Vraag

Aansluitkosten bij verlenging

  • 22 March 2019
  • 6 reacties
  • 546 keer bekeken

Goeiemorgen,

Ik heb gisteren via de online verlengpagina van KPN mijn (3) Klein Zakelijke abonnementen verlengt.
Bij deze verlengingen worden (3x) aansluitkosten á €. 20,66 gerekend.
Nu gaat het hier om verlengingen (geen nieuwe nummers) van abonnementen die ik al bijna 23 jaar bij KPN heb.

Mijn vraag is dan ook of het gebruikelijk is om dit soort kosten bij verlengingen in rekening te brengen?

Heel benieuwd naar een (onderbouwd) antwoord.
Bij voorbaat hartelijk dank.

Groet,
Wapp.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen @Wapp ,

Onze excuses voor de zeer late reactie!
Dit topic is er precies tussendoor geglipt. Sorry hiervoor.

Ik zie inderdaad dat u heeft verlengd naar een Kleinzakelijk abonnement. En zoals u heel terecht aangeeft, bij een verlenging zou het heel bijzonder zijn als we aansluitkosten berekenen. Ik vermoed dat het gaat om een foutje op de site. Deze kosten worden daarom ook niet in rekening gebracht. Mocht dit wel het geval zijn, hoor ik dat graag 😉

Houd er overigens wel rekening mee dat de 2 Groep Sim kaarten niet meer werken zoals voorheen. Deze kunnen namelijk geen data gebruiken uit een Kleinzakelijk abonnement. Wanneer u deze simkaarten nu gebruikt wordt het verbruik gezien en berekend als buitenbundel kosten.
Hey Rick,
Goeiemorgen.

Ik heb idd. "gewoon" verlengt via de online verlengpagina.
Het aanbod dat ik via deze weg kreeg was zoals eerder besproken heel netjes, namelijk €. 22,04 excl. btw per maand.
Ik heb hier voor de zekerheid schermafdrukken van gemaakt.
Gelukkig maar, want bij de levering van de toestellen zaten briefjes met tarieven die niet overeen kwamen met hetgeen mij online is aangeboden.
E.e.a. is echter voor latere zorg (na ontvangst van de eerste factuur).

Goed om te horen dat jullie voor bestaande klanten (verlengingen) geen aansluitkosten rekenen.
Wellicht is dit iets dat op de site aangepast moet worden.
Mochten er uiteindelijk toch dingen niet kloppen op de factuur dan meld ik me weer.

Het is jammer om te vernemen dat de Groep Sim kaarten niet meer mee mogen delen in het data tegoed van de abonnementen. Eigenlijk zelfs een beetje triest dat KPN dit na jaren zo draait dat je als klant een veel duurder abonnement af moet sluiten om dit wel te kunnen gebruiken (kan jij niets aan doen, ik weet het).
Als het verbruik van de Groep Sims als buitenbundel kosten wordt gezien, heeft het eigenlijk dus helemaal geen zin meer om de Groep Sims aan te houden.
Ik zal e.e.a. een keer testen en als het idd. is zoals jij het uitlegt, dan zeg ik ze t.z.t. op. Scheelt me weer in de maandelijkse kosten.
Het probleem los ik op door, mocht ik geen Wifi verbinding hebben, van m'n telefoon een hotspot te maken.

Nogmaals dank voor je reactie en wellicht tot snel (of niet als alles goed gaat)

Groet,
Wapp.
Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen Walter,

Bedankt voor uw reactie!
Als ik u goed begrijp bedoelt u dat de prijzen op de overeenkomsten niet overeenkomen met de prijzen die u zag bij het bestellen (via de site), toch? Wat zijn de prijzen die u op de overeenkomst ziet en welke prijzen zag u op de site?

Ik ga uiteraard het signaal doorgeven over deze aansluitkosten. Dat zet onze klanten op het verkeerde been en dat is uiteraard niet de bedoeling.

