1 maand met de Samsung Galaxy S8 Plus op zak

  • 30 mei 2017
  • 6 reacties
  • 1051 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +11
  • KPN Medewerker
  • 3493 reacties

Samsung Galaxy S8 Plus | Review


Het vlaggenschip toestel van Samsung is dit jaar groots gepresenteerd. Ik ben trotse eigenaar van de Samsung Galaxy S8 Plus. De S8 en S8 Plus zijn vrijwel hetzelfde, de Plus is alleen iets groter. Ik vertel u graag wat ik van dit geweldige toestel vind in deze review middels een Top 5.

1. Infinity Display

Het is de opvallendste upgrade van de S8: het gigantische scherm. Daarmee is niet te veel gezegd, zoals we gewend zijn van de AMOLED schermen van Samsung, fantastische kleurweergave met een groot contrast.

De knoppen aan de onderkant van het toestel zijn verleden tijd en voor mij deels bepalend om de S8 te halen. Samsung heeft de “terug” knop altijd aan de rechterkant gehad. Ik ben gewend om de “terug” links te hebben zoals bij de meeste toestellen en bij mijn voorganger (LG G3). Met de nieuwe dynamische “onscreen” knoppen kan er gekozen worden om de knoppen om te draaien zodat de “terug” knop aan de linkerkant zit!

Nieuw zijn ook de ronde hoeken van het scherm. Ik begrijp dat dit om 2 redenen is gedaan. Als eerste is wetenschappelijk bewezen dat mensen ronde hoeken prettiger vinden dan scherpe hoeken. Het scherm is daarom onbewust fijner om naar te kijken. Een andere reden is dat het scherm hierdoor groter gemaakt kan worden, het scherm loopt verder door naar de boven- en onderkant. Samen met de schuine 'edge' randen vormt dit Samsungs nieuwe 'Infinity Display'.

Ook is het scherm nog eens langer dan gewoonlijk. Het scherm heeft nu een afwijkende beeldverhouding van 18.5:9. Dit komt erg in de buurt van de populaire 1:2 schermverhouding waar tegenwoordig veel films en series in worden opgenomen door bijvoorbeeld Netflix en Amazon. Ready for the future!

Score: ★★★★★


2. Kracht & snelheid

Natuurlijk is de nieuwste Samsung smartphone voorzien van de snelste technologie. De processor, ook wel CPU genoemd, is de rekenkamer van het toestel en allesbepalend in de gebruikerservaring. Samsung maakt haar eigen processor voor de S8. Deze gloednieuwe 10nm chip is 40% energiezuiniger en 27% krachtiger dan zijn voorganger.

Niet alleen is het toestel daardoor krachtiger en sneller, het betekent ook dat de levensduur van het toestel verbeterd is. De processor, en daarmee het toestel, wordt minder warm en kan daardoor langer mee gezien er minder slijtage is. Wat betreft prestaties kan de S8 nog jaren mee!

Score: ★★★★★

3. Batterijduur

Uiteindelijk vaak het belangrijkste onderdeel voor mijn smartphone en ook waarschijnlijk van de meeste anderen, de accu/batterij. Iedereen heeft wel eens “zonder” gestaan, wat een rotgevoel!

Met de S8 hoef ik mij hier niet druk om te maken. Niet alleen is een grote accu meegeleverd, alle factoren voor een lange batterijduur zijn aanwezig! Het AMOLED scherm gebruikt weinig stroom, de processor is ontzettend zuinig en met hulp van verbeteringen in Android versie 7.0 slaapt het beestje erg goed als ik hem niet gebruik. Samsung levert tegenwoordig veel minder eigen apps mee op het toestel, deze apps zijn los te downloaden voor de liefhebbers (ook wel bloatware genoemd). Minder 'bloatware' helpt zeker bij het sparen van de energie. 2 of 3 dagen zonder opladen is te overleven of gebruik het toestel prima tot 10 uur lang achter elkaar door!

