisch via 0800-0403 en via social media (Facebook & Twitter).  

  • Mobiel internet werkt niet op uw toestel

Ook voor problemen met mobiel internet is het altijd verstandig om eerst uw toestel opnieuw op te starten. Daarnaast is het belangrijk om te checken of de instellingen voor internet goed staan. Aan de hand van de Toestelhulp vind u instructies voor het instellen van uw toestel.

Verder kan geen of slecht internet ook te maken hebben met het bereik. Controleer bovenin uw scherm wat voor verbinding u heeft. Ziet u daar een ‘G’ (gprs) of ‘E’ staan dan bent u verbonden met een traag netwerk en zult u dus ook vertraging merken. Daarnaast kan het ook zo zijn dat uw databundel op is. Afhankelijk van uw abonnementsvorm kunt u dan blijven internetten, maar wel met een verlaagde snelheid (64 kbps download- en 32 kbps uploadsnelheid).


Tot slot kan het ook voorkomen dat uw simkaart kapot is. Maak daarom de simkaart schoon met een zachte, droge doek en kijk of dit het probleem verhelpt. Plaats vervolgens de simkaart in een ander toestel en kijk of dit het probleem oplost. Werkt de simkaart ook niet in een ander toestel? Dan is deze waarschijnlijk defect. U kunt in de meeste gevallen via MijnKPN een nieuwe simkaart aanvragen. Natuurlijk kan dit ook door hieronder een reactie te plaatsen, telefonisch via 0800-0403 en via social media (Facebook & Twitter).

  • Mijn toestel/SIM-kaart is geblokkeerd

Een blokkade van een toestel kan verschillende oorzaken hebben. Hieronder omschrijven we kort per oorzaak hoe dit op lossen is.

 

Een blokkade door het 3 x invoeren van een verkeerde pincode kan worden opgelost aan de hand van de PUK-code. Deze code vind u op het kaartje waar de simkaart uitgedrukt is of in MijnKPN.

 

Wanneer uw toestel is geblokkeerd als gevolg van verlies of diefstal heeft u niet zelf de mogelijkheid om de simkaart te deblokkeren. Hiervoor is het zaak om contact op te nemen met de klantenservice via 0800-0403, livechat, Facebook, Twitter of middels een reactie onder dit topic.

 

Als u een prepaid simkaart in gebruik heeft wordt de simkaart automatisch geblokkeerd als u 6 maanden niet belt of opwaardeert. Vanaf dat moment kunt u alleen nog gebeld en ge-sms’t worden. Om deze blokkering op te heffen is het zaak om binnen 90 dagen na de blokkering op te waarderen. Doet u dit niet, komt het nummer te vervallen.

 

Tot slot kan het dan ook nog voorkomen dat u geblokkeerd wordt omdat u niet (op tijd) betaald heeft. Om deze blokkering op te heffen is het zaak op het openstaande bedrag te betalen. Na de betaling duurt het ongeveer 2 uur om de blokkade op te heffen.

  • Toestel is kapot of gestolen

U kunt nog zo voorzichtig en zuinig op uw toestel zijn, het komt voor dat een toestel kapot gaat of (erger nog) gestolen wordt. Het is daarom belangrijk om goed en snel te handelen, zodat u hier zo min mogelijk last van hebt.

Als u schade aan uw toestel heeft is het zaak om eerst te checken of u een ToestelVerzekering heeft. Mocht u twijfelen, kijk dan op uw factuur of in MijnKPN. Natuurlijk controleren wij dit ook graag voor u. Als u een verzekering heeft afgesloten dan kunt u een claim indienen bij onze Claimdesk. Hiervoor belt u met 0800-6565010. Het is belangrijk om te weten dat alleen de tekenbevoegde (telecombeheerder) een claim mag indienen. Voordat u uw toestel opstuurt is het belangrijk om een back up van uw gegevens te maken. Als uw toestel is opgestuurd voor reparatie kunt u gebruik maken van de Toestel Vervangservice  totdat uw toestel weer terug is. Om hier gebruik van te maken neemt telefonisch contact op via 0800-0403. 

 

Wanneer u geen ToestelVerzekering heeft word u natuurlijk niet helemaal aan uw lot overgelaten. We kunnen u natuurlijk helpen met de reparatie van uw toestel. Via de reparatie pagina meldt u het toestel aan voor een reparatie en heeft u met een Zakelijk Mobiel en/of Kleinzakelijk Mobiel abonnement ook gelijk de mogelijkheid om gebruik te maken van Toestel Vervangservice.

Mocht het voorkomen dat uw toestel kwijt of gestolen is het allerbelangrijkste om eerst uw SIM-kaart te blokkeren. In de MijnKPN omgeving heeft u de mogelijkheid om zelf de blokkering in te stellen en eventueel een nieuwe SIM-kaart te bestellen. Natuurlijk kunnen wij dit ook voor u doen. De volgende stap in geval van diefstal is aangifte doen. Bewaar hierbij de bevestiging van de aangifte, deze heeft u later nog nodig. Als u ook voor verlies of diefstal van het toestel verzekerd bent, dient u dit uiteraard ook te melden.

 

Bovenstaande situaties omvatten natuurlijk niet alle problemen die u met uw mobiele aansluiting of toestel kunt hebben. Deze blog is daarom ook vooral bedoeld om u in eerste instantie op weg te helpen. Wij zitten uiteraard altijd klaar om te helpen, dus schroom niet om onze hulp in te schakelen. Maak een nieuw topic aan of ga naar de contactpagina voor andere contact mogelijkheden. 
 



Interessant voor u:


0 reacties

Geen reactie

Reageer