Daarnaast is het niet zo dat Groep Sim kaarten niet meer mee mogen delen in het datategoed van deze abonnementen. U heeft nu alleen voor een andere abonnementsvorm gekozen, waarbij het niet meer werkt zoals u gewend bent bij de Zakelijk Mobiel abonnementen. U kunt ervoor kiezen om bij deze abonnementen een DUOsim te nemen. U krijgt dat een tweede simkaart bij het abonnement, waarmee u data uit het abonnement gebruikt. Het enige verschil is alleen dat u van de 2 simkaarten er maar één tegelijk kan gebruiken. Uiteraard is het alternatief dat u noemt (mobiele hotspot) ook een prima oplossing.

Als u nog hulp nodig heeft, hoor ik dat uiteraard graag!
Hoi Rick,

Ik stuur je zo even een privé bericht......


Groet,
Wapp
Hoi Rick,

Toch even hier, want bij een privébericht kan ik geen koppelingen, bijlagen of afbeeldingen bijvoegen.
Hier gaan we.......

Ik begin even bij je laatste uitleg m.b.t. de abonnementsvorm.
Als ik naar de verlengpagina ga (daar kom ik terecht via een link in een email van KPN of door op de site van KPN zakelijk te zoeken naar verlengen), dan heb ik weinig te kiezen (!)
Ik moet wel een Klein Zakelijk abonnement nemen want een andere keuze heb ik niet. Ja.... het Zakelijk Mobiel 2013 door laten lopen, maar dan ben je qua kosten helemaal de ***, dus dat is geen optie.

Dan gaan we nu even rekenen (en lachen).
Niets wat ik hieronder tik is persoonlijk hè.... ik hoop dat je dat begrijpt.
Ga alsjeblieft even op de stoel van de klant zitten en je komt af en toe echt niet meer bij.

Ik ga dus online verlengen.

Onderstaande afbeelding is een schermafdruk van de eerste verlengpagina.
Ik heb op deze pagina Combineer en krijg meer. Bent u al klant? op ja gezet (want ik heb meerdere diensten) en dit resulteert in een extra korting van €. 4,13 excl. btw per maand. Deze korting wordt op deze pagina nog niet vermeld (bug?), maar op de volgende pagina wel.
Mijn bijbetaalprijs heb ik na het maken van deze schermafdruk op €. 35,00 incl. btw per maand gezet (!)



Vervolgens slaan we even een paar pagina's over (KvK check en gegevens zijn voor deze discussie niet van belang) en komen we op onderstaande controle pagina.

Hierop staat o.a. aangegeven; De toestelprijs is incl. btw. Alle overige prijzen zijn excl. btw.

Voor het abonnement betaal ik dus €. 22,87 excl. btw per maand (bij de abonnementen voor de andere toestellen kreeg ik nog €. 0,83 extra korting (waarom weet ik niet) dus daarvan zijn de abonnementskosten €. 22,04 excl. btw per maand, maar dat is hier verder even niet van belang).
Na afloop van de contractperiode (2 jaar) en dus na afbetaling van het toestel betaal ik alleen nog bovengenoemde abonnementskosten.
Allemaal prima duidelijk (toch ?)


Dan rond ik e.e.a. af en krijg ik per email een orderbevestiging. Hier moeten we even wakker zijn.
In het bericht (onderstaande afbeelding) worden diverse bedragen genoemd. De eenmalige kosten laat ik even buiten beschouwing (toestelkosten.... kloppen, thuiskopieheffing.... het zal wel, aansluitkosten.... hebben we het over gehad, dus afwachten).
De totale kosten per maand wil ik alleen even nader bekijken.
Toestel €. 35,00 p/m incl. btw.
Abo €. 27,00 - €. 4,13 = €. 22,87 excl. btw
21% btw van €. 22,87 is €. 4,80
€. 22,87 + €. 4,80 + €. 35,00 = €. 62,67

Maar er staat €. 63,54 (WTF) waar komt dit bedrag nou weer vandaan?

Maar ik ben eruit.....
De korting van €. 4,13 is in deze mail, in tegenstelling tot hetgeen vermeld stond op de verlengpagina(s) blijkbaar (ineens) incl. btw !
Namelijk €. 27,00 + btw = €. 32,67
€. 32,67 + 35,00 = €. 67,67 =
€. 67,67 - €. 4,13 = €. 63,54
Briljant, maar naar mijn mening klopt het niet.
Ik ga echter uit van goeder trouw, en het zal daarom wel een foutje in het systeem zijn.