Score: ★★★★★


4. Personalisatie

Sinds een paar jaar biedt Samsung thema’s aan om de interface van Android te wijzigen. Met deze functionaliteit is het bijvoorbeeld mogelijk om een ander iconen set te kiezen. Het werkt nog eens best goed, overal binnen Android zijn de nieuwe iconen zichtbaar. Thema’s wijzigen ook het uiterlijk van de standaard apps zoals bijvoorbeeld het Instellingen scherm, de SMS app en de telefoon app. Ook is het mogelijk om een ander lettertype te kiezen of zelf nieuwe lettertypes downloaden vanuit de Samsung Store.

Apple heeft Siri, Microsoft biedt Cortana en Samsung levert "Bixby", de volledig nieuwe virtuele assistent op de Samsung Galaxy S8. Bixby is bedoeld als assistent om het toestel volledig middels de stem te bedienen. In plaats van daarvoor allerlei handelingen uit te voeren, gebeurt het nu met 1 spraakopdracht. Volgens Samsung is het mogelijk om het toestel bijna volledig via spraak te bedienen dankzij een diepe integratie in het besturingssysteem. Zelf gebruik ik de virtuele assistent niet omdat ik mijn toestel over het algemeen sneller weet te bedienen met mijn handen dan met spraak.

Score: ★★★★☆

5. Camera

Er is niet veel veranderd aan de camera in vergelijking met zijn voorganger, de Galaxy S7. Dat is op zich ook niet nodig, de camera van de S7 was al erg goed en zeer compleet. De camera aan de voorkant heeft daarentegen wel weer een noemenswaardige update van 5 megapixels naar 8 megapixels. Het resultaat is dat de “selfie” foto’s met de camera aan de voorzijde groter in formaat zijn en daardoor scherper.

De camera werkt snel, binnen een tel is hij opgestart en kan een foto gemaakt worden. Nieuw is “Bixby Vision”, een app die kan zoeken naar vergelijkbare beelden, tekst kan vertalen en nog meer en dat werkt uitstekend.
Geen wereldnieuws dus, maar gewoon een hele goede camera!

Score: ★★★★☆

Conclusie

De S8 en S8 Plus is de beste en snelste smartphone op de markt en dat is aan alles te merken. Ik kan het toestel aan iedereen adviseren die een nieuwe Android smartphone zoekt maar ook aan iPhone fans die toe zijn aan meer opslag!

Score: ★★★★★

Gebruikerstips

Tip 1: Bediening
- Bekijk 2 tips voor het bedienen van de S8 met 1 hand.
In mijn review geef ik aan dat het toestel bijzonder lastig te bedienen valt met 1 hand. Het meest lastige hierbij is het notificatievenster die vanaf de bovenzijde geopend wordt. Daar kan ik vaak niet met mijn duim bij en als ik het wel probeer valt het toestel uit mijn handen. Hier zijn 2 handige functies voor bedacht, te vinden via Instellingen > Geavanceerde functies:

▶️ Bediening met 1 hand
Als deze functie ingeschakeld is, kan het toestel wel met 1 hand bedient worden op een verkleind venster!

Afbeelding: Bediening met één hand inschakelen


▶️ Gebaren vingerafdruksensor
Het notificatievenster / meldingenvenster openen met de vingerafdruksensor aan de achterkant, dat kan met deze optie!

Afbeelding: Gebaren vingerafdruksensor inschakelen


Tip 2: Dex MAX
- Gebruik alle apps in de Dex Station mode!
Voor de S8 is een Dex Station beschikbaar van Samsung. Dat betreft een dockingstation om het toestel aan te sluiten op een beeldscherm zoals een computerscherm of een TV. Op die manier is het toestel te gebruiken als een soort computer.
Nog niet alle apps werken even goed in deze modus. Vaak zijn oude apps niet geschikt en werken daardoor slecht. De app Dex MAX van ontwikkelaar MASMAS Studio heeft hiervoor een handige tool gemaakt om deze apps ook te laten ondersteunen.

Download: Google Play


Tip 3: Vergrendeling
- Ontgrendel het toestel automatisch met Smart Lock.
Met een schermvergrendeling is het toestel veilig, niemand komt er zomaar in. Het gevolg is echter wel dat de pincode of patroon tientallen tot honderden keren moet worden gebruikt om het toestel te ontgrendelen. Hier heeft Google iets op gevonden, namelijk Smart Lock. Met deze feature is het mogelijk om "veilige plaatsen" en "veilige apparaten" te vertrouwen. In de buurt van een vertrouwde plaats of een vertrouwd apparaat is de vergrendeling dan niet actief!

