Hoe check ik het actuele verbruik van mijn mobiele abonnement?

  • 21 December 2017
  • 9 reacties
  • 31844 keer bekeken
Hoe check ik het actuele verbruik van mijn mobiele abonnement?
Reputatie 7
Badge +6
  • KPN Community Manager
  • 2426 reacties

Bijwerkt: april 2021

De gehele dag door zijn we druk bezig met mailen, WhatsAppen, Spotify streamen, YouTuben of Netflix kijken. Maar is mijn databundel wel groot genoeg? Of moet ik mijn bundel upgraden? Hoeveel heb ik deze maand nog te besteden? In deze blog focussen wij ons op de verschillende opties om uw dataverbruik en nog belangrijker, uw tegoed voor de rest van de maand te checken.

 

MijnKPN (Consument & Kleinzakelijk)

Klanten met een KPN Mobiel of Kleinzakelijk Hussel Mobiel abonnement kunnen hun abonnement aan MijnKPN koppelen. Met deze omgeving heeft u zelf de touwtjes in handen en regelt u zelf verschillende zaken. Zo heeft u onder andere inzicht in uw facturen, wijzigt u gegevens, kunt u MB’s delen (als u bent aangemeld voor Hussel Voordeel), extra zenderpakketten en extra bundels aanvragen. Ook vind u in MijnKPN uw actuele verbruik en checkt u op elk moment uw resterende tegoed. Zodra u inlogt ziet u op de overzichtspagina gelijk wat voor bundel u heeft en hoeveel tegoed u voor de lopende maand heeft. Daarnaast kunt u naar de ‘Producten’ pagina voor een overzicht van alle aansluitingen.
 

Verbruik data in webversie MijnKPN​​​​​


MijnKPN Zakelijk

Binnen de zakelijke markt bestaan er verschillende soorten (mobiele) abonnementen. Hierboven hebben we de opties om het tegoed te bekijken voor klanten met een Kleinzakelijk Hussel mobiel abonnement besproken en nu is het tijd voor klanten met een KPN EEN MKB Mobiel abonnement. Ook deze aansluitingen worden aan een selfcare omgeving gekoppeld, namelijk MijnKPN Zakelijk. Deze omgeving wordt bij het afsluiten van het pakket automatisch aangemaakt, waarbij in eerste instantie de beheerder van de aansluitingen toegang krijgt. Vervolgens kan de beheerder een gebruikersaccount voor de verschillende medewerkers maken, zodat zij ook (beperkte) toegang hebben. Zodra u ingelogd bent gaat u in het menu naar ‘Verbruik’ en vervolgens kiest u voor de optie ‘Verbruik mobiel‘. U krijgt dan een inzicht in het verbruik van alle abonnementen die dezelfde bundels hebben en het verbruik per aansluiting. 
 


Zoals u zelf wellicht ook al heeft gezien staat er in MijnKPN en MijnKPN Zakelijk niet waar de data precies voor gebruikt is. Het is slechts een update met betrekking tot het tegoed van uw maandelijkse bundel. Om een beter beeld te krijgen van de apps die data gebruiken kunt u het toestel zelf gebruiken. Hieronder instructies per besturingssysteem: 

  • iOS (Apple iPhone of Tablet)

Via onderstaande stappen checkt u het mobiele dataverbruik:

  1. Klik op het icoon [Instellingen]
  2. Ga naar de knop [Mobiel netwerk] en druk erop
  3. Scroll naar beneden en bekijk uw gebruik onder het kopje [Mobiele data]
  4. Voor een compleet overzicht van alle functies die data gebruiken scrollt u helemaal naar beneden
  • Android

U kunt het mobiele dataverbruik van Apps als volgt controleren:

  1. Klik op het menu item [Instellingen]
  2. Ga naar [Verbindingen]
  3. Kies voor [Gegevensverbruik] of [Dataverbruik]
  4. Onder de tab [Gebruik mobiele gegevens]

 



Interessant voor u:


9 reacties

Ik begrijp de tools om het actuele verbruik bij te houden maar zijn er plannen voor een mobiel flat fee abonnement?
Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen @Ritzema,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum!
Ik kan mij goed voorstellen dat u de wens heeft voor een flat fee abonnement op het gebied van mobiele data.
Op dit moment zijn er voor zover ik weet geen plannen voor een dergelijke oplossing. U bent tevens niet de enige die deze wens heeft.
Ik neem uw signaal daarom zeker mee richting de productmanagers 😉

Als deze optie er gaat komen zullen wij dit natuurlijk uitgebreid communiceren!
@Rick S.Dankjewel Rick, ik zie er naar uit!
Dag Rick,

Ik merk dat de sms functie niet werkt voor mij als KPN Zakelijk mobiel onbeperkt klant. Ik heb eerder een sms gekregen dat mijn data bundel op is, maar wanneer ik Saldo naar 1244 sms krijg ik de reactie dat mijn huidige tegoed 10000 mb is tot 1 september. Dit kan duidelijk niet kloppen, omdat dat zou betekenen dat mijn gehele bundel nog over is. Waar kan deze foute informatie aan liggen? Juist omdat ik mijn data bundel geheel heb verbruikt wil ik graag mijn verbruik kunnen controleren, om zo de extra kosten binnen de perken te houden.