Maar we zijn er nog niet.....
Bij bovenstaand (mail) bericht zat namelijk ook onderstaande (PDF) als bijlage.

Krijg nou tandjes.... hier staat de berekening wel goed (had ik dat maar eerder gezien hè)
De korting wordt echter niet genoemd in deze kostenberekening dus dat was wel weer even puzzelen.
Gelukkig weet ik inmiddels een beetje waar ik op moet letten en kon ik de bedragen uiteindelijk wel plaatsen.


Dan als laatste het document dat bij aflevering van de telefoon(s) meegeleverd werd.
Naam van dit document; Overeenkomst mobiele aansluiting

Op dit document staat de eventuele KPN Compleet korting niet aangegeven. Oké... duidelijk.
Minder duidelijk; het abonnementsbedrag (€. 30,00) en Extra diensten (Klein Zakelijk extras á €. 2,67)
Hè....? Was toch €. 27,00 ?
En wat voor extra's? Ik heb helemaal niet gekozen voor extra's. Ik wil helemaal geen extra's. Wie heeft er verzonnen dat ik extra's wil? Waar komt dat vandaan?



Ook hier ga ik er vanuit dat het allemaal administratieve (systeem) foutjes zijn en dat alles uiteindelijk goed komt.
als klant zit je hier echter helemaal niet op te wachten en wordt je, naast dat het je veel tijd kost, helemaal simpel van al deze verschillende informatie.
Echt..... die paar knaken zijn niet eens het belangrijkste. De manier waarop het allemaal gecommuniceerd wordt is wel ............ (vul maar in)

Nog een pluspuntje. Deze site werkt echt perfect. Kudos voor degene die dit in elkaar gezet heeft.
Ik zou alleen aan één (email) melding genoeg hebben (als er iemand gereageerd heeft)


Ik spreek je.
Dank.

Groet,
Walter.
Reputatie 7
Badge +6
Goedemiddag Walter,

Dat is weer een erg uitgebreide uitleg. Dank u wel!

Ik heb uw bericht en mijn antwoord in delen opgedeeld om het zo overzichtelijk mogelijk te houden.

Ik begin even bij je laatste uitleg m.b.t. de abonnementsvorm.
Als ik naar de verlengpagina ga (daar kom ik terecht via een link in een email van KPN of door op de site van KPN zakelijk te zoeken naar verlengen), dan heb ik weinig te kiezen (!)
Ik moet wel een Klein Zakelijk abonnement nemen want een andere keuze heb ik niet. Ja.... het Zakelijk Mobiel 2013 door laten lopen, maar dan ben je qua kosten helemaal de ***, dus dat is geen optie.


Als u naar de verlengpagina gaat komt u inderdaad uit op de pagina met Kleinzakelijk mobiel. Echter heb ik u eerder een voorstel/berekening gestuurd voor onze nieuwe MKB 2019 abonnementen.

Onderstaande afbeelding is een schermafdruk van de eerste verlengpagina.
Ik heb op deze pagina Combineer en krijg meer. Bent u al klant? op ja gezet (want ik heb meerdere diensten) en dit resulteert in een extra korting van €. 4,13 excl. btw per maand. Deze korting wordt op deze pagina nog niet vermeld (bug?), maar op de volgende pagina wel.


Het is niet mogelijk om elke dienst van KPN met mobiel te combineren in KPN Compleet. Om voor KPN Compleet in aanmerking te komen heeft u een particulier of Kleinzakelijk Internet en TV abonnement nodig. Voor zover ik kan zien heeft u dit niet, toch? Zo ja, wilt u het klantnummer van dit pakket in uw forumprofiel invullen?

Hierop staat o.a. aangegeven; De toestelprijs is incl. btw. Alle overige prijzen zijn excl. btw.
Voor het abonnement betaal ik dus €. 22,87 excl. btw per maand (bij de abonnementen voor de andere toestellen kreeg ik nog €. 0,83 extra korting (waarom weet ik niet) dus daarvan zijn de abonnementskosten €. 22,04 excl. btw per maand, maar dat is hier verder even niet van belang).
Na afloop van de contractperiode (2 jaar) en dus na afbetaling van het toestel betaal ik alleen nog bovengenoemde abonnementskosten.
Allemaal prima duidelijk (toch ?)


