Vraag

4G Buitengebied instabiel

  • 25 November 2015
  • 13 reacties
  • 1109 keer bekeken

Hoi,

Mijn directeur heeft sinds vorige week een 4G buitengebied abonnement, alleen is de verbinding over het algemeen zeer instabiel. De verbinding valt meerdere keren per avond weg, krijgt een nieuw (extern) IP adres, waardoor er uploads mislukken/ sessies wegvallen.

Met 2 verschillende simkaarten getest die beide hetzelfde euvel vertonen. Intern in het netwerk (WiFi & bekabeld) blijven de verbindingen werken; Firmware van de Huawei E5186 is de laatst beschikbare volgens de webinterface

Enig idee waar/wie/hoe ik dit kan melden/laten oplossen?

Albert

13 reacties

Goedemiddag Albert, 

Graag heet ik u welkom op het zakelijke community van KPN. Ervaart u de verbinding op alle plekken in het gebouw als instabiel? Zodra uw verbinding wegvalt en vervolgens weer verbinding maakt, krijgt u inderdaad een nieuw extern IP adres, waardoor de pagina opnieuw laadt. Ik begrijp goed dat het erg lastig is zodra dit gebeurt. Het kan te maken hebben met de 4G dekking op uw locatie, waardoor de verbinding instabiel is. Dit wil ik graag voor u nagaan en ook of er verbetering mogelijk is. U ontvangt zometeen een privébericht van me, daar ik graag een aantal gegevens van u ontvang om dit na te gaan. Als u mijn bericht wilt beantwoorden, dan neem ik vervolgens contact op met mijn collega's van de Technische Dienst. 

Met hartelijke groet, 

Cindy 
Goedendag Albert, 

Allereerst wens ik u de beste wensen voor 2016. Ik ben benieuwd of u verschil merkt met de bestelde antenne. Onze Technische Dienst geeft aan dat het 4G bereik in huis mogelijk niet optimaal is. Een tip is om het modem dichtbij een raam te plaatsen. Daar is het meeste bereik mogelijk. 

Met hartelijke groet, 

Cindy 
Hoi Cindy,

Helaas is het probleem nog niet verholpen. We hebben een 2e 4G modem besteld en daarin een SIM gedaan met een 'normaal' data abonnement incl vast IP adres optie. Deze is superstabiel. Vervolgens deze simkaart in de 'oude' modem gedaan en de 4G buitengebied SIM in de andere. Het 4G buitengebied abonnement blijft een hoge packetloss houden (wegvallen van verbinding).

Wat kan er nog aan gedaan worden, hebben meer mensen dit probleem?

Albert
Reputatie 7
Badge +11
Beste Albert,

Ontzettend jammer om van u te vernemen dat het niet goed gaat. Opmerkelijk dat het met een normaal data abonnement wel goed gaat.

Ik ga in overleg met @cindy_ en collega's. Wij komen op uw bericht terug.
Dag Albert, 

Zojuist heb ik met Tim gezeten en het is voor ons ook een lastige waar het aan ligt. Ik wil u vragen om te kijken op welke APN de 4G router ingesteld staat met de simkaart en ook die van het 2e 4G modem met de "normale" simkaart. Als hier een verschil in zit, dan kunnen we vanuit mogelijk verder. Alvast bedankt voor de moeite en uw reactie. 

Met hartelijke groet, 

Cindy 
Beste Cindy,

Helaas bleek toch ook het losse data abonnement deze kuren te vertonen, alleen was dit minder merkbaar omdat hier een vast IP adres op zit. Dus beide verbindingen hebben dezelfde kuren. Excuus voor de te vroege conclusie dat het alleen de 4G buitengebied SIM betrof.

Uit de lijnmonitoring blijkt dat er af en toe de verbinding volledig weg valt voor een x aantal minuten (gistermiddag 13 minuten tussen 14:15 t/m 14:28) de verbinding hersteld zichzelf uiteindelijk wel weer (geen resets o.i.d. nodig).