Het moet toch wel op een manier mogelijk zijn voor zakelijke klanten om hun verbruik te checken?

In de eerste alinea lees ik dat je iets schrijft over je bundel upgraden. Nu heb ik al flink zitten zoeken op jullie website, maar kan ik niets vinden over de mogelijkheid om een extra data bundel af te sluiten voor zakelijke klanten, zoals dit bij privé abonnementen wel kan. Begrijp ik goed uit de tekst dat dit wel tot de mogelijkheden zou moeten behoren? Zou je hier meer over kunnen vertellen hoe ik dit voor elkaar krijg?

Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +6
Goedemiddag @BRA,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum!
Allereerst even mijn excuses voor mijn late reactie. Tot gister was ik namelijk met verlof en daarom kom ik uw reactie nu pas tegen.

Ik ben helemaal met u eens dat er wel iets mis moet gaan wanneer u terugkrijgt dat u nog 1 GB zou hebben, terwijl u al een sms heeft ontvangen dat de bundel op zou zijn. Natuurlijk zoek ik graag uit hoe dit precies zit. Het is namelijk niet meer dan normaal dat u uw verbruik wilt kunnen checken en al helemaal wanneer uw bundel op is.

Het upgraden van uw databundel is deels afhankelijk van het soort abonnement dat u heeft. Bij Zakelijk Mobiel Onbeperkt hebben we bijvoorbeeld geen extra bundels voor het verbruik binnen Nederland en de EU. Er zijn alleen extra bundels mogelijk voor het verbruik in het buitenland, buiten de EU. Nu is het voor het verbruik binnen Nederland en de EU bijvoorbeeld wel mogelijk om het abonnement in z'n geheel te upgraden. Dit doen we bijvoorbeeld wanneer een klant structureel boven zijn bundel uit komt.

Tot slot ontvang ik graag een privébericht met uw klantnummer en het mobiele telefoonnummer. Dan ga ik voor u op onderzoek uit wat er misgaat bij het opvragen van het saldo per sms.
Dag Rick,

Geen probleem, fijn om alsnog een reactie te ontvangen. Ik verwacht dat het overschrijden van de bundel eenmalig is en aangezien het bijna 1 september is is dat probleem gelukkig bijna opgelost.

Ik heb u een privébericht gestuurd met de klantgegevens.
Reputatie 7
Badge +6
Goedemiddag @BRA,

Bedankt voor uw reactie & privébericht!
Ik ben op onderzoek gegaan en ik zie dat het nummer waarvoor u de sms verstuurd heeft een Zakelijk Mobiel Onbeperkt abonnement is. Vervolgens ben ik uit gaan zoeken of er issues bekend zijn over de sms funtie. Nu blijkt dat deze functie niet of nauwelijks werkt voor Zakelijk Mobiel abonnementen. Dit is eerlijk gezegd voor mij ook nieuwe informatie, maar verklaart dus wat er bij u gebeurt is. Ik ga hier deze blog uiteraard op aanpassen.

Om uw verbruik bij te houden adviseer ik u om hier een app voor te downloaden. Vanuit KPN hebben wij de beste ervaringen met de My Data Manager app.

Wat mij daarnaast ook opvalt is dat u in totaal 4 mobiele aansluitingen heeft, 2 daarvan zijn Zakelijk Mobiel Onbeperkt (1 van deze abonnementen is verlengbaar en de andere in 02-2019), 1 Zorgeloos Instap en 1 Zorgeloos Standaard abonnement. Is het uiteindelijk de bedoeling dat het dezelfde soort abonnementen gaan worden?
onbeperkt internet zou idd echt super zijn. Kan me voorstellen met een FUP of lagere snelheid naar verbruiken FUP
Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen @rensop,

Ik ben helemaal met u eens dat onbeperkt internet een zeer gewenste oplossing is!
Op dit moment is niet bekend of deze optie er gaat komen, maar kan mij goed voorstellen dat dit op termijn gaat komen. Als dit het geval is dan zullen we dit uiteraard ook hier op het forum aankondigen 😁

Reageer