Dit klopt helemaal. En dit staat dan even los van het feit of u wel of geen KPN Compleet kunt worden en dus de korting van € 4,13 per maand krijgt.

Dan rond ik e.e.a. af en krijg ik per email een orderbevestiging. Hier moeten we even wakker zijn.
In het bericht (onderstaande afbeelding) worden diverse bedragen genoemd. De eenmalige kosten laat ik even buiten beschouwing (toestelkosten.... kloppen, thuiskopieheffing.... het zal wel, aansluitkosten.... hebben we het over gehad, dus afwachten).
De totale kosten per maand wil ik alleen even nader bekijken.
Toestel €. 35,00 p/m incl. btw.
Abo €. 27,00 - €. 4,13 = €. 22,87 excl. btw
21% btw van €. 22,87 is €. 4,80
€. 22,87 + €. 4,80 + €. 35,00 = €. 62,67

Maar er staat €. 63,54 (WTF) waar komt dit bedrag nou weer vandaan?

Maar ik ben eruit.....
De korting van €. 4,13 is in deze mail, in tegenstelling tot hetgeen vermeld stond op de verlengpagina(s) blijkbaar (ineens) incl. btw !
Namelijk €. 27,00 + btw = €. 32,67
€. 32,67 + 35,00 = €. 67,67 =
€. 67,67 - €. 4,13 = €. 63,54
Briljant, maar naar mijn mening klopt het niet.
Ik ga echter uit van goeder trouw, en het zal daarom wel een foutje in het systeem zijn.


Ik ben helemaal met u eens dat deze berekening niet heel duidelijk is. En zoals u ook terecht concludeert klopt het niet dat de € 4,13 per maand korting niet inclusief BTW is. Deze ga ik uitzetten, zodat dit aangepast kan worden.

Dan als laatste het document dat bij aflevering van de telefoon(s) meegeleverd werd.
Naam van dit document; Overeenkomst mobiele aansluiting

Op dit document staat de eventuele KPN Compleet korting niet aangegeven. Oké... duidelijk.
Minder duidelijk; het abonnementsbedrag (€. 30,00) en Extra diensten (Klein Zakelijk extras á €. 2,67)
Hè....? Was toch €. 27,00 ?
En wat voor extra's? Ik heb helemaal niet gekozen voor extra's. Ik wil helemaal geen extra's. Wie heeft er verzonnen dat ik extra's wil? Waar komt dat vandaan?


De abonnementsprijzen op de overeenkomst staan inclusief BTW vermeld. De abonnementsprijs van dit abonnement is ook zeker € 27,- exclusief BTW per maand. De KleinZakelijke extra's staan apart vermeld omdat dit het deel is dat dit abonnement KleinZakelijk maakt. Hieronder vallen 3 onderdelen: de zakelijke klantenservice 24/7, Business Voicemail & gratis ToestelVervangservice. Het lijkt dus alsof u dit als extra diensten hebt aangevraagd, maar het is dus onderdeel van het abonnement.

De conclusie die we hier dus wel uit kunnen trekken is dat we op de website & de overeenkomst erg verwarrende prijsoverzichten laten zien, die (in mijn ogen logischerwijs) erg veel vraagtekens oproepen. Dit is iets wat we uiteraard moeten zien te voorkomen en juist niet in de hand moeten werken. Het is daarom wel heel erg mooi dat u dit nu zo grondig heeft uitgezocht en opgesomd. Waarvoor dank!

Ik ga dit uiteraard als voorbeeld aandragen bij mijn implementatiemanager en de beheerders van de site, zodat we vele malen beter kunnen maken.

Tot slot ben ik erg blij met de complimenten over het forum! Daar werken we erg hard aan en het is goed om te lezen dat het bij u in de smaak valt. Als u overigens nog andere vragen/opmerkingen heeft. U weet mij te vinden!

Fijne avond 😎

Reageer