Toch even het toestel handmatig vergrendelen? Dat kan! Op het vergrendelingsscherm staat een (open) slotje, deze geeft weer of het toestel vergrendeld is. Druk één keer op het slotje om de vergrendeling te activeren, handig!

Afbeelding: Toestel vergrendeling uitgeschakeld

Afbeelding: Toestel vergrendeling actief


Handige links

- Mobiel Tip: Bellen & Internetten in de EU zonder extra kosten!
- Mobiel Tip: Uw VoiceMail instellen voor Zakelijk Mobiel
- Mobiel Tip: Schade, verlies of diefstal van uw mobiel. Wat nu?!
- Forum: Over het Zakelijk KPN Forum
- Forum: Indexpagina Blogs & Artikelen

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Mooie review! Ik gebruik tegenwoordig mijn S7 voor zowel zakelijk als privé en het bevalt mij prima, de S8 zou een mooi alternatief zijn geweest.

De grootste vraag is of de S8 wel "nodig" is voor zakelijke doeleinden, het is namelijk de beste telefoon maar komt ook met een gigantische meerprijs waarvan je jezelf kan afvragen of de meerprijs de meerwaarde waard is, zeker als je de telefoon voornamelijk wilt gebruiken voor zakelijke doeleinden.
Reputatie 7
Badge +11
Dank je @SjorsK! :D

Daar heb je een goed punt, het is een kleine update vanaf de S7 gezien en met het huidige prijskaartje, de meerprijs (nog) niet helemaal waard. Wanneer het toestel beter betaalbaar is, zal hij zakelijk aantrekkelijker worden.
Bixby is erg handig maar biedt voor de zakelijke gebruiker niet veel extra. Wat Samsung erg goed doet voor zakelijk gebruik in haar series is de Knox Protection. Maar dat is ook al aanwezig op eerdere toestellen 🙂
Leuk, zo'n review als het toestel net uit de doos komt. Geef je het toestel na een maand gebruikt te hebben en regulier in je broekzak gedragen te hebben nog zo'n hoge waardering? Of ga je je review nog eens herzien/aanvullen met details over het brakke scherm en de ergerniswekkende Bixby applicatie en de vooral weerzinwekkende bijbehorende knop?
Reputatie 7
Badge +11
Hi @Zark, leuk dat je een reactie plaatst op mijn review! 😃
Het klinkt als dat je wellicht zelf ook een Galaxy S8 hebt of mogelijk aan het oriënteren bent? De review heb ik geschreven nadat ik het toestel een maand in bezit had. Nu we bijna 3 maanden verder zijn en het toestel al 4 maanden in de winkel ligt, is het een goed moment voor een terugblik of een aanvulling op de review. Dat vind ik zeker een goed idee!

In het kort kan ik je alvast het volgende vertellen over mijn verdere ervaring. Nog steeds bevalt het toestel uitstekend wat betreft het formaat, de S8+ is voor mij als veeleisende gebruiker ideaal. Hoewel ik bij anderen de reguliere S8 zou aanbevelen gezien de S8+ wat te groot is.

Bixby is nog steeds niet in het Nederlands uitgegeven en pas geleden wel in het Engels. Dus ik heb het eigenlijk ook nog niet veel gebruikt. De knop zit inderdaad op een hinderlijke plek, soms druk ik deze per ongeluk in. Het valt best wel mee hoe vaak dat bij mij voorkomt, wellicht komt dat doordat ik een case gebruik en de knop minder gevoelig is.

Persoonlijk heb ik al een ervaring gehad met de S8 en een valpartijtje dat niet goed af liep. Gevolg: scherm reparatie, garantie kwijt en waterdichtheid weg. Ook in mijn omgeving veel signalen van gebroken en gebarsten schermen. De edge display is hier ontzettend gevoelig voor. Dit heeft impact op mijn waardering van het scherm, welke ik nu niet meer de volle score kan geven.

