Beantwoord

4G internet - connectie limiet?

  • 30 November 2021
  • 15 reacties
  • 131 keer bekeken

Wij maken met 4 personen in een klein tijdelijk kantoor gebruik van een KPN 4G zakelijk internet abonnement icm met een 4G Router van teltonika (RUTX11). Nu merken wij dat we met name als er 4 personen aanwezig zijn, de verbinding begint te klapperen. 

We hebben uitgebreid getest en onderzoek gedaan, en wij denken dat het te maken kan hebben met het aantal openstaande (NAT/TCP/UDP) verbindingen. Als wij die counter uitlezen van de router, dan beginnen er problemen te ontstaan richting de 600 openstaande sessies. Sessies beginnen dan te falen of starten niet meer. Als het sessie-aantal terugzakt zien we weer een stabiele verbinding ontstaan.  We simuleren een groter aantal sessies door bijvoorbeeld een wat groter aantal browsertabbladen te openen. 

We hebben van alles uitgezocht of er op de 4G router limieten bereikt worden, maar dat is niet het geval tot nu toe.

Is er vanuit KPN een limiet dat wordt gehanteerd wellicht? Eentje die in de buurt van 600 connecties in werking treedt ofzo?

 

icon

Beste antwoord door Rick S. 14 December 2021, 08:59

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @JayST,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum! 
Natuurlijk help ik graag uitzoeken hoe dit precies komt en wat we hieraan kunnen doen.  Allereerst ben ik benieuwd wat voor 4G abonnement dit precies is. Wil je het klantnummer van dit abonnement in het forumprofiel invullen?

super!

klantnummer is ingevuld in profiel en het gaat om een KPN unlimited data en onbeperkt bellen/sms abonnement.

Als je meer info nodig hebt hoor ik het wel.

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag, 

Bedankt voor het invullen van het klantnummer! 
Ik heb een specialist van de 2e lijns mobiel afdeling gesproken om meer duidelijkheid te krijgen. Er lijkt inderdaad een limiet te zijn ingesteld voor het aantal datasessies. We hebben alleen nog geen duidelijkheid over wat dit limiet precies is. Alhoewel deze situatie, zoals je zelf ook omschrijft, sterk doet vermoeden dat het inderdaad rond de 600 datasessies ligt. 

Natuurlijk willen we dit nog wel verder onderzoeken. Ik ben daarom benieuwd of je een datum en een tijdstip hebt van een moment waarop je merkt dat de verbinding begint te ‘klapperen’ en er dus meer dan 600 sessies zijn?

Ok klinkt dus allemaal redelijk aannemelijk tot nu toe. 

Tja het is eigenlijk meerdere keren tussen 9:00 en 17:00 elke werkdag, Ik verwacht morgen 2-12-2021 geen issues, want vrijwel niemand op kantoor. ik kan het misschien vrijdag wel even forceren met een collega en dan de tijd noteren. Maar misschien kan je wel iets met tijdstippen van vandaag 1-12-2021 rond 10:00 ofzo. Tussen 10:00 en 11:00.

 

net even het e.e.a.  geforceerd. vandaag 3-12-2021 rond 14:38 kwam het aantal sessies tussen 500 en 600 uit en begon de verbinding te klapperen. Goed merkbaar rond 14:40. weer stabiel vanaf 14:43  (minder dan 300 sessies).

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag,

Bedankt voor je bericht! 
Ik heb de situatie wederom met een specialist besproken en er is het een en ander nagekeken. Mijn collega ziet eigenlijk geen vreemde zaken of foutmeldingen naar voren komen. Wij vermoeden dat de klapperende verbinding vooral te maken heeft met het op momenten toch grootschalige gebruik. Als jullie met z'n 4en op deze verbinding zitten en allemaal veel open hebben moeten deze MB's natuurlijk allemaal over deze verbinding heen. En eigenlijk is een dergelijke verbinding natuurlijk niet helemaal bedoeld voor dergelijk zwaar gebruik. Nu schreef je in het initiële bericht dat het hier om een tijdelijk kantoor gaat. Hoelang zitten jullie nog op deze locatie en gaan jullie deze verbinding op deze manier gebruiken?

wij zullen hier nog maanden, wellicht meer dan jaar, werkzaam zijn. “tijdelijk” , maar wel in de ruimere zin. 

de reden dat ik denk dat het echt in de sessie-aantallen zit is dat het probleem zeer merkbaar is bij het opstarten van een laptop of connecteren van een telefoon. Die gaan dan veel sessies starten en dat aantal vlak dan wel weer af, maar kan vervolgens met bepaalde acties wel weer omhoog schieten. 