- De extra buitenantenne heeft geen invloed hierop (normaal zit de verbinding op een goed bereik met 30Mbit/s download)

- APN die gebruikt wordt is "advancendinternet", maar de default APN heeft  hetzelfde resultaat.

Er is alleen geen peil op te trekken wanneer de verbinding wegvalt en waarom.  

Albert
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Albert, bedankt voor de aanvullende informatie!

Wat voor lijnmonitoring heeft u precies uitgevoerd en hoe is deze gemeten? (bedraad een pc aangesloten verwacht ik?)

Het is zeer opmerkelijk dat de verbinding 13 minuten lang weg is geweest, dat is lang geen korte verbreking meer.. :(
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Mobiele-abonnementen-en/4G-Buitengebied-instabiel/m-p/7295#M148Hallo Albert, bedankt voor de aanvullende informatie!

Wat voor lijnmonitoring heeft u precies uitgevoerd en hoe is deze gemeten? (bedraad een pc aangesloten verwacht ik?)

Het is zeer opmerkelijk dat de verbinding 13 minuten lang weg is geweest, dat is lang geen korte verbreking meer.. Smiley Verdrietig

 Dit is gemeten vanaf een iMAC die bekabeld is aangesloten met https://networklogger.net/ gemeten. Connectie met de router blijft bestaan, alleen geen verbinding meer naar buiten mogelijk. Dit hersteld zich dan vanzelf zonder herstart router/pc etc.. 

Albert
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Albert, heel goed, dat is zeker een betrouwbare meting lijkt mij. :D

Waar precies heeft u de buitenantenne geplaatst? Dat wil ik graag precies van u weten; richting het noorden, oosten of b.v. zuidoost van de woning? U mag eventueel een foto plaatsen van de antenne zodat we een goed beeld krijgen van de situatie. U zit op 900 meter van de zendmast en haalt meestal een goede snelheid. Een zendmast is geen stoplicht en moet eigenlijk altijd goed werken of anders niet. Daar hoeven we de oorzaak waarschijnlijk niet te zoeken.

2 extra vragen / verzoeken:

- Heeft u de mogelijkheid om de 4G router in te stellen en te testen op het 3G netwerk? Ik ben benieuwd of daar dezelfde verbrekingen ontstaan. In de handleiding van de 4G router ben ik de mogelijkheid niet tegen gekomen. Maar ik verwacht wel dat het mogelijk is om 3G vast te zetten.

- Weet u mogelijke storingsfactoren te bedenken? Staat er bijvoorbeeld elke dag een vrachtwagen voor de deur (en dan ook voor de buitenantenne?). Denk aan alle mogelijke activiteiten.

Ik verneem graag uw reactie.
Hallo Tim,

Ik ga even op zoek naar de antwoorden en laat het je weten zodra ik antwoord heb.

Albert
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Albert (@Alberlwd),

Ik ben erg benieuwd naar uw bevindingen van de afgelopen dagen! Verneem het graag van u. :D
Hey Tim,

Helaas nog geen verschil. 

Vandaag weer een test gedaan met 4G buitengebied ( daarvoor het andere abonnement gebruikt wat 'stabiel' was).

- De 3G is traag, packetloss en hoge ping tijden van 60 - 300ms.

- Verder geen storende factoren die er in de buurt zijn, verder vrijstaand huis.

Aangezien we alle opties al hebben geprobeerd om dit uit te sluiten, kan er ook nog iets in een SIM kaart zitten wat storing kan opleveren?

Albert
Reputatie 7
Badge +11
Beste Albert, jammer om te horen natuurlijk. Het zal zich niet vanzelf gaan verhelpen. De simkaart mag het probleem niet zijn. Als daar iets mee aan de hand is, zal deze volledig stoppen met werken.

Kunt u mij nog wel van de volgende informatie voorzien?

Waar precies heeft u de buitenantenne geplaatst? Dat wil ik graag precies van u weten; richting het noorden, oosten of b.v. zuidoost van de woning? U mag eventueel een foto plaatsen van de antenne zodat we een goed beeld krijgen van de situatie.

Reageer