Heb jij ervaring met de S8, @Zark?
Hallo Tim,

Leuke, snelle reactie op een betrekkelijk "oud" topic van je. Ik heb inderdaad ervaring met de S8, om eerlijk te zijn, niet de beste. Ik gebruik Samsung smartphones vanaf de Samsung Galaxy S1. Vanaf de S2 heb ik alleen de even versies gebruikt (gevolg van 2 jaar durende abonnementen) en ben nu dus op de S8 terecht gekomen, voorafgegaan door de S6 Edge.

Als eerste een reactie op jouw uitspraak "Ook in mijn omgeving veel signalen van gebroken en gebarsten schermen. De edge display is hier ontzettend gevoelig voor." Ik ben het hier mee eens voor zover dit het scherm van de S8 betreft. Zoals je hierboven leest heb ik voor de S8 2 jaar een S6 gebruikt, ook voorzien van een Edge scherm. Deze was toch wel vele malen sterker. Ook deze is bij mij gescheurd maar dat kwam doordat ik hem naast mijn broekzak stopte, waardoor het toestel langs mijn been gleed en ik hem uiteindelijk over straat schopte. Eigen schuld, gevolg een gebarsten scherm wat ik nog anderhalf jaar heb kunnen gebruiken. De S8 die ik nu heb is nooit op deze manier gevallen, maar heeft scheuren over het gehele beeldscherm en heeft putten in de hoeken. Oorzaak: Daadwerkelijk onbekend! De suggestie voor een beschermhoes begrijp ik volledig. Echter haalt dit voor mij alle "looks and feels" van het toestel af. Daarom heb ik er ook nog nooit een gebruikt, waarbij ik de gevolgschade mezelf toegerekend heb. In het geval van de S8 is duidelijk sprake van onverklaarbare schade, waarbij een betwijfel of een beschermhoes soelaas had geboden.

Ik ben eens gaan googlen op de ontzettend irritante Bixby applicatie die ook nog eens zijn "eigen" knop toebedeeld gekregen heeft én op het zeer zwakke beeldscherm wat bij mij na 2 maanden al compleet met scheuren en putten zit. Geloof me, ik ben echt zuinig op mijn spullen. Maar dit toestel komt gewoon niet goed door de testen qua stabiliteit/sterkte en dat ondervind ik aan den lijve.

Zo kwam ik op de community van Samsung terecht waar een link stond naar jouw post. Veel van de reacties daar zijn positief maar net als jouw reactie van vlak na de uitkomst van het toestel. Eerlijk gezegd was mijn reactie in de winkel en na het toestel uit de doos gehaald te hebben ook "wauw!". Na 2 maanden gebruik is mijn "wauw!" gehalte helaas geheel verdwenen.

Net zoals ik klagen vele andere eigenaren over Bixby en het zwakke scherm. Bixby is nog overheen te komen en heeft geen financiële gevolgen. De kosten van een nieuw scherm echter wel. Vooral de spontane scheuren en barsten in het scherm worden op het forum weg gebagatelliseerd. Concreet; Valt het toestel en gaat het kapot zoals gebeurde met mijn S6 Edge, dan hoor je me echt niet zeuren. In het geval van de S8 mag Samsung van mij echt wel wat volwassener reageren.

Hieronder mijn post op het Samsung forum. Misschien kom ik wat bot over maar ik ben gewoon zwaar teleurgesteld in de geleverde kwaliteit en zeer zeker de uitblijvende correcte reactie vanuit Samsung zelf.

//Wat een flop. Beeldscherm is niet van glas maar van suikergoed. Ik heb het toestel nu 2 maanden in gebruik en het is van boven tot onder gescheurd. Ik heb altijd Samsung toestellen gehad. De Galaxy S1 had volgens mij al het zogenaamde gorilla-glass wat prima was qua sterkte. Nu 7 edities later krijg je voor 900,- euro een plastic editie. Als ik hier dan lees dat Samsung hierin eigenlijk geen enkel standpunt in neemt is voor mij het tijdperk van de Iphone of een ander merk toch echt wel aangebroken. Een reactie bij een beschadigd toestel als "probeer uw inboedelverzekering" is ver beneden peil. Omdat Samsung een slecht product levert mag de verzekering daarvoor instaan? Wat een onzin!