Bandbreedtegebruik is zeer laag, ondanks 4 personen. Dat kan het niet zijn in mijn optiek.

Ik vind het niet terecht om het “zwaar gebruik” of “zware belasting” te noemen. De clients zijn gewone kantoor-clients die bij het opstarten echt niks bijzonders doen. Geen zwaar bandbreedte gebruik. Het lijkt er gewoon op dat deze 4G verbinding ergens beperkt wordt op die sessie-aantallen en daar heb je inderdaad in de situatie met 1 device met een sim-kaart geen last van, maar op deze manier dus wel. 

Ik zou het wel fijn vinden om te weten of er wel/niet een dergelijk connectie-limiet is. Ik kan me wel voorstellen dat er zoiets is namelijk. maar dan is het wel wat laag afgesteld mijn inziens.

 

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen, 

Bedankt voor de aanvulling! 
Even los van de vraag over het limiet, waarom is er gekozen om een mobiel internet verbinding te gebruiken en geen vast internetverbinding (aangezien jullie toch redelijk lang op deze locatie blijven)? 

De reden dat ik het ‘zwaar gebruik’ of ‘zware belasting’ noem is omdat het in principe niet heel gebruikelijk is dat een dergelijke mobiel internet verbinding met 4 man (met op momenten richting de 600 sessies) gebruikt wordt. Ik heb de vraag over het limiet verder doorgezet om daar meer duidelijkheid over te krijgen.. 

heel fijn als er nog even naar gekeken wordt om echt duidelijk te krijgen waar het aan ligt. dan kunnen we de juiste beslissingen nemen.

De reden dat we geen vaste internet verbinding hebben is het feit dat de locatie slechts 1 alternatief biedt: 1 aanbieder van glasvezel voor meer dan 300,- per maand. allemaal veel te veel voor het gebruik.  we noemen dat geen financieel realistisch alternatief dus. 

De 4G verbinding voldoet prima (m.b.t. ontvangst, snelheid, bandbreedte) als de sessie-limieten maar niet bereikt worden…..

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen, 

Het heeft even geduurd en het was een flinke zoektocht, maar ik heb een antwoord.  
Bij deze verbinding en met deze APN instellingen is er een limiet van 512 sessies per station. Dus je vermoeden klopt wat dat betreft en dat verklaart ook het ‘klapperen’ van de verbinding. 

Een alternatief hiervoor is dat je een andere APN kan gebruiken, namelijk ‘advancedinternet’. Dit is echter een onbeveiligde verbinding en brengt dus wat meer risico met zich mee. KPN is niet aansprakelijk voor eventuele extra kosten die via deze verbinding gemaakt worden. 

aha! goed om te weten van de APN types. ik heb al wat zitten zoeken hierover en dat is iets om te overwegen inderdaad. 

ontzettend bedankt voor het uitzoeken!

Goedemorgen, 

Het heeft even geduurd en het was een flinke zoektocht, maar ik heb een antwoord.  
Bij deze verbinding en met deze APN instellingen is er een limiet van 512 sessies per station. Dus je vermoeden klopt wat dat betreft en dat verklaart ook het ‘klapperen’ van de verbinding. 

Een alternatief hiervoor is dat je een andere APN kan gebruiken, namelijk ‘advancedinternet’. Dit is echter een onbeveiligde verbinding en brengt dus wat meer risico met zich mee. KPN is niet aansprakelijk voor eventuele extra kosten die via deze verbinding gemaakt worden. 

toch nog vraagje: is het voor elk abonnement toegestaan APN ‘advancedinternet’ te gebruiken?

Reputatie 7
Badge +6

In principe wel. Maar dus wel met de kanttekening dat het een onbeveiligde verbinding is. 

Nu ben ik wel nieuwsgierig, vanwaar deze vraag? 

oh die vraag kwam gewoon bij me op, misschien was het een aparte dienst voor “speciale” abonnementen. Maar dat is niet het geval, want het werkt als de brandweer vandaag na het wisselen van APN! super bedankt nogmaals!

de verbinding is minder beveiligd, maar ik vermoed in de context van “net zo veilig als je internetverbinding thuis”.  De mate van firewalling/filtering/NAT die je ziet op 4G is bij consumenten verbindingen thuis ook niet van toepassing.

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag, 

Ah oke. Het is inderdaad geen aparte dienst voor speciale abonnementen. 
Goed om te horen dat het gewerkt heeft en een groot verschil maakt! 

Mochten we nog iets anders kunnen doen horen we het natuurlijk graag!

Reageer