De vraag is hoe lang mijn toestel het nog vol gaat houden. Gezien het afgesloten contract dat aangeboden wordt zou je verwachten dat het toestel toch wel 2 jaar mee dient te gaan. De scheuren lopen over het gehele beeldscherm. Elke 2 maanden laten reparen ad minimaal 290,- is voor mij geen optie. Dan maar een toestel van een concurrent.

Tel daarbij op dat allerlei applicaties spontaan aan gaan mede door die verrotte Bixby knop. Ik ben reeds zo ver dat ik voornemens ben om het toestel open te schroeven en de knop daadwerkelijk uit het toestel te verwijderen.
Als ik mijn telefoon uit mijn zak haal is het scherm automatisch actief omdat de Bixby knop per ongeluk ingedrukt is. Ik wilde geen Bixby, ik wil geen Bixby en ik zal nooit Bixby willen. En zeker niet Bixby met zijn eigen knop!

Een volwassen bedrijf was na deze veelgehoorde klachten (beeldscherm snel kapot en ongewenste Bixby (knop) al lang een terughaal actie begonnen. Samsung is wat mij betreft verleden tijd. Er zijn voldoende alternatieven. En gezien de reacties vanuit Samsung zal dit bedrijf uiteindelijk hetzelfde lot ondergaan als Nokia.//
Reputatie 7
Badge +11
Hi @Zark,

Bedankt voor het delen van jouw bevindingen! Het is goed dat dit onderwerp ter sprake komt. Ik kan mij grotendeels vinden in je opmerkingen en kan mij jouw teleurstelling volledig voorstellen. Ook ik ben een beetje teleurgesteld in de val-bestendigheid van het scherm en daarmee het toestel.

Je hebt een terecht punt, uit de doos gehaald geeft het toestel een absolute "wauw" gevoel. Mijn ongelukje was aan mezelf te verwijten (ouderwets uit de handen laten vallen op straat). Ik was verbaast en geschrokken dat het scherm al zo snel kapot kon gaan. Dit is mijn eerste toestel dat defect is geraakt bij een val. Het was tevens de eerste keer dat ik hem liet vallen. Nee, je kunt niet echt stellen dat het scherm sterker is geworden. Als dit technisch wel het geval betreft, heeft het toestel bijvoorbeeld door de afgeronde hoeken nieuwe zwakke plekken gekregen ten op zichtte van de oudere modellen. Ik had er zelfs een case omheen maar dat hielp helaas niet.

Over Bixby valt nog niet positief te spreken, daar sluit ik mij bij aan. Aangezien de Nederlandse taal nog niet ondersteunt wordt, heb ik mij er ook nog niet veel mee bezig gehouden. De afgelopen week ben ik wat wezen spelen met Bixby in het Engels. Het lijkt inderdaad meer een gimmick dan een efficiënte feature in mijn ervaring. Maar wellicht dat Nederlands deze ervaring voor mij verbetert.

De Bixby knop verre van handig geplaatst. In het begin heb ik mij er ook ontzettend aan geërgerd toen ik hem nog vaker per ongeluk indrukte. Er zijn gelukkig een paar apps beschikbaar die de knop functie kunnen wijzigen. Heb je dat toevallig ook geprobeerd? Voor mij werkte dat op zich prima, nu heb ik Bixby weer actief en geef ik het een kans straks zodra Nederlands actief is.

Maar om terug te komen op het scherm van de S8 en de reactie van Samsung op de klachten is erg jammer. Ik snap heel goed dat je weinig vertrouwen hebt in Samsung en je volgende toestel mogelijk een andere gaat zijn. Dit terwijl ik juist behoorlijk onder de indruk ben van de aanpak van het bedrijf toen de Note 7 problemen bleken te hebben. De Note 7 eigenaren hebben nu zelfs de mogelijkheid gekregen om de Note 8 aan te schaffen met een goede inruilkorting.

Naast deze minpunten, moet ik ook eerlijk zijn nog vaak het "wauw" gevoel te beleven met mijn S8+. Mijn scherm is nu weer in orde en met mijn case is de bixby knop niet meer zo vaak per ongeluk ingedrukt. Na het ongelukje ben ik wat zorgvuldiger, veel te bang om weer schade op te lopen..